Emma Colleen Moberg, Naturvårdsverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Maria Ågren, Generaldirektör för Naturvårdsverket
Byggsanktioner gammalt och nytt
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Naturvårdsverkets avfallsarbete – ”Från avfallshantering till resurshushållning” Catarina Östlund, Naturvårdsverket Miljömål om avfall – två.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Hantering av brännbart avfall
Kulturmiljöfrågor i PBL
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Varuinformationsblad
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Erika Nygren Miljörättsavdelningen, Naturvårdsverket
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Hållbar utveckling.
Strandskydd och miljöpolitik
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Avfallshantering.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Ny strandskyddslagstiftning
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Vem ansvarar för miljön?
Tillsynsvägledning Lena Callermo Naturvårdsverkets tillsynsenhet
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Välkomna till seminarium om rivningsavfall den 9 mars starten för ett tillsynsprojekt enligt miljöbalken.
Miljömål och hållbar samhällsutveckling
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Mälarlänsutbildningen 28 sept
AVFALL SVERIGE Aktuella omvärldsfrågor - med fokus på kommunerna och de kommunala bolagens ansvar & roller Weine Wiqvist VD Avfall Sverige.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Avfallsförebyggande program
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Hantering av brännbart avfall
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Avfallsförebyggande program
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Miljömålen består av tre slags mål
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Miljöbalken SFS 1998:808.
Miljömålen består av tre slags mål
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Presentationens avskrift:

Emma Colleen Moberg, Naturvårdsverket 2017-04-02 Bygg- och rivningsavfall, regeringsuppdrag och genomförd tillsynskampanj Emma Colleen Moberg, Naturvårdsverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Detta pass kommer att handla om: Bygg-, riv- och anläggningsavfall Tillsynskampanj 2013 Regeringsuppdrag om icke farligt bygg- och rivningsavfall Utökad rapportering av bygg- och rivningsavfall 2017-04-02 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Bygg-, riv- och anläggningsavfall – nuläge 2017-04-02 Bygg-, riv- och anläggningsavfall – nuläge Ca 10 M ton avfall/år genereras från bygg- och anläggningssektorn Byggsektorn är den sektor som efter industrisektorerna genererade mest avfall under 2010 Mineralavfallet (tegel/betong/isolering/gips/schaktmassor) utgör nära 80% 5-10% av avfallet från bygg- och anläggningssektorn är farligt avfall Byggsektorn står för 33% av Sveriges totala mängd avfall (exklusive gruvavfallet) och 26% av landets farliga avfall Stor andel deponering Signaler om brister– t.ex. vid inventering av material innan rivning För att få en uppfattning om miljöbelastningen från det här området har jag listat lite statistik etc Ifall att någon frågar: I Sverige uppkom under 2010 sammanlagt 117,6 miljoner ton avfall varav 2,5 miljoner ton klassades som farligt avfall. 4,2 miljoner ton av det totala avfallet var så kallat sekundärt avfall som uppkommer vid avfallsbehandling. Industrisektorn utvinning av mineral (gruvindustrin) stod för 89 miljoner ton avfall och avfall från övriga industrigrenar för 7,8 miljoner ton. Byggsektorn gav upphov till 9,4 miljoner ton avfall medan sektorn infrastruktur (energi- och vattenförsörjning, samt avloppsrening och sanering) genererade 1,7 miljoner ton. Hushållen genererade drygt 4 miljoner ton, tjänstesektorn 1,8 miljoner ton och areella näringar (skogs-, jordbruks- och fiskenäringarna) cirka 310 000 ton avfall. Avfallsbehandling genererade 3,5 miljoner ton avfall. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Plan- & bygglagen Miljöbalken 2017-04-02 Plan- & bygglagen Miljöbalken 1 § I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer. 1 § Bestämmelserna i denna balk syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. En sådan utveckling bygger på insikten att naturen har ett skyddsvärde och att människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl. Vi måste titta lite i förarbetena för att tydliggöra skillnaderna och likheterna när jag pratar om portalparagraferna. Om man tittar på portalparagraferna i båda lagstiftningarna så ser man likheter t.ex. när det gäller framtidsperspektivet med kommande generationer. Det är dock skillnader: PBL syftar till att främja en god samhällsutveckling när det gäller planläggning av mark och vatten och byggande med hänsyn till den enskilda människan. En god samhällsutveckling i det här sammanhanget är en med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer. En intressant detalj är när man tittar i förarbetena till PBL så framhåller man bl.a. att långsiktiga behov bör väga tyngre än kortsiktiga och att den fysiska planläggningen måste innebära hushållning med ändliga resurser (sida 460 prop_198586_1). Miljöbalkens portalparagraf har ett bredare anslag och syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. Det man ska ha i åtanke är att portalparagraferna ska vara en vägledning hur man ska tolka den underliggande lagstiftningen. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Tillsyn av bygg-, rivningsverksamheter 2017-04-02 Tillsyn av bygg-, rivningsverksamheter Reglering av bygg- och rivningsavfall i Miljöbalken (1998:808) Allmänna hänsynsregler i 2 kap. MB Avfall 15 kap. Bygg- och rivningsverksamheter är att betrakta som en miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. 1 § MB Tillsynsmyndigheten kan utöva tillsyn över verksamheten enligt 26 kap. MB Tillsynsavgift kan tas ut vid tillsyn av miljöfarlig verksamhet enligt 27 kap. MB. De delar av MB som blir tillämpliga när det gäller bygg- och rivningsavfall är följande. Allmänna hänsynsreglerna i 2 kap. (återkommer till dem strax) Miljöfarligverksamhet enligt 9 kap. 1 § MB iom Sannolikt sker utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön -Nämnden som är ansvarig för tillsyn enligt miljöbalken kan välja att utföra tillsyn av bygg- och rivningsverksamheter mot bakgrund av att de är att betrakta som en miljöfarlig verksamhet. Av det följer också att man kan ta ut tillsynsavgift för den verksamheten. Vid diskussion med SKL så nämner de att de anser att t.ex. planremisser inte kan debiteras som miljötillsyn. Så om en miljöinspektör deltar i lovprocessen är det nog tveksamt om man kan debitera det. Ni kommer att få möjlighet att diskutera detta under gruppdiskussionerna innan lunch. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Tillsyn av bygg-, rivningsverksamheter 2017-04-02 Tillsyn av bygg-, rivningsverksamheter Sortering av avfall enligt Avfallsförordingen Brännbart avfall ska sorteras ut (14 § AvF) Farligt avfall får inte blandas eller spädas ut med andra slag av farligt avfall, annat avfall, eller andra ämnen eller material. (16 § AvF) Farligt avfall som har blandats eller spätts ut ska separeras (17 §) Vissa undantag (18-19 §§ AvF) Elavfall ska sorteras ut och hållas skilt från annat avfall (25 § AvF) Anteckningsskyldighet gällande farligt avfall vid bygg- och rivningsplats (55 § AvF) Utsortering av förpackningar Avfallslagstiftningen i Sverige har sin bas i 15 kap. MB. Under det finns flera förordningar, bl.a. AvfallsF som innehåller mer detaljerade krav på hur avfall ska hanteras. I bilaga 4 till förordningen en lista med avfallskoder för olika typer av avfall. Bygg- och rivningsavfall har en kod som börjar med 17. I listan framgår också vad som är att betrakta som farligt avfall markerat med en asterisk. 14 § Brännbart avfall ska förvaras och transporteras bort skilt från annat avfall. Bestämmelser om förbud mot att deponera utsorterat brännbart avfall och organiskt avfall finns i 9 och 10 §§ förordningen (2001:512) om deponering av avfall. 15 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om sortering av brännbart avfall och om undantag från kravet i 14 § första stycket. Blandning av farligt avfall 16 § Farligt avfall får inte blandas eller spädas ut med 1. andra slag av farligt avfall, 2. annat avfall, eller 3. andra ämnen eller material. 17 § Farligt avfall som har blandats eller spätts ut i strid med 16 § ska separeras, om det 1. behövs från miljöskyddssynpunkt, 2. är tekniskt möjligt, och 3. är ekonomiskt rimligt. 18 § Bestämmelserna om blandning av farligt avfall i 16 och 17 §§ ska inte tillämpas i fråga om sådan blandning av avfall som har gjorts eller görs 1. av någon vars hantering av avfallet omfattas av ett sådant tillstånd eller en sådan anmälan som avses i 9 kap. 6 § miljöbalken, 2. på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, och 3. med användning av bästa möjliga teknik. Förordning (2013:269). 19 § Bestämmelserna om blandning av farligt avfall i 16 och 17 §§ ska inte tillämpas på 1. hushållsavfall som är farligt avfall, om det farliga avfallet är blandat med annat hushållsavfall, eller 2. oljehaltigt barlast- eller tankspolvatten från fartyg, om det oljehaltiga vattnet tas emot och behandlas enligt lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg eller förordningen (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg. 25 § Elavfall ska sorteras ut och hållas skilt från annat avfall Den som innehar avfall som utgörs av elektriska och elektroniska produkter ska 1. sortera ut det samt hantera det skilt från annat avfall och på ett sätt som underlättar återvinning eller annan hantering som är godtagbar från miljösynpunkt, och 2. lämna det till ett insamlingssystem som en producent, en kommun eller någon annan tillhandahåller för det ändamålet. 55 § skyldighet att föra anteckningar gällande farligt avfall på bygg- och rivningsplatsen Den som bedriver en yrkesmässig verksamhet där farligt avfall uppkommer ska för varje slag av farligt avfall föra anteckningar om 1. den mängd avfall som uppkommer årligen, och 2. vart avfallet transporteras. Anteckningarna ska bevaras i minst tre år. Förpackningar ska sorteras ut enligt Förordningen (2006:1273) om producentansvar för förpackningar. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

PBL:s nya kontrollsystem för rivningsavfall 2011 Med anledning av det: Nya allmänna råd från Boverket om rivningsavfall (BFS 2013:15 RIV 1) Ny webbaserad vägledning i PBL kunskapsbanken om rivningsavfall 2013-10-08

Allt som jag tar upp i denna presentation hittar ni på PBL kunskapsbanken 2013-10-08

Tillsynskampanj 2013 Fler bygg- och rivningsprojekt behöver minska sin mängd avfall och hantera sitt avfall bättre Byggnadsinspektörer och miljöinspektörer 4 seminarier och 1 webbaserat seminarium Samverkansforum Se webbinariet i efterhand: http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Avfall-bygg--och-rivningsavfall/Webbinarium-om-bygg--och-rivningsavfall/ . Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Regeringsuppdrag om icke farligt bygg- och rivningsavfall Utreda behov av styrmedel för att nå etappmålet om att (insatser ska vidtas så att) förberedandet för återanvändning, materialåtervinning och annan materialutnyttjande av icke-farligt byggnads- och rivningsavfall är minst 70 viktsprocent senast år 2020. Möjliga styrmedel ska konsekvensutredas och förslag ska därefter lämnas på vilka styrmedel som bedöms vara lämpliga att genomföra. Utgångspunkten för arbetet ska vara att de styrmedel som föreslås ska främja resurseffektiva kretslopp utan spridning av farliga ämnen. Uppdraget ska utföras i samråd med Kemikalieinspektionen, Boverket och Trafikverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

2017-04-02 Målen som ska uppnås EU:s återvinningsmål för byggavfall WFD 2008/98/EC Article 11(2)(b) Senast 2020: Förberedandet för återanvändning, materialåtervinning och annan återvinning av icke-farligt byggnads- och rivningsavfall, med undantag för sådant naturligt förekommande material som definierats i kategori 17 05 04 i avfallsförteckningen ska öka till minst 70 viktprocent, varvid också ska medräknas sådana fall där avfall används som fyllmaterial för att ersätta annat material. Etappmålet i miljömålssystemet Ökad resurshushållning i byggsektorn. Insatser ska vidtas så att förberedandet för återanvändning, materialåtervinning och annat materialutnyttjande av icke-farligt byggnads- och rivningsavfall är minst 70 viktprocent senast år 2020. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Inriktning Hur vi idag ligger till i jämförelse med målet? 70 %-målet är ett kvantitativt mål. Inriktning på stora fraktionerna av avfall. Fraktioner som kan ha betydelse för att uppnå målet: betong, tegel och blandat mineraliskt avfall, asfalt, järnvägsballast, gips, trä, glas. Studera för- och nackdelar med att införa ett producentansvar på byggvaror, önskemål från Miljödepartementet. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2017-04-02

Krav på utökad rapportering Vi behöver ha förbättrad statistik för bygg- och rivningsavfall Ändring av NFS 2006:9, Naturvårdsverkets föreskrift om miljörapport Obligatorisk rapportering för alla anläggningar som är tillståndspliktiga enligt MPF 2013:251 och tar emot bygg- och rivningsavfall inklusive anläggningsavfall och muddermassor. Första utökade rapporteringen till SMP i mars 2016 2017-04-02 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency