Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Advertisements

AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland Besök från Gävleborgs län Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Handläggning enligt SoL
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Behov av habilitering och rehabilitering
Socialtjänstlagen, SoL
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Modell för Utveckling av ledningssystem
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIET 1 TRO/Päivi Salo Regeringssekreterare Päivi Salo Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och.
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Hur bör servicen i framtiden se ut för äldre? Aija Ström, Chef för social- och hälsovårdsenheten1.
FSSF:s kongress i Åbo Märta Marjamäki Kårkulla samkommun  En riksomfattande, en regional & en lokal serviceproducent  Producerar service.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor Jurist Tove Lindell 1.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Lex Maria.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kvalitetsarbete.
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
HUR SKA KLIENTEN BEMÖTAS ANSVARSFÖRDELNING
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Socialvårdslagenrevideras Den nya socialvårdslagen (1301/2014) och övriga lagstiftningsreformer i samband med den
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Miljöbalken SFS 1998:808.
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Gnosjö kommuns styrmodell
Samordnad utveckling för god och nära vård
Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Presentationens avskrift:

Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet Regionturné för verkställandet av den nya socialvårdslagen 2015

Tillsyn och styrning Av socialvårdslagen (710/1982) förblir kapitel 2 och 8 om bl.a. administration och styrning i kraft Enligt § 3 i lagen Valvira styr regionförvaltningsverkens verksamhet i syfte att förenhetliga deras verksamhetsprinciper Styr och övervakar när det är fråga om Principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden Ärenden som gäller flera regionförvaltningsverks verksamhetsområde eller hela landet Ärenden som har samband med övervakningsärenden som behandlas vid Valvira Regionförvaltningsverket ansvarar för planeringen, styrningen och övervakningen av socialvården inom sitt verksamhetsområde Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

MYNDIGHETSTILLSYN Preventiv tillsyn Tillstånds- och anmälningsförfarande Riksomfattande tillstånd 1.10.2011- lag om privat socialservice (922/2011) Valvira beviljar Regionala tillstånd regionförvaltningsverken Tillsynsmyndigheter är kommunerna, regionförvaltningsverken och Valvira Kommunen styr och övervakar all privat socialservice som produceras i dess område samt privat service i en annan kommun av vilken kommunen köper service Kommunens register: hemvårdens stödservice Register register över yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården Terhikki (socialvården på kommande 2016) register över privata serviceproducenter Valveri Utveckling av egenkontroll Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

MYNDIGHETSTILLSYN 2 Reaktiv tillsyn klagomål Anmälningar av myndigheter och andra instanser Ärenden som tas till övervakning på eget initiativ Utlåtanden från andra myndigheter (polis, kansler, JO, EMD) Planenlig tillsyn Riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården och dess verkställande -> insatsområdena bestäms årligen Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården 2015-2018 Valviras och regionförvaltningsverkens planenliga tillsyn år 2015 1. servicestruktur 2. tillgång av servicen 3. servicens innehåll och kvlitet Tidsfrister inom barnskyddet och utkomststöden THL samlar in uppgifter två gånger per år Verkställandet av äldreomsorgslagen Tyngdpunkt på hemvården 2015 (väljs åligen) Förebyggande hälsovård för barn och unga samt främjande av hälsa och välfärd Omfattande hälsoundersökningar och hälso- och sjukvård för studerande Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården Tillsyn av kvaliteten och innehållet i servicen i första hand genom egenkontroll i tillsynsärenden utreds först hur tillsynsobjektets system för egenkontroll fungerar Helhetstillsyn Styrnings- och utvärderingsbesök Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Egenkontroll i tillsynsprogrammet - mål är enhetlig egenkontroll - stöd för verkställandet av egenkontrollen - påverkan på utbildningsutbudet - planering av utbildningens innehåll - egenkontrollplanen beaktas vid reaktiv tillsyn och vid inspektionsbesök Tillsyn 2016-2018 -tillsyn av genomförande av egenkontroll - uppgjord - innehållet Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Föremål för tillsyn i socialvårdslagen Riksdagen förutsätter att regeringen i verkställandet av totalreformen av socialvårdslagen följer att fokus i socialvården flyttas till förebyggande service och särskilt att kvaliteten och tillgängligheten hos hemservicen garanteras   Föremål för tillsyn kan vara klientprocessen i sin helhet med servicekedjor, samordningen av servicen, det övergripande beaktandet av klienternas behov och hörandet av klienten. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Klient- och samarbetsprocesser Verkställandet av SVL kräver samarbete mellan olika aktörer i kommunen för att uppnå en fungerande servicehelhet som bl.a. innehåller Samråd med klienten, dennas delaktighet och självbestämmanderätt Bedömning av servicebehovet inom utsatt tid Klientplanerna och hur de verkställs Ansvaret för klienten också vid gränsytorna (ledsagad övergång; hur servicekedjorna fungerar) Egen kontaktperson Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Klient- och samarbetsprocesser 2 Tillämpning av lagstiftningen med tanke på klientens intresse (Allmän socialservice i första hand, speciallag om den bättre garanterar klientens intresse) Väntetider till service Lagenliga beslutsfattandeprocesser Adekvat ordnad socialjour Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Service för barnfamiljer Förebyggande service i första hand (stöd till barnfamiljer) Barnfamiljers rätt till hemservice som är nödvändig för att trygga familjens omsorgsuppgift (sjukdom, förlossning, skada eller annan särskild situation) Insatsområde i den riksomfattande tillsynen 2016– Tillräckliga resurser SVL: Socialservicen ska till innehållet och kvaliteten följa lagstiftningen tidsfrister i barnskyddet antal klienter hos socialarbetarna uppföljning av smidigheten i klientprocesserna Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Socialarbete bland vuxna Missbrukarvård Bestämmelser om vårdgaranti när den ordnas som hälsovård Klientens intresse princip i samservice Enheterna inom missbrukarvården i regel enheter inom socialvården, även om där också tillämpas läkemedelsassisterad rehabilitering (även social, boende mm.) Handikappservice Lagstiftningen förnyas Servicen primärt utgående från socialvårdslagen Utkomststöd sköts till vissa delar av kommunen också efter överföringen till FPA Främjande av välfärd och tidigt stöd; Behov hos personer som behöver särskilt stöd Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Att säkerställa kvaliteten på tjänsterna Egenkontroll (5 kap. 47 §) en verksamhetsenhet inom socialvården eller en annan aktör som ansvarar för den samlade verksamheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet planen ska vara offentligt framlagd förverkligandet av den ska följas upp regelbundet verksamheten ska utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal Personalens anmälningsskyldighet 48 § (i kraft 1.1.2016) Personalen inom privat och offentlig verksamhet Information till personalen on skyldigheterna Förfaringssättet inskrivs i egenkontrollplanen Åtgärder med anledning av en anmälan 49 § (i kraft 1.1.2016) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Egenkontroll i social- och hälsovården Privat hälso- och sjukvård – egenkontroll Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 6 § Valviras föreskrift 1.10.2012 Offentlig hälso- och sjukvård – plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 8 § SHM:s förordning 341/2011 Lagen om privat socialservice (922/2011) 6 § Offentlig äldreservice – egenkontroll Äldreomsorgslagen (980/2012) 23 § om egenkontroll i kraft 1.1.2015, Valviras föreskrift 1/2014, blankett, guide: sammanställning av frågor och svar All offentlig service inom socialvården – egenkontroll Den nya socialvårdslagens 47 § träder i kraft 1.4.2015 Dataskydds egenkontrollplan Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) 5 b kapitel 19 h § träder i kraft 1.4.2015 Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Gränssnitt Inom den offentliga hälso- och sjukvården används en plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet också när det gäller äldreservice Den kombinerade hemservicen och hemsjukvården tar i bruk egenkontroll Inom den privata hälso- och sjukvården ska egenkontroll tas i bruk för äldreservice också i enheter med ett verksamhetsställe (hemsjukvård) Valviras nya föreskrift om egenkontroll i verksamhetsenheter trädde i kraft 1.1.2015 ersätter den föregående föreskriften 10.2.2012 för den privata socialservicen tas i bruk i tillämpliga delar i det sociala arbetet (1.4.2015) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Målen för egenkontrollen klientsäker service av god kvalitet öppen, lärande verksamhetskultur främjar klienternas valmöjligheter stärker klientens delaktighet enhetliga serviceprocesser utveckling av uppföljningen och bedömningen av serviceprocesserna tillsynen fokuserar på preventiv tillsyn Säkerhetskulturarbete som utveckling av verksamheten http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2008/T2456.pdf Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Egenkontrollens kärna i riskhantering Strategisk riskhantering styrd av ledningen organisering av riskhanteringen fastställande av ansvar och ansvarstagande hur personalen kan påverka och hur kommunikationen löper mellan ledningen och personalen Operativ riskhantering personalens riskhantering är egenkontroll som fungerar i verksamheten Riktas till alla delområden i verksamheten Oidentifierade risker kan inte hanteras Riskhantering och säkerhetsplanering (SHM:s publikationer 2011:15) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Anmärkning Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (22.9.2000/812) 23 § 1 mom. i lagen (ändring fr.o.m. 1.1.2015): En klient som är missnöjd med kvaliteten i socialvården eller med bemötandet har rätt att framställa en anmärkning till den som ansvarar för en verksamhetsenhet inom socialvården eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om klienten på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller annan närstående. Lagens 23 a § (ny, fr.o.m. 1.1.2015): I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan. Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Den överförande tillsynsmyndigheten ska underrättas om svaret Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Klagan Förvaltningslagens (6.6.2003/434) 8 a kap. i kraft 1.9.2014: - Var och en får anföra förvaltningsklagan hos den myndighet som övervakar verksamheten. - Den övervakande myndigheten ska vidta de åtgärder som den med anledning av förvaltningsklagan anser vara befogade. - En förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden ska inte prövas, om det inte finns särskilda skäl. Den övervakande myndigheten ska pröva ärendet i befogad utsträckning, lämna det oprövat eller överföra det till en behörig instans för handläggning, t.ex. som anmärkning. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Klagan 2 Man kan anföra klagan över t.ex. förvaltningsbeslut, faktisk verksamhet eller bemötande. Klagan skall anföras skriftligt. I den ska uppges vilken åtgärd, förfarande eller beslut den klagande anser att ha varit felaktigt eller osakligt. Klagan är inte ett rättsmedel och man kan inte med klagan bestämma att ersättningar ska betalas eller döma ut straff. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Påföljder av tillsynen Socialvårdslagen (710/1982) 55–59 § (gäller fortfarande) RFV och Valvira kan inspektera en kommuns och en samkommuns verksamhet enligt socialvårdslagen samt de verksamhetsenheter och lokaler som används vid ordnandet av verksamheten när det finns grundad anledning för inspektion. Valvira kan ålägga RFV att förrätta en inspektion t.ex. i samband med ett tillsynsärende (55 §). RFV och Valvira kan meddela föreskrifter om hur brister eller missförhållanden ska avhjälpas. Dessa kan förenas med vite. En tidsfrist ska utsättas för föreskriften (56 §). Om klientsäkerheten så kräver kan det bestämmas att verksamheten, en enhet, en del därav eller en anordning omedelbart ska avbrytas Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Påföljder av tillsynen 2 RFV och Valvira kan ge kommunen eller samkommunen eller den tjänsteman som ansvarar för den felaktiga verksamheten en anmärkning för framtiden. Om ärendet inte föranleder en anmärkning eller andra åtgärder, uppmärksamgöra den övervakade på att verksamheten ska ordnas på behörigt sätt och att god förvaltningssed ska iakttas (Socialvårdslagen 57 §) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015

Chef för social- och hälsovårdsenheten Tack Aija Ström Överinspetör Chef för social- och hälsovårdsenheten Tel. 0295 018 593 aija.strom(et)avi.fi Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström 26.3.2015