MIP PROCESS I SKOLORNA
F ÖRSTA MÖTET MED MIP Samordnande samt skolans examinator håller ett första informationstillfälle för skolorna Tillvägagångssätt och fortbildningsmaterial Hur kan deltagarna jobba – grupper/arbetslag
P LAN Skolorna gör upp en plan som innehåller Mål och tidtabell för genomförandet Vilka grupper startar när och när är målet uppnått Resursbeskrivning Behov av vikarier och handledning Lämnas in till LR – samordnande examinator För att följa upp utvecklingen samt målsättningen av fortbildningsinsatsen Deltagarna går igenom materialet för nivå 1 och delas eventuellt in i grupper
F ÖRSTA GRUPPTRÄFFEN Med hjälp av examinatorn/MIP-stödperson: Studiekortet gås igenom Detaljerad tidsplan och plan för inlämnande av examinationsuppgifterna Diskuterar behovet och typ av stöd Beskriver innehållet i examinationsuppgifterna Inlämningsrummet öppnas upp för gruppen (på individnivå).
E FTER INLÄMNING Respons på inlämnade uppgifter ges så fort som möjligt, men senast inom en vecka. Diskutera hur uppgifterna kan göras tillgängliga för övriga deltagare (och allmänhet)
S EMINARIER OCH GALOR Examinatorerna kan bedöma deltagarnas uppgifter på alla nivåer. Varje deltagare som nått nivå 3 deltar i ett seminarium där arbetena presenteras och diplom överräcks En gala ordnas för dem som nått nivå 5
PIM-fortbildningsmaterial PIM-fortbildningsmaterial PIM – Sundsvall PIM – Sundsvall