PATIENTUTBILDNING Patientundervisning vid ordination av adrenalinpenna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Tyresö förskola och skola
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Akuta allergiska reaktioner
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Vad gör man vid skada/olycka?
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Redovisning av uppdrag ang
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Allergi och anafylaxi hos vuxna
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Frånvarorutin i förskolan
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Hygienrutiner i förskolan
Målområde 10: Goda matvanor och säkra livsmedel Trender och förändringar Ammade barn vid 4 och 6 månaders ålder: Variationerna i amningsfrekvens är stora.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
Samordnad Individuell Plan
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Exempel på skriftligt omdöme
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Barnallergiåret Alla barn har rätt till ett friskare liv Utanförskap p g a av kronisk sjukdom förvärras kraftigt när omgivningen saknar kunskap.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
DIVISION Närsjukvård Astma/KOL-mottagning Sjuksköterskans roll Caroline Stridsman Fil dr. i omvårdnad, Leg. ssk.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
PRAO ÅK 8 VECKA nov Din studievägledare och kontaktperson på skolan: Mimmi Linden
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Lex Maria.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Syftet med avvikelserapportering?
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

PATIENTUTBILDNING Patientundervisning vid ordination av adrenalinpenna Vuxna och äldre barn eller vårdnadshavare till yngre barn ska lära sig hur adrenalinpennan fungerar, används och hur man injicerar sig själv eller sitt barn. Patienten eller vårdnadshavaren ska träna att injicera med övningspenna och därefter med aktiv substans med mål att våga ge sig själv/sitt barn adrenalininjektion. Övningspennor och aktiva pennor kan rekvireras från www.alk.se (Epipen) o c h www.medeca.se (Anapen). Bra informationsmaterial finns på internet. Patienten/vårdnadshavaren ska veta vid vilka symtom adrenalinpennan ska användas och att adrenalin tas före antihistamin och kortison. Patienten ska veta vilka åtgärder som ska vidtas efter injektion: larma omgivning, ringa 112, uppsöka närmaste sjukvårdsinrättning skyndsamt och att fysisk ansträngning ska undvikas. Som stöd för patientundervisning se checklista för sköterska som ska informera patient/vårdnadshavare Skriftlig behandlingsplan för akutsituationer bör ges. Vid receptförnyelse ska patienten erbjudas repetition av ovanstående. För barn är det viktigt att barnomsorg och skola ges en god information. Angående skolans och förskolans ansvar se dokument. En skriftlig behandlingsplan bör utfärdas där det framgår hur personalen på ett enkelt sätt ska hantera och behandla en anafylaxi. Vem som ansvarar för denna information skiljer sig mellan olika landsting. Där en allergikonsulent finns ingår detta oftast i deras uppdrag.

Allergikonsulent, sjuksköterska - en länk mellan samhälle och patient Barn o vuxna Barnallergimottagningen Hembesök, Miljöanalyser Förskole-, skolbesök - allergironder, - informera och utbilda mm Gemensam målsättningen är att Öka kunskapen Förbättra livskvalitén Allergiförebyggande folkhälsoarbetet

REMISS till Allergikonsulent Barn o ungdomar som haft allvarliga reaktioner och blivit utredda och fått handlingsplan. När man vill ha hjälp och stöd för att få det att fungera i förskola och skola

Informationsinsatser: som ska leda till: Trygga barn, föräldrar och förskole-/skolpersonal Utbildning: Allmänt + barnets föräldrarna. Hur har Kalle reagerat tidigare? Hur gör vi för att det inte ska hända igen? osv Genomgång: Mathantering och Rutiner! Om det har hänt igen: Vad var det som hände? Vad gick fel? Incidensrapportering: Vad gör vi för att det inte ska hända igen.

Vet all personal vad som ska göras vid en svår allergisk reaktion? Finns handlingsplanen – vad gör man annars? Var finns barnets mediciner? Ring 112 Lämna aldrig barnet Försök behåll lugnet

Kvalitetssäkringsmaterialet: Allergi och annan överkänslighet för födoämnen. En handledning för förskola, grundskola och gymnasie i Kronobergs län. Material som gjordes 2006, rev 2009, nästa rev 2012 Var finns materialet: Kommunens Intranät + Skolornas Akutpärmar Åtgärder om ett barn/ungdom har ätit något det inte tål Vilka lagar och regler finns -lokalt och nationellt Livsmedelsinspektörens roll Allergikonsulentens roll Dietistens roll Lästips/söktips b

Bilagor till materialet Bilaga 1 Handlingsplan (fram- och baksida) Bilaga 2.Elev med behov av specialkost. Bilaga 3. Skade- och Incidensrapport. b

Bilaga 1 Handlingsplan (fram- och baksida) Bilaga 2.Elev med behov av specialkost. Bilaga 3. Skade- och Incidensrapport.

Bilaga 1 Handlingsplan (fram- och baksida) Bilaga 2.Elev med behov av specialkost. Bilaga 3. Skade- och Incidensrapport.

Skade- och Incidentrapport. Barn/elev: ….………………………………………………………… Förskola/Skola/Gymnasium ……………………………………………………………. Tid och Datum när händelsen inträffade: ………………………………….. Var hände det? .................................................................................... Beskriv vad som hände: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………... Kommentar (tex förslag till förbättring). ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Ort: Datum: Underskrift: Kopia på incidentrapporten skall skickas till skolsköterska, föräldrarna och till länets Allergikonsulent. b

Incidensrapport ! Genom att följa upp händelseförloppet – VIKTIGT att rapportera även när det ”bara nästan” hände….. Genom att följa upp händelseförloppet – kan säkrare rutiner skapas och risker för att misstaget upprepas minskar. b

Undervisning: DEN AKUTA REAKTIONEN allergisk chock Akutläkemedel = Adrenalin via autoinjektor: Epipen eller Anapen http://www.medeca.se/anafylaktisk-chock/instruktion-anapen http://www.alk-lifeline.se/sw-lifeline-interaktiv-demonstration.htm Ny adrenalinpenna på väg………

Förskolans/skolans ansvar Skyldighet att se till att barn med födoämnesöverkänslighet får mat som de kan äta Viktigt med en bra och genomtänkt blankett för specialkost – för en god säkerhet - handlingsplan ska följas om något blir fel (Intyg ska ej behövas.) Hur är miljön för övrigt i förskolan/skolan: Allergirond: för att få en genomtänkt och bra innemiljö för alla som vistas där!

Att leva med svår födoämnesöverkänslighet kan vara mycket jobbigt och oroligt……. (både för barnet/ungdomen och föräldrarna) med kunskap och förståelse hos omgivningen blir livet tryggare