Kursansvarig KPU: Leif Mideklint: och Maria Terning:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Advertisements

Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Välkomna! Juridik och förvaltningspolitik i socialt arbete, 30 hp vt 2012 Marianne DahlénOlof Johannesson (kursföreståndare)(amanuens)
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Eriksskolan Mitt i naturen – Mitt i kulturen
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Regler och riktlinjer för salstentamen
Välkomna!.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Studie- och yrkesvägledning
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Rättssäker examination
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkommen till Uppsala universitet!
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Kursansvarig: Linda Wänström
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Studie- och yrkesvägledning
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
Studentportalen – allt om dina studier
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
1. Kursintroduktion GIS för gymnasiet ArcView 9 grundkurs
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Årskursinformation för blivande åk 3
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Gymnasieval 2019.
Årskursinformation åk 4-5
Klagshamns rektorsområde
Övergripande struktur för
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
Folkhögskola – vad är det?
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Varmt välkommen till kursen ”Skolans samhällsuppdrag och organisation”, 9KP202, 9VA202, 7,5 hp Kursansvarig KPU: Leif Mideklint: leif.mideklint@gmail.com och Maria Terning: maria.terning@liu.se 013-28 26 79 Kursansvarig VAL/ULV: Maria Terning: maria.terning@liu.se 013-28 26 79

Kursinnehåll (Hämtat från Studiehandledningen) Maria Terning 2019-11-19 Kursinnehåll (Hämtat från Studiehandledningen) I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolväsendets historiska utveckling behandlas med särskilt fokus på skolans olika uppdrag och hur de varierar över tid. Skolans organisation och styrdokument studeras ur ett läroplans- och ramfaktorteoretiskt perspektiv. Studenten granskar, med hjälp av kvalitativ textanalys, styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling. Undervisnings- och arbetsformer Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Information om kursen Studiehandledningen Lisam Liu.se/Studieinfo Time Edit LiU-appen

Kursöversikt (Studiehandledningen, s. 5) Maria Terning 2019-11-19 Kursöversikt (Studiehandledningen, s. 5) Vecka Aktivitet V 34 22/8–23/8 Campusdag 1 och 2 Egna studier   V 35–38 13/9 Inlämning KU1 kl. 8.00 V 39 26–27/9 Campusdag 3 och 4 V 40–42 14/10 Inlämning KU2 i Lisam kl. 8.00 V 43 24–25/10 Campusdag 5 och 6 25/10 Muntlig redovisning i grupp av KU3b 27/10 Inlämning KU3a samt ej tidigare inlämnade/ej godkända uppgifter kl. 23.59 Distansutbildning med campusträffar. Halvfart= 20 h i veckan

Vet du vilken grupp du är i?

Campuslärare: Campuslärare grupp A: Maria Terning: maria.terning@liu.se 013-28 26 79 Campuslärare grupp B: Margaretha Grahn: margaretha.grahn@liu.se, 013-28 44 02 Campuslärare grupp C: Emilia Fägerstam: emilia.fagerstam@liu.se, 013-36 33 86 Campuslärare grupp D: Sofia Österborg Wiklund: sofia.osterborg.wiklund@liu.se, 013-28 46 16 Campuslärare grupp E: Leif Mideklint: leif.mideklint@gmail.com

Schema C1 22/8 V Dag Datum Tid Grupp Sal Innehåll 34 To 22/8 11.00-12 Maria Terning 2019-11-19 Schema C1 22/8 V Dag Datum Tid Grupp Sal Innehåll 34 To 22/8 11.00-12 A-E C2 Kursintroduktion   13-15 A1 Föreläsning: Skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag, Mats Sjöberg 15-17 Språkutvecklande arbete 1: Läs- och skrivstrategier, Maria Thunborg 17-18 A-D Utlämning av LiU-id E A33 VFU-information, Jeanette Schedewie

Maria Terning 2019-11-19 Schema C2 23/8 34 Fr 23/8 8–10 A-D A1 Språkutvecklande arbete 2: Svenska skrivregler, Maria Thunborg   8.00-8.30 E Infocenter i Studenthuset för uthämtning av LiU-id. 10-12 A-E Föreläsning: Skolans demokratisering och värdegrund. Maria Terning, Malin Wieslander 13-15 KY21 KG45 KY31 KY24 KY25 KY26 KY41 Obligatoriskt seminarium: Introduktion till ämnesdidaktiken, ämnesdidaktikerna Naturvetenskapliga ämnen och teknik Svenska/SvA Matematik Moderna språk och engelska Matematik, grundläggande färdigheter Samhällsvetenskapliga ämnen Slöjd och estetiska ämnen

Schema C2 23/8 V Dag Datum Tid Grupp Sal Innehåll 34 Fr 23/8 15-16 E Maria Terning 2019-11-19 Schema C2 23/8 V Dag Datum Tid Grupp Sal Innehåll 34 Fr 23/8 15-16 E VAL A-D ULV   KY24 KY25 KY26 Frågestund: (frivilligt) Anna Bergman Kristin Sjölander Pernilla Odelstam Ingrid Olsson Lotta Lindgren Kursansvariga Campuslärare

Tredelad bedömning i kursen VG/G/U Maria Terning 2019-11-19 Tredelad bedömning i kursen VG/G/U Fusk och plagiat Fusk När en student med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation skall bedömas. Plagiat En form av fusk som innebär att studenten inte har skrivit examinationen själv utan kopierat annan författare utan att källhänvisa.

Högskoleförordningen (Kap 10:1) Maria Terning 2019-11-19 Högskoleförordningen (Kap 10:1) Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som - med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när studieprestation annars skall bedömas. Examinator - Rektor – Disciplinnämnd Varning eller avstängning formell påföljd

Gå ”No-plagiat-kursen”! http://www2.bibl.liu.se/quiz/

Maria Terning 2019-11-19 Utvärdering Utvärderingen sker efter kursens slut och fylls i elektroniskt i Evaliuate (kursvärderingssystem), som nås via Studentportalen. Den studerande får vid detta tillfälle möjlighet att ge synpunkter på kursens olika delar och bidra med nya idéer. Utvärderingen gäller bl.a. kursplan, studiehandledning, kursens organisering, arbetsformer, föreläsningar, litteratur samt lärares och studenters insatser. Det är mycket värdefullt för oss att få del av era synpunkter och vi önskar att ni alla tar er tid att fylla i kursutvärderingen när kursen är slut. Kursen fick ht-17 värdet 4,2 och vt-18 värdet 4.5. Skalan i utvärderingen är från 1-5.

Lycka till med studierna! Tack för att ni lyssnat. Lycka till med studierna!