Den nya och den framtida lärar-rollen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Elsa Beskow.
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Samtala om böcker.
Sagan om den hungriga vargen
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
En Dag i Ramadan Ramadan
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skagen 2004 Torsdag morgon kl.08:15 lastades bilar med både spelare och material och resan till Danmark och Skagen kunde börja. Fint väder och lugnt.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Välkommen till kattens magiska värld
Åk 9 - året då det händer -.
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
= att visa istället för att berätta
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Romantiken 1760 – 1840.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Luncha och lär! hjälpverb.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Vad är du för typ av person?
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Så firade vi födelsedagar förr.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Att inleda och avsluta en berättelse
Berättelser – det stora nordiska kriget Fånge. Hela dagen hade vi stridit vid Poltava. Ryssarna gjorde anfall på anfall mot våra ställningar. Krutröken.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Skrivregler & grammatik
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Textilarbete Alice Höök.
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Motivationen att lära sig svenska
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Elev loggbok.
Presentationens avskrift:

Den nya och den framtida lärar-rollen. Den reflekterande praktikern.

Vad jag minns om ”mina egna” lärare. Allmänt sett kan jag se tillbaka på skolåren som en glad och rolig tidsperiod av mitt liv. Skoltiden väcker också många glada och även tänkvärda minnen som format min personlighet.

I skolan var vi mycket stora barn-kullar och hade ofta problem med lokaler för lektioner och även med utrymme i skolbespisningen. Detta löstes genom att vi fick använda kyrkan som lektionslokal, med skrivutrymme där man placerar psalmboken. Musiklektionerna blev enastående föreställningar då vi kunde utnyttja akustiken i kyrkan. Till matsal användes resturang Lorry. Det är inte alla som kan äta på resturang varje dag.

Elever kan vara grymma och jag har ett minne där över hundra elever ”hetsade” en äldre lärare, ovan att köra bil, genom att alla hängde över järnstaketet och skrek ”åååå----hej” ”åååå----hej” i samband med att läraren skulle backa ut sin gamla bil från parkeringen i svagt motlut med svårig att att hantera handbroms och gaspådrag. Läraren blev mycket nervös, frustrerad och högröd i ansiktet till elevernas förtjusning. (En mycket grym pöbel-hets)

Min första lärarinna i 1:a klass gav ett mycket gott intryck då vi barn kom till skolan med stora förväntningar. Jag förväntade att få lära mig allt som min min äldre bror ”kunde och kände till”. Dessutom kände jag mig mer vuxen nu när jag började i skolan. Med stora ögon betraktade vi alla dessa plancher, en för varje bokstav, där ett apa eller en sol eller en flagga markerade första bokstaven och dess användning.

Lärarinnan var snäll, mjuk, ofta leende och anpassade takten till vår förmåga att inhämta och minnas kunskaper genom att uttala orden extra tydligt, långsamt, och med tydliga gester.

I mellanstadiet minns jag speciellt Rune Larsson, en framstående sprinter på 110 meter häck. Då och då demonstrerade han sin förmåga att snabbt kliva över bänkrader när han inte var nöjd med en elevs uppförande, ordning eller attityd. Han var trevlig (spelade gitarr och sjöng för oss) korrekt men också sträng och höll god ordning i klassen.

Om någon i klassen gjorde något olämpligt, vilket hände, förflyttade han sig med ett par otroligt snabba häcklöparsteg fram till bråkstaken och sade ett par väl valda ord om tilltaget. Eleven blev oftast helt överrumplad av Runes ”täta” närvaro vid oroshärden, att knappast något måste tilläggas. Vi lärde oss mycket genom att han berättade från sina resor till olika länder inför tävlingar.

I högstadiet vill jag nämna vår mattelärare och vår kemilärare (kemisnoran var öknamnet p.g.a en stor rödaktig näsa). Matteläraren var duktig på att lära ut ekvationslära men också lite hårdhänt då han någon enstaka gång drog en elev i de korta hårstråna vid tinningen.

Jag tyckte om mattelärarens metod att lära ut Jag tyckte om mattelärarens metod att lära ut. Han visade metoder att räkna på tavlan varefter en elev fick komma fram till tavlan och räkna nästa ”tal” som var av liknande karaktär. Vi elever var ständigt skärpta eftersom vi ständigt stod inför risken att kallas fram till tavlan och räkna ett exempel. Ett misslyckande framme vid tavlan sågs av oss elever som mycket besvärandeoch penibelt. En bidragande orsak till att vi lärde oss mattematikens språk, metoder och regler orsakades av att han repeterade genomgångarna regelbundet

I flygvapnet hade vi en mycket bra lärare, vid namn Hjärter I flygvapnet hade vi en mycket bra lärare, vid namn Hjärter. Genom att gå igenom moment 1 första dagen, snabbt repetera moment 1 och därefter bygga på med moment 2 andra dagen, och därefter ta moment 1 och 2 lite snabbt tredje dagen samt bygga på med moment 3, tredje dagen, fick vi ständigt en kort genomgång av de tidigare momenten varvid allt föll på plats och fastnade i minnet.

Sammanfattning: Min inlärningsförmåga är beroende av repetition och även visualisering genom att läraren berättar i bildspråk samt visar hur man gör. Jag måste också skriva ned vad jag lärt mig, annars förefaller det inlärda som ”rörigt” och osorterat. Allt klarnar när en ordnad uppställning i skrift är färdig. Läxor fastnar också väldigt bra om jag läser dem och sedan ”sover på saken” ganska direkt efter läxläsningen.

Ibland vaknar jag sent på natten för att upptäcka att ”sortering pågår i min hjärna”. I mitt tidigare arbete, att reparera minidatorer, hade jag ofta en ”aha upplevelse” mitt i natten och kunde därefter, på morgonen, åka till kund och åtgärda felet med lyckat reultat.

Texter: Obligatorisk litteratur: Kevli, A-M (1998). Att vara lärare Texter: Obligatorisk litteratur: Kevli, A-M (1998). Att vara lärare. Ahlström & Wallin, Reflektion över Didaktikbegreppet i Sverige ( I Säfström & Svedner red.),s 27-43 (I kompendiet Lärarskap 1) Dewey, John, En analys av det reflekterande tänkandet ( I Brusling & Strömqvist red.), sid 13-25. Schön, A Donald, Den reflekterande praktikern( I Brusling & Strömqvist red ), s. 26-42. Frivillig litteratur: Carlgren.I och Marton, F (2000), Lärare av i morgon. (Peagogiska magasinets skriftserie nr 1), 238 s. Berry Larsson