Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet"— Presentationens avskrift:

1 Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Regionturné för verkställandet av socialvårdslagen 2015 Valvira

2 Övervakning och styrning
I socialvårdslagen (710/1982) gäller fortfarande kap. 2 och 8 om förvaltning och övervakning Enligt 3 § i lagen Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) styr regionförvaltningsverken i syfte att förenhetliga deras verksamhet styr och övervakar när det är fråga om principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden verksamheten i flera regionförvaltningsverks område eller hela landet ärenden i anknytning till hv-tillsynsärenden som behandlas vid Valvira ärenden som regionförvaltningsverket är jävigt att behandla Till regionförvaltningsverken hör planering, styrning och övervakning av socialvården i deras verksamhetsområde Valvira

3 Myndighetstillsyn Föregripande tillsyn
Tillstånds- och anmälningsförfarande Riksomfattande tillstånd för socialvård – lagen om privat socialservice (922/2011) Valvira beviljar Regionala tillstånd regionförvaltningsverken Tillsynsmyndigheter är kommunen, regionalförvaltningsverken och Valvira Kommunen styr och övervakar alla privata socialtjänster som produceras i dess område och privata i en annan kommun av vilka kommunen köper service Register hv:s register över yrkespersoner Terhikki registret över serviceproducenter Valveri i början av 2016 kommer socialvårdens register över yrkespersoner Utveckling av egenkontroll Valvira

4 Myndighetstillsyn 2 Reaktiv tillsyn Planbaserad tillsyn klagomål
anmälningar av myndigheter och andra instanser ärenden som tas till övervakning på eget initiativ utlåtanden av andra myndigheter (polis, kansler, RJO, EMD) Planbaserad tillsyn det riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården och dess verkställande, -> insatsområdena fastställs årligen Valvira

5 Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården 2015–2018
I RFV:s och Valviras planbaserade tillsyn 2015 Tidsfrister för utkomststöd och barnskydd THL samlar in uppgifter två gånger per år Övervakning av äldreomsorgslagens verkställande Hemvård prioriteras Förebyggande hälsovård för barn och unga samt främjande av hälsa och välfärd Omfattande hälsokontroller och studerandehälsovård Valvira

6 Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården
Övervakning av servicekvaliteten och innehållet främst med egenkontroll! - i tillsynsärenden ska man alltid först utreda hur egenkontrollsystemet fungerar klient- och personalrespons Helhetsövervakning - styrnings- och bedömningsbesök Valvira

7 Egenkontroll i tillsynsprogrammet
Tillsyn målet enhetlig egenkontroll - stöd för verkställandet - påverkan på utbildningsutbudet - planering av utbildningens innehåll - beaktas i reaktiv tillsyn och vid inspektionsbesök Tillsyn 2016– tillsyn över verkställandet av egenkontrollen Valvira 7 7

8 Föremål för tillsyn i socialvårdslagen
Riksdagen förutsätter att regeringen i verkställandet av totalreformen av socialvårdslagen följer att fokus i socialvården flyttas till förebyggande service och särskilt att kvaliteten och tillgängligheten hos hemservicen garanteras   Föremål för tillsyn kan vara klientprocessen i sin helhet med servicekedjor, samordningen av servicen, det övergripande beaktandet av klienternas behov och hörandet av klienten. Valvira

9 Klient- och samarbetsprocesser
Verkställandet av SVL kräver samarbete mellan olika aktörer i kommunen -> för att uppnå en fungerande servicehelhet som bl.a. innehåller Samråd med klienten, dennas delaktighet och självbestämmanderätt Bedömning av servicebehovet inom utsatt tid Klientplanerna och hur de verkställs Ansvaret för klienten också vid gränsytorna (ledsagad övergång; hur servicekedjorna fungerar) Egen kontaktperson Valvira

10 Klient- och samarbetsprocesser 2
Tillämpning av lagstiftningen med tanke på klientens intresse (Allmän socialservice i första hand, speciallag om den bättre garanterar klientens intresse) Väntetider till service Lagenliga beslutsfattandeprocesser Adekvat ordnad socialjour Valvira

11 Service för barnfamiljer
Förebyggande service i första hand (stöd till barnfamiljer) Barnfamiljers rätt till hemservice som är nödvändig för att trygga familjens omsorgsuppgift (sjukdom, förlossning, skada eller annan särskild situation) Insatsområden i den riksomfattande tillsynen 2016– Tillräckliga resurser SVL: Socialservicen ska till innehållet och kvaliteten följa lagstiftningen tidsfrister i barnskyddet antal klienter hos socialarbetarna uppföljning av smidigheten i klientprocesserna Valvira

12 Socialarbete bland vuxna
Missbrukarvård Bestämmelser om vårdgaranti när den ordnas som hälsovård Klientens intresse princip i samservice Enheterna inom missbrukarvården i regel enheter inom socialvården, även om där också tillämpas läkemedelsassisterad rehabilitering (även social, boende mm.) Handikappservice HSL ofta förmånligare för klienten Utkomststöd sköts av kommunen också efter överföringen till FPA Främjande av välfärd och tidigt stöd; Behov hos personer som behöver särskilt stöd Valvira

13 Att säkerställa kvaliteten på tjänsterna
Egenkontroll (5 kap. 47 §) en verksamhetsenhet inom socialvården eller en annan aktör som ansvarar för den samlade verksamheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet planen ska vara offentligt framlagd förverkligandet av den ska följas upp regelbundet verksamheten ska utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal Personalens anmälningsskyldighet 48 § (i kraft ) Åtgärder med anledning av en anmälan 49 § (i kraft ) Valvira

14 Egenkontroll i social- och hälsovården
Privat hälso- och sjukvård – egenkontroll Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 6 § Valviras föreskrift Offentlig hälso- och sjukvård – plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 8 § SHM:s förordning 341/2011 Lagen om privat socialservice (922/2011) 6 § Offentlig äldreservice – egenkontroll Äldreomsorgslagen (980/2012) 23 § om egenkontroll i kraft , Valviras föreskrift 1/2014, blankett, sammanställning av frågor och svar All offentlig service inom socialvården – egenkontroll Den nya socialvårdslagens 47 § träder i kraft Valvira

15 Gränssnitt Inom den offentliga hälso- och sjukvården används en plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet också när det gäller äldreservice Den kombinerade hemservicen och hemsjukvården tar i bruk egenkontroll Inom den privata hälso- och sjukvården ska egenkontroll tas i bruk för äldreservice också i enheter med ett verksamhetsställe (hemsjukvård) Valviras nya föreskrift om egenkontroll i verksamhetsenheter trädde i kraft ersätter den föregående föreskriften för den privata socialservicen tas i bruk i tillämpliga delar i det sociala arbetet ( ) Valvira

16 Målen för egenkontrollen
klientsäker service av god kvalitet öppen, lärande verksamhetskultur främjar klienternas valmöjligheter stärker klientens delaktighet enhetliga serviceprocesser utveckling av uppföljningen och bedömningen av serviceprocesserna tillsynen fokuserar på föregripande tillsyn Säkerhetskulturarbete som utveckling av verksamheten Valvira

17 Egenkontrollens kärna i riskhantering
Strategisk riskhantering styrd av ledningen organisering av riskhanteringen fastställande av ansvar och ansvarstagande hur personalen kan påverka och hur kommunikationen löper mellan ledningen och personalen Operativ riskhantering personalens riskhantering är egenkontroll som fungerar i verksamheten Riktas till alla delområden i verksamheten Oidentifierade risker kan inte hanteras Riskhantering och säkerhetsplanering (SHM:s publikationer 2011:15) Valvira

18 Anmärkning Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården ( /812) 23 § 1 mom. i lagen (ändring fr.o.m ): En klient som är missnöjd med kvaliteten i socialvården eller med bemötandet har rätt att framställa en anmärkning till den som ansvarar för en verksamhetsenhet inom socialvården eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om klienten på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller annan närstående. Lagens 23 a § (ny, fr.o.m ): I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan. Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Den överförande tillsynsmyndigheten ska underrättas om svaret Valvira

19 Klagan Förvaltningslagens (6.6.2003/434) 8 a kap. i kraft 1.9.2014:
- Var och en får anföra förvaltningsklagan hos den myndighet som övervakar verksamheten. - Den övervakande myndigheten ska vidta de åtgärder som den med anledning av förvaltningsklagan anser vara befogade. - En förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden ska inte prövas, om det inte finns särskilda skäl. Den övervakande myndigheten ska pröva ärendet i befogad utsträckning, lämna det oprövat eller överföra det till en behörig instans för handläggning, t.ex. som anmärkning. Valvira 19 19

20 Klagan 2 Man kan anföra klagan över t.ex. förvaltningsbeslut, faktisk verksamhet eller bemötande. Klagan skall anföras skriftligt. I den ska uppges vilken åtgärd, förfarande eller beslut den klagande anser att ha varit felaktigt eller osakligt. Klagan är inte ett rättsmedel och man kan inte med klagan bestämma att ersättningar ska betalas eller döma ut straff. Valvira

21 Påföljder av tillsynen
Socialvårdslagen (710/1982) 55–59 § (gäller fortfarande) RFV och Valvira kan inspektera en kommuns och en samkommuns verksamhet enligt socialvårdslagen samt de verksamhetsenheter och lokaler som används vid ordnandet av verksamheten när det finns grundad anledning för inspektion. Valvira kan ålägga RFV att förrätta en inspektion t.ex. i samband med ett tillsynsärende (55 §). RFV och Valvira kan meddela föreskrifter om hur brister eller missförhållanden ska avhjälpas. Dessa kan förenas med vite. En tid ska utsättas för föreskriften (56 §). Om klientsäkerheten så kräver kan det bestämmas att verksamheten, en enhet, en del därav eller en anordning omedelbart ska avbrytas Valvira

22 Påföljder av tillsynen 2
RFV och Valvira kan ge kommunen eller samkommunen eller den tjänsteman som ansvarar för den felaktiga verksamheten en anmärkning för framtiden. Om ärendet inte föranleder en anmärkning eller andra åtgärder, uppmärksamgöra den övervakade på att verksamheten ska ordnas på behörigt sätt och att god förvaltningssed ska iakttas (Socialvårdslagen 57 §) Valvira


Ladda ner ppt "Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet"

Liknande presentationer


Google-annonser