Insamling och gallring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Kött och Skolmat KRAV. 2 Hur ofta äter du kött av något slag, tex från nöt, gris, lamm och kyckling? Bas (1018)
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Statsbidrag till etniska organisationer (Förordning 2008:63)
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Konsumentköplagen.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Metodstöd.
Allmänna och privata möten
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Kulturförvaltningens verksamhet
Högtidstal Retorik.
Vad är teknik?.
Ungas frågor om alkohol och droger
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vår förening - Så kan du vara med och påverka!
Lokal pedagogisk planering i förskolan
1. Vad är en personuppgift?
Hur bör samhället organiseras
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Formellt, skarpt och snyggt
Hur kan vi påverka dem som styr?
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Demokrati och hur Sverige styrs
i kommuner, landsting/regioner
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Diskussionsmöte i Södertälje Frågeställningar som diskuterades: Vad har Ni som medlemmarnas för synpunkter på Svenska Rottweilerklubben/AfR.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Konsumentköplagen.
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Vad måste man göra? Inför att man ska starta ett projekt.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Friskis&Svettis Linköping ServCheck® 2012 Friskis&Svettis Linköping Medlemsundersökning 2012 ServCheck®
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Läroplansnätverk förskolan
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Synpunkter, klagomål och beröm
MÅSTE MAN SPARA ALLT? -Gallra i samlingarna. Det här tänker jag prata om… Gallra i de befintliga samlingarna Hur man kan tänka kring insamling och gåvor.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Insamling och gallring av museiföremål Kurs för hembygdsrörelsen 2014-05-16

Vad är ett museiföremål?

Olika värdekriterier Kulturhistoriskt värde Ekonomiskt värde Åldersvärde Symbolvärde Pedagogiskt värde Bruksvärde Affektionsvärde

Varför samlar vi?

Upp till var och en att svara på! Varför samlar vi? Upp till var och en att svara på!

Vad ska vi samla på?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi? Hur ser samlingen ut idag?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi? Hur ser samlingen ut idag? Vilka miljöer har vi?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi? Hur ser samlingen ut idag? Vilka miljöer har vi? Kan vi ta hand om samlingen?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi? Hur ser samlingen ut idag? Vilka miljöer har vi? Kan vi ta hand om samlingen? För vem samlar vi?

Vad ska vi samla på? Vad säger stadgarna? Vilket profilområde har vi? Hur ser samlingen ut idag? Vilka miljöer har vi? Kan vi ta hand om samlingen? För vem samlar vi? Vad händer med samlingen om föreningen läggs ner?

Insamling Passiv insamling Aktiv insamling Gåvor Inköp Arv Dokumentationer Upprop Depositioner

Registrera!!! Gåvokvitto Märk föremålet med ett nummer Beskriv föremålet på en registreringsblankett

Grupparbete Varför samlar vi? Hur ser vår samling ut och stämmer det med hur vi vill att den ska se ut? För vem samlar vi? Nämn en typ av föremål som inte finns i samlingen men som borde finnas där.

Insamlingspolicy

Insamlingspolicy Museets eller föreningens profilområde

Insamlingspolicy Museets eller föreningens profilområde Insamlingskriterier

Kriterier för insamling Föremål tillverkade i Västmanlands län. Föremål med anknytning till Västmanlands län. Föremål som ensamt kan exemplifiera och belysa ett större sammanhang. Föremål som är typiska för en verksamhet eller en tidsperiod. Föremål som bidrar till att samlingen speglar befolkningens sammansättning vad gäller kön, ålder, klass och etnicitet. Föremål som går att använda i utställningssammanhang. Föremål som fyller en pedagogisk funktion.

Västmanlands läns museum samlar inte på: Föremål utan anknytning till Västmanlands län. Föremål som saknar vetenskapligt värde genom att ha tappat sin kontext. Föremål som erbjuds museet med förbehåll och där vi inte får fullständig äganderätt. Föremål som kan ha föregåtts av olaga handel eller som kan ha medfört förstörelse av kulturhistoriska miljöer. Föremål som kan vara skadliga för miljön, andra föremål eller personal. Föremål som vi inte kan magasinera och ta hand om på ett bra sätt.

Insamlingspolicy Museets eller föreningens profilområde Insamlingskriterier Olika sätt att komma över föremål

Insamlingspolicy Museets eller föreningens profilområde Insamlingskriterier Olika sätt att komma över föremål Ansvarsfördelning

Ansvarsfördelning Var vänder man sig om man vill skänka något? Vem beslutar vilka föremål som ska in i samlingen? - Enskild medlem - Insamlingsgrupp - Styrelsen Kan vara svårt att säga nej till erbjuden gåva då det kan såra givaren. Tydliggör för medlemmarna hur de ska gå till väga om de vill skänka något!

Grupparbete Förslag på frågor: Varför behöver vi en insamlingspolicy? Vilket profilområde har vi? Vilka insamlingskriterier passar oss? Hur ska ansvarsfördelningen se ut?

Gallring

Får vi gallra i samlingarna? Argument mot Det är museernas uppdrag att bevara för all framtid. Allmänhetens förtroende för oss kan minska. Vi vet inte vad forskare i framtiden efterfrågar.

Får vi gallra i samlingarna? Argument för Felaktiga insamlingar i historien måste få rättas till. Överfyllda föremålsmagasin minskar möjligheten att ta hand om föremålen på bästa sätt. Att gallra är att vårda sin samling!

A och O vid gallring Du måste känna din samling!

A och O vid gallring Du måste känna din samling! Du måste ha kunskap om föremålet du ska gallra!

A och O vid gallring Du måste känna din samling! Du måste ha kunskap om föremålet du ska gallra! Det måste få ta tid!

Grupparbete Får man gallra gåvor och föremål man inte vet något om? Nämn en typ av föremål som ni har många av i samlingarna – fördelar och nackdelar med stor representativitet? När är ett föremål överrepresenterat? Nämn en typ av föremål ni skulle kunna gallra.

Gallringspolicy

Gallringspolicy Vad menar vi med gallring?

Gallringspolicy Vad menar vi med gallring? Kriterier för gallring

Kriterier för gallring Västmanlands läns museum får gallra: Föremål utan vetenskapligt värde som funnits omärkta i samlingen och som vi, efter ordentlig efterforskning, inte hittar någon information om. Föremål som förekommer i en oförsvarbart stor mängd och som inte ingår i en tillverkningsserie. Föremål som saknar anknytning till Västmanland och som inte har något värde för oss i utställnings- eller pedagogiskt sammanhang. Trasiga föremål som tappat sitt vetenskapliga värde på grund av sitt tillstånd. Föremål som är skadliga för miljön, andra föremål eller personal.

Västmanlands läns museum får enbart i undantagsfall gallra: Föremål som museet har fått som gåva av privatpersoner. Föremål som inkommit till museet med förbehåll (avtal måste respekteras). Arkeologiska föremål (de regler som gäller vid fyndfördelning måste efterföljas). Föremål som är unika i samlingen och har ett stort vetenskapligt värde. Föremål som införskaffats till samlingen med ekonomiska resurser utifrån.

Gallringspolicy Vad menar vi med gallring? Kriterier för gallring Ansvarsfördelning

Ansvarsfördelning Vem bestämmer vad som får gallras? - Enskild medlem - Gallringsgrupp - Styrelsen Diskutera med rätt personer. Var öppna med att ni tänker gallra!

Gallringspolicy Vad menar vi med gallring? Kriterier för gallring Ansvarsfördelning Kassationsordning

Kassationsordning Föremålet övergår till rekvisitasamlingen. Föremålet lämnas tillbaka till givaren. Föremålet överlåtes till annat museum, hembygdsförening, institution eller skola. Föremålet kan eventuellt säljas. Föremålet destrueras.

Gallringspolicy Vad menar vi med gallring? Kriterier för gallring Ansvarsfördelning Kassationsordning Gallringsförfarandet

Gallringsförfarandet Bra med en gallringsblankett. Dokumentera: varför ni gallrar när föremålet gallrades av vem det gallrats på vilket sätt det gallrats ta eventuellt en bild på föremålet Viktigt! Vid destruktion: Ta bort inventarienumret från föremålet så att det inte kan identifieras som ett museiföremål på soptippen!

Grupparbete Varför behöver vi en gallringspolicy? Vad menar vi med gallring? Vilka gallringskriterier passar oss? Hur ska ansvarsfördelningen se ut? Vilken kassationsordning ska vi arbeta efter?

TACK FÖR IDAG! LYCKA TILL!