Smultronet Prioriterade mål Tema Vatten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Hållbar utveckling på med.
Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Kemi.
Föräldramöte 12 september 2011
Vatten är liv Klass 4b.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Naturvetenskapligt förhållningssätt
Geografi - Hur har naturen har skapats.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vatten är liv.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vattnets kretslopp.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Vi är med i Grön flagg. Varför är vi med och hur funkar Grön flagg?
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Hotet mot miljön.
Mat och klimat.
Värme.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Bemötande. Varför denna lärfråga? Hypotes: Vi trodde att vårt bemötande påverkar elevers ansvarstagande för sin skolsituation.
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Begrepp.
Erosion betyder att jord och berg slipas ner av olika saker, ungefär som när man använder sandpapper i slöjden. Vattnet är den yttre kraft som påverkar.
Jordens Vatten.
Ekologi Naturkunskap 1.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Copyright 2011, Sebastian Manberg.  Det finns olika sorters vatten.  Vatten från kran  Vatten från bergskällan (Loka) copyright 2011, Sebastian Manberg.
Landstingets miljöpris 2009 gick till Barnsjukvården och Käkkirurgen på Sunderby sjukhus.
Förskolan Ekot´s modell för
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Allt som lever och allt som inte lever inom ett avskilt område.
– levnadsmiljöer försvinner
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Naturkunskap i förskoleklass
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Rädda klassrummet.
Luft och Vatten.
Varför du ska dricka kranvatten...
Friluftsliv Lite inspiration...
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Varifrån kommer kranvattnet?
Rädda klassrummet SLÖJD.
Varifrån kommer kranvattnet?
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Smultronet Prioriterade mål 2012-2013 Tema Vatten

Ängen Prioriterade mål 2012-2013 Tema Vatten

Mål 1: Vi vill att barnen ska få en förståelse för att allt levande är beroende av vatten Arbetssätt: Vi köper in två likandana plantor (fredskalla). Den ena vattnas och den andra inte. Vi visar och involverar barnen i samlingar och dokumenterar barnens funderingar och reflektioner.

Mål 2: Vi vill utveckla en kunskap om vattnets olika egenskaper och visa och benämna olika begrepp såsom vatten, snö, regn, is, fruset, smält mm. Arbetssätt: Detta mål tillämpar vi utomhus, på utflykter etc. Vi letar aktivt efter vatten med barnen (i Vättern, kranen, regnpölar, regntunna…) Vi samlar vatten med barnen i små flaskor med benämning på varje flaska. Detta pågår under alla årstider i och med att vattnets egenskaper förändras.

Mål 3: Vi vill utveckla kunskap i att mäta vatten och förstå innebörden av volym och andra matematiska begrepp såsom mycket, lite, liter, deciliter mm. Arbetssätt: Vi ska erbjuda barnen att få ta del av de vattenexperiment som finns i vårt klassrum. Vi ska dokumentera med foton samt ta tillvara på barnens reflektioner.

Mål 4: Vi ska lära oss att vara rädda om vårt vatten Mål 4: Vi ska lära oss att vara rädda om vårt vatten. Vi vill öka förståelsen för vikten av rent vatten. Arbetssätt: Här fokuserar vi mer på hur vi som människor är i behov av rent vatten. Vi utnyttjar vår kontakt med All Out Africa (Cecilia och Sulumira) där vi involverar och informerar barnen om vikten av rent vatten. Vi arbetar med detta i samband med samlingar i Världsdelsrummet etc.

Mål 5: Vi ska ta till vara på vatten och återanvända så mycket som möjligt för att barnen ska få en förståelse för att vatten är en resurs som vi ska vara rädda om. Arbetssätt: Vi använder oss vår regntunna där vi uppmärksammar barnen på att vi återanvänder vattnet därifrån vid vattenlek, vattning av växter etc. Vi använder vatten från tunnan även när vi vattnar växterna inomhus.