Förutsättningar för ett hållbart interkulturellt samhälle – Botkyrkas strategi Offensiv folkbildning, Skärholmen 13 oktober 2010 Helena Rojas-Lundgren,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kultur för alla – gäller det mig
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Aktör / Struktur.
Kompetensombudsträff
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Vad innebär ett barnperspektiv
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Att få rätt saker att hända
Välkommen till ESF:s seminarium
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Värdegrund, Vision och Verklighet.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Genus Manligt & kvinnligt.
Helena Rojas, verksamhetschef
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Sociologi Introduktion.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Botkyrkas rapportering till Europarådets Intercultural cities index (KS/2017:696) Helena Rojas, utvecklingschef.
Mål och styrning Läroplansmålen
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
KPR april 2018.
Vad betyder Social Kompetens
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Förutsättningar för ett hållbart interkulturellt samhälle – Botkyrkas strategi Offensiv folkbildning, Skärholmen 13 oktober 2010 Helena Rojas-Lundgren, utvecklingschef kommunledningen helena.rojas-lundgren@botkyrka.se Alma Johansson, gymnasielärare, Tumba gymnasium alma.johansson@edu.botkyrka.se Madeleine Gillquist, enhetschef, Tumba äldreboende madeleine.gillquist@botkyrka.se Upplägg: Jag – bakgrund och utgångspunkter Eva – statistik om läget i Botkyrka Helena – för slag till vision som grund för Grp-di´skussion Kommentarer och reflektion i storgrupp

Passets upplägg: kl. 9.00-11.00 Föredrag – Förutsättningar för ett hållbart interkulturellt samhälle – Botkyrkas strategi (50 minuter). Reflektioner (5 -10 minuter) Exempel från verkligheten: Alma Johansson, Tumba gymnasium och Madeleine Gillquist, Tumba äldreboende (30 minuter) Gruppdiskussion kring ett antal konkreta frågeställningar 15 minuter. Individuella reflektioner i storgrupp, 10-15 minuter. Avrundning. 5 minuter.

Varför behövs en interkulturell strategi? Globalisering + informationssamhälle + migration = nya utmaningar Vårt samhälle förändras i grunden oberoende av migration. Demografiskt, etniskt, produktionsmässigt ser Sverige annorlunda ut än bara för 30-40 år sen.

Drivkrafter som identifierats regionalt (Regional utvecklingssplan, RUFS) Nätverkssamhället och globaliseringen Ett rörligt och globalt kunskapssamhälle Befolkningsutveckling och migration Livsstil och värderingar Hotbilder och säkerhet Knapphet på resurser och Klimatpåverkan

Regional strategi RUFS 2010 -Stockholm the Capital of Scandinavia En kosmopolitisk identitet genom: Social sammanhållning Frigöra livschanser. Regional handlingsplan mot diskriminering (RUFS, ECCAR). Manifesteras t ex på Arlanda (förändra den allmänna bilden av vem som är svensk).

Botkyrka – bakgrund till vårt strategiska arbete Politiskt ställningstagande – antidiskriminering, kommunen som plats och kommunen som organisation. Aktiva i utformandet av RUFS två strategier för social tillväxt. Aktiva I ECCAR (Europeiska koalitionen av städer mot rasism). Huvudspår att utveckla statistik som analyserar den lokala situationen ifråga om diskriminering och lika villkor (åtskillnad, uteslutning, begränsningar, särbehandling). Kommunen som organisation: En hållbar interkulturell organisation kräver en uppdatering av dess struktur, dess ledare och medarbetare.

I Botkyrka finns det nya Sverige Accepterar vi eller stretar vi emot? Det finns ingen väg bakåt, bara en utmaning att skapa social sammanhållning i en alltmer komplex värld. Motivation och framtidstro är avgörande. Hur kan vi som kommun ge den ramen?

Nuläge i Botkyrka Segregerad kommun präglad av stora skillnader i livsvillkor där kön, social och etnisk bakgrund samverkar. Effekten blir inlåsningar som hindrar människor från att frigöra sin kapacitet och sina livschanser. Utmaning: Att bli en kommun där samspel mellan individer och grupper med olika etnisk bakgrund är en grund för tillväxt och en hållbar samhällsutveckling.

Interkulturella strategins handlingsvägar Antidiskriminering: All planering, styrning, fördelning av resurser och genomförande av kommunens verksamheter ska motverka maktordningar som leder till ojämlika villkor bland våra invånare oavsett kön, ålder, social, etnisk och religiös bakgrund. Kommunen som plats: Identifiera insatser och aktiviteter som frigör invånarnas livschanser och stärker hemkänsla och social sammanhållning. Identifiera insatser och aktiviteter som är nödvändiga att lösa tillsammans med andra aktörer på regional eller nationell nivå. Kommunen som organisation: Kommunens ansvar som arbetsgivare och utförare av service är i fokus.

Interkulturella strategin har tre delmål: på 5, 10 och 15 års sikt: Om 5 år är ett icke-diskriminerande, interkulturellt förhållningssätt en av de kompetenser som kännetecknar verksamheten och bemötandet från chefer och medarbetare i Botkyrka kommun (exempel från vof).

Interkulturella strategin har tre delmål: på 5, 10 och 15 års sikt: Om 10 år ses etnisk blandning i första hand som en grund för tillväxt och utveckling i Botkyrka och regionen.

Interkulturella strategin har tre delmål: på 5, 10 och 15 års sikt: Om 10 år är Botkyrka en plats där flickor och pojkar, kvinnor och män vidgar sina sociala nätverk och möjligheter i en globaliserad värld.

Interkulturella strategin har tre delmål: på 5, 10 och 15 års sikt Om 15 år ska alla flickor och pojkar, kvinnor och män som har Botkyrka som sin hembygd, oavsett social och etnisk bakgrund, uppleva att de har ett försprång på en globaliserad arbetsmarknad och i samhället i stort. Om 15 år ska alla flickor och pojkar, kvinnor och män som har Botkyrka som sin hembygd, oavsett etnisk bakgrund inte bara ha samma möjligheter till utbildning, arbete, bostadskarriär och uppfatta att de har samma möjlighet att utveckla sin förmåga som resten av befolkningen… …de ska också uppleva att de har ett försprång på en globaliserad arbetsmarknad och i samhället i stort.

Interkulturella strategin har tre delmål: på 5, 10 och 15 års sikt: Om 15 år har vår kraftsamling bidragit till att anpassa samhälls- och arbetskulturen i Sverige till en internationell befolkning. Då har vi byggt förutsättningar för ett interkulturellt samhälle där tillgång till makt och resurser inte går enligt etniska skiljelinjer.

Antidiskriminering som strategi – grundläggande för ett interkulturellt samhälle Frigöra varje enskild individs livschanser genom att synliggöra arbetssätt och rutiner som i praktiken är uteslutande, både i verksamhet och på arbetsplatser. Synliggöra skillnader i livschanser p g a grupptillhörighet och skapa bättre maktförhållanden mellan olika medborgargrupper. Fördelning och omfördelning av resurser räcker inte (synsättet bakom fördelningen är avgörande).

Kommunen som plats Särskilda fokusområden för att uppnå ett interkulturellt Botkyrka: Utbildning – arbetsmarknad - kompetensförsörjning Boende – segregation Identitet och hemkänsla … att bygga invånarnas sociala kapital (nätverk utanför den egna gruppen och det egna bostadsområdet) är en viktig handlingsväg för alla fokusområden. Ska vara utgångspunkten när vi formulerar förslag till konkreta handlingsvägar i strategin 2 ”sjok”: Bra skolor – egen försörjning och utveckling i arbetslivet där kompetensen tas till vara: också det mervärde som kulturkompetensen ger – bidra till framtida kompetensförsörjning, företagande och tillväxt Alla människor ska känna sig hemma i Botkyrka samtidigt som vi vill bryta segregationen sett både ur ett botkyrka- och regionalt perspektiv. Invånarnas sociala kapital – gäller oavsett etnisk bakgrund - svensk eller annan. Om vi ska uppnå och skörda frukterna av ett interkulturellt Botkyrka – i enlighet med det förslag till vision som Helena snart kommer att presentera. Utgångspunkten är att både Vårsta och Allby är segregerade – inte bara dom …

Kommunen som plats: Identitet, samhörighet och hemkänsla ”De nya generationerna måste kunna vara stolta över familjens historia och identitet och ändå vara svenskar. Framför allt vill vi inte betraktas som ”icke- svenskar”. Detta är en ödesfråga för Botkyrka och ställer särskilda krav på oss som Sveriges mest etniskt blandade kommun.

Kommunen som organisation Ett interkulturellt bemötande i samhällsservice och inom skola, vård och samhällsplanering: Komplexiteten och individuell olikhet som normaltillstånd i bemötandet. I generella arbetssätt och rutiner, I inställningen till brukare och i skola, vård- och omsorg och i kulturverksamhetens pedagogik.

Vad innebär ett interkulturellt bemötande i praktiken i Botkyrka kommun? Förmågan att förhålla sig till och hantera det oväntade, en flexibel organisationsstruktur som har förmåga att hantera och ta in trycket från “verkligheten” i sitt vardagsarbete. Förmågan att se individers förmåga förbi "bruset” av sociala, etniska och religiösa olikheter. Förmågan som kommunanställd både på strategisk och operativt nivå ha fokus på att frigöra livschanser för invånare från stigmatiserade eller ”exotiserade” grupper.

Vad innebär ett interkulturellt bemötande i praktiken i Botkyrka kommun? Förmågan att gå ut och in ur olika positioner i den sociala hierarkin och vanan av att röra sig i sammanhang med människor med olika social, etnisk och religiös bakgrund. Förmågan att ta sig förbi känslan av främlingskap inför de som är olika en själv, som i grunden sätter upp hinder för en bra dialog. Förmågan att förhålla sig till att alla människor präglas av sitt ursprung, sin identitet och livshistoria - utan att den enskilde ska behöva bära de förväntningar som finns om hans/hennes beteende p g a etnicitet, religion, social klass, kön, ålder m m.

Eventuella reflektioner

Två Botkyrkaexempel på att gå från ord till handling i ett interkulturellt ledarskap Tumba äldreboende: Om att utveckla en antidiskriminerande arbetskultur som grundläggande bas för interkulturella möten. Tumba gymnasium: Ett interkulturellt förhållningssätt – hur gör man? Om lärarens ansvar att frigöra elevernas kapacitet från sina egna och andras stigman.

Den enskildes rättigheter, kreativitet och logiskt tänkande är basen för interkulturalitet Logiska beslut är mer hållbara och mer rättvisa. Ett mått av kontrolllöshet behövs för kreativitet och nytänkande. Bejaka svårighetsgraden i att hitta hållbara utvecklingsvägar, omge sig av kompletterande kunskap för att täcka upp svagheterna i bedömningarna. Förväxla inte bristande logik med att våga släppa kontrollen, döljer ofta ovilja till förändring.

Gruppövning 1. Vad anser ni är det viktigaste för att skapa ett hållbart interkulturellt samhälle? 2. Motivera! 3. Vad anser ni är de viktigaste egenskaperna I ett interkulturellt bemötande? 4. Motivera! (15 minuter) Upplägg: Jag – bakgrund och utgångspunkter Eva – statistik om läget i Botkyrka Helena – för slag till vision som grund för Grp-di´skussion Kommentarer och reflektion i storgrupp

Botkyrka – långt ifrån lagom! Tack för oss!

Överkurs Den monokulturella makthavarens profil Skapar trygghet genom att förstärka sina egna normativa maktbeteenden och premiera detsamma hos andra. Sätter snäva, informella villkor för tillåten olikhet. Förklarar brister i första hand på individers oförmåga att anpassa sig till strukturen (det rådande sättet att fördela resurser, förtroende och makt). Omger sig av ett antal likasinnade för att bevara systemet. Premierar likhet (igenkännande).

Överkurs Den interkulturella makthavarens profil Bejakar komplexitet, är flexibel att möta det oförutsedda konkret i vardagen. Skapar system för att ge kompletterande kompetenser utrymme och för att slussa det oförutsedda in i systemet. Har kunskap om strukturers inlåsningseffekter och begränsningar. Anpassar/justerar strukturer i första hand, individer i andra hand (i syfte att locka och ta vara på kompletterande kompetens). Ser nödvändigheten att omge sig av professionella med kompletterande referensramar för att få grepp om helhetsbilden och de mest lämpliga lösningarna för en hållbar utveckling.