Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Liten begreppsgenomgång
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Förhandling MBL Och Samverkan.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Föräldramöte 12 september 2011
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Matematik med föräldrar
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
En reviderad läroplan för förskolan
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Fattigdom och ett gott liv
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Föreläsning Sandvika
Läroplansträff fritidshem
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Vardagsliv och boendestöd
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Diskussionstillfälle 4
Lite skolhistorik?.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Coaching.
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013

Vad innebär ett gott samtal?

Pedagogikens huvudfråga handlar om villkor för lärande/förändringsprocesser. Ett gott samtal ur ett pedagogiskt perspektiv handlar därmed om att skapa goda villkor för ett lärande samtal där båda parter i samtalet fördjupar sin självförståelse och sin omvärldsförståelse.

Syftet med föreläsningen är att belysa innebörden av det goda samtalet ur ett pedagogiskt perspektiv.

• Hur föreställningen om lärande förändrats över tid. • Samtal i spänningsfältet mellan systemets krav och behovet av meningsskapande. • Gott omdöme som grund för det goda samtalet.

Metaforer för lärande: Monologiskt - radiosändarmetaforen Dialogiskt - hermeneutiska spiralen

– Jag skulle kunna säga: Om det ställe dit jag vill komma bara kunde nås genom att klättra på en stege, skulle jag ge upp försöken att komma dit. Ty dit jag verkligen måste komma, där måste jag egentligen redan vara. Vad man kan nå på en stege intresserar mig inte. – Den förra rörelsen radar en tanke vid en annan, den andra strävar gång på gång mot samma ställe. – Den ena rörelsen bygger och tar sten för sten i handen, den andra griper gång på gång efter detsamma (Wittgenstein, 1993 s 15)

Att överföra kunskap i ”färdigtuggad och uppkokt form” är det bekvämaste formen av undervisning. Utgångspunkten måste vara att mänskligt tänkande är ”mångtydigt intill oändlighet och komplicerat intill exklusivitet”. (Vygotskij 1926)

Pedagogisk praktik är en social kontext där deltagarna utvecklas såväl kunskapsmässigt som socialt.

System Livsvärld Effektivitet Differentiering Kontroll Asymmetri Pedagogisk praktik i ett dubbelt samhällsperspektiv System Pedagogisk praktik Livsvärld Effektivitet Differentiering Kontroll Asymmetri Pengar Kommunikation Ömsesidighet Perspektivbyte Integrering Öppenhet Symmetri (Habermas 1987)

Samtal som vilar på demokratisk grund • representativ demokrati - val av representanter • participativ demokrati - aktivt deltagande • deliberativ demokrati - deltagarna tränger in i ett innehållsområde och prövar hur långt de egna argumenten håller utifrån olika perspektiv med det ”utvidgade tänkandet” som rättesnöre

Deliberativa demokratins praktiska uttryck är det ”bildande samtalet” som är: Öppet - alla får delta Fritt - inga andra intressen än de bästa argumenten Kritiskt - varförfrågan är alltid närvarande (Fritzell 2004)

Kunskapens former: Episteme: omfattar det eviga och oföränderliga (påståendekunskap) Techne: Att ha techne är att kunna göra något med utgångspunkt i en riktig förståelse av de principer som är förutsatta./…/ Man kan ha tillräckligt med kunskaper om det som skall göras utan att därför faktiskt göra det i en konkret situation (Johannessen, 1999 s 18). (färdighetskunskap) Phronesis: Att vara praktiskt vis är det samma som att veta vilken handling som är den moraliskt riktiga i den konkreta situationen som man befinner sig i./…/ Att glömma sin praktiska kunskap innebär att man slutade existera som människa (a.a. s 18). (praktiskt förnuft)

VAD? HUR? NÄR?

Att utveckla det goda omdömet: Novis Nybörjare Kompetent utövare Skicklig utövare Expert regelföljare omdöme

Vi blir aldrig färdiga, och det är som det ska.