230/235.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Från idé till verklighet!
Målorienterade strategiska processer
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
PLANERING FÖR LOKAL OCH REGIONAL UTVECKLING
Projektstöd Västerbotten
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Effektiva möten eller möten med effekt?. Meeting Management Optimera effekten av alla möten i organisationen! Se mötet som ett strategiskt verktyg i att.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
”Vägen mot e-samhället”
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Lars Ramstierna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
KTP Dalarna Framtidens sätt att rekrytera de
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Dalarnas regionala serviceprogram
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Vad är Leader Göta älv ? Ett samarbete mellan Ale, Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg för att utveckla landsbygden Skapa ekonomisk tillväxt och arbetstillfällen.
Nyföretagar- Centrum 18 maj Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-
En strategi för service på landsbygden Untorp, Orsa. Foto: Mostphotos Dalarnas regionala serviceprogram - RSP Furudal Foto: Emma Erkers.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
Möte med arbetsgruppen
Program Venjan 23 februari
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Socialt entreprenörskap Östersund
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Sökt LEA för Stjärnsund (Lokalekonomisk analys)
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Effektkarta för extern webbplats
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Slutkonferens Leader- Bygd och Stad i Balans
VÄXTKRAFT MÅL 3 lokal utveckling insatsområde 4 Svenska ESF-Rådet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
VÄXTKRAFT MÅL 3 lokal utveckling insatsområde 4 Svenska ESF-Rådet
Resurser och genomförare!
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Stärkt tillgänglighet till kommersiell service i gles-och landsbygder
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

230/235

160405 ”Resan startar” Speed-dating

landsbygdsutveckling Långsiktig lönsam landsbygdsutveckling i Dalarna

Samverkan skapar utveckling Delägare ny Lanthandels förening Dalarna Producenter Delägare Lokal Mat Affärsnytta Profilering Erfarenhet & Utbytesmöten Kompetensutveckling Framgångsexempel Kommunikation & Opinion Framtid Service Landsbygdsutveckling

Citat: Joel Zackrisson, Tempo & Lanthandlare Venjan och Kläppen ”Syftet med den här föreningen är att få ett långsiktigt tänk i vårt arbete och inte fastna i vardagens problem som lätt gör att man inte hinner med något annat.” Citat: Joel Zackrisson, Tempo & Lanthandlare Venjan och Kläppen

Pilotprojekt: Kommersiell serviceutveckling för lanthandeln i Dalarna Projektmål: Bilda lanthandlarförening Bidra till ökad försäljning & lönsamhet Bidra till ökat engagemang, & bestående samverkan Skapa motivation och inspiration kring framgångsfaktorer Bidra till lanthandelsutveckling i Dalarna och därmed också utökade och bättre kommersiella servicelösningar. Lanthandlarförening Samverkan Lokal Mat Profilering Affärsutveckling Effektiva mötesplatser Erfarenhets-utbyten Kommunikation Synlighet Kommersiell serviceutveckling

Kommersiella servicetjänster jmf projektstart 230 Kommersiell Service Dalarna Drivmedel 34 st Betaltjänst/uttag automat 21 st Resevaluta 10 st * Post & Paket 43 st Bussgods 9 st Hemsändning (Matkassar) 5+5 st* Svenska spel 35 st ATG 22 st Apotek 40 st Systembolag 26 st Café Profilskapare för butik +10 % Kommersiella servicetjänster jmf projektstart Källa: DVH, Butiker, Regionala serviceplaner per Dalakommun

Utveckling hittills jmf projektstart Jämförbara lanthandelsbutiker Dalarna Oms utv total Dalarna + 7 % DVH utv total Sverige + 7 % Lanthandel i Dalarna ek förening butiker + 13 % Källa: SCB samt allabolag.se

till lanthandeln i Dalarna 235 + 5 st nya arbetstillfällen till lanthandeln i Dalarna Källa: allabolag.se

Veta mer ? Fortsättning Klockan 16.30

Verksamhetsutveckling Projekt startar LivsWäX ekonomisk förening bildas Verksamhets ledare tillsätts Utses som årets ekonomiska förening i Dalarna Utses som årets Landsbygds projekt i Sverige Namnbyte till Lokal Mat Livsmedels producenter i Dalarna & Gävleborg ek förening 2019 2017 Nästa steg Fas 4 2016 TVV beviljar stöd & satsning för Pilotprojekt Kommersiell Serviceutveckling Lanthandel i Dalarna Ek förening bildas 2015 Erhåller som första Ek förening i Sverige IP-check för att utveckla egna varumärket 2013 2012 2010 2007 2004 Lokal Mat Livsmedelsproducenter Dalarna Gävleborg ekonomisk förening

Nyckeln till ytterligare framtida utveckling Samverkan Nyckeln till ytterligare framtida utveckling Effektiva Mötes Platser Strategiskt Samarbete Långsiktig Vision Regionalt Varumärke Ledande & Drivande företag Kompetens Utveckling & Aktiviteter Samverkan Partners Handeln Drivande "motor" Ledarskap

Lokal Mat - Kärnvärden Vår Affärsidé: Lokal Mat ska skapa Samverkan Synlighet Kompetens Utveckling Tillväxt Vår Affärsidé: Lokal Mat ska skapa mervärden för sina delägare. Mervärden som bidrar till utveckling lönsam tillväxt, fler arbetstillfällen och ökad synlighet genom varumärket Lokal Mat