Tillsammans mot en nära vård Nära vård - regionkalmar.se
Tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv är Region Kalmar läns vision och det vi alla strävar efter. Att främja hälsa är utgångspunkten i allt vi gör och ska genomsyra alla delar av organisationens verksamhet. Region Kalmar län ska arbeta för att stärka hälsan hos länets alla invånare, liksom möjligheterna att komma tillbaka till hälsa efter sjukdom och att leva väl med en kronisk sjukdom.
Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Nöjda invånare och samarbetspartners Stärkt innovationsförmåga och ökad förnyelse i länet Sveriges bästa kvalitet, tillgänglighet och säkerhet En av Sveriges bästa arbetsplatser God ekonomisk hushållning Övergripande mål som finns i regionplanen – dessa är långsiktiga och bryts ner av varje förvaltning i verksamhetsplaner och styrkort. Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Övergripande mål i regionplan | 2019-2021 regionkalmar.se regionkalmar.se
Fokusområden | 2019 Tillsammans för Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård I vårt fokus – 2019 Inför varje nytt år sätter vi ett gemensamt fokus – som också har bäring på de övergripande målen i den beslutade treårsplanen. Det här är de områden som vi behöver sätta extra fokus på under 2019 för att nå våra högt ställda målsättningar. Genom gemensamt fokus kan vi göra stor skillnad. Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård Bra bemötande och delaktighet Alla som kommer i kontakt med Region Kalmar län ska känna sig sedda, få bra bemötande och god service. Region Kalmar län ska ta tillvara invånares och andra samarbetspartners erfarenheter och önskemål för att utveckla verksamheten och länet i stort. Metoder för delaktighet ska utvecklas ytterligare. Invånarna ska ha ett fortsatt högt förtroende för Region Kalmar län och för detta är ett bra bemötande, delaktighet och upplevelsen av att vara välkommen viktiga delar. Värdegrunds- och bemötandearbetet ska fortsätta att utvecklas utifrån invånarnas upplevelse. Främja hälsa Alla länets invånare ska ha goda möjligheter till hälsa och livskvalitet, oavsett kön, förutsättningar och bakgrund. Region Kalmar län ska arbeta för att stärka hälsan hos länets alla invånare. Under planperioden ska Region Kalmar län bli en ännu starkare samhällsaktör inom preventiva hälsofrågor och initiera nya arbetssätt och vägar för att förbättra invånarnas hälsa. För att utveckla välfärden och skapa ett socialt hållbart samhälle krävs aktiv och långsiktig samverkan mellan olika aktörer i och utanför länet. Digital omställning Tillgänglighet till våra verksamheter ska fortsatt prioriteras och en stor del innebär satsningar på digitalisering. Digitala tjänster och verktyg ska vara ett stöd för invånaren på vägen genom vården och till ett mer hälsosamt liv. Även möjligheterna för digital kommunikation i hela länet behöver förbättras. För att Kalmar län ska gå i jämn takt med den digitala omställningen behöver moderna tekniska lösningar användas och nya innovationer utvecklas. Utveckling av nära vård Nära vård innebär ett nytt sätt att arbeta med hälsa, vård och omsorg. Nära syftar på både geografi, tid eller/och relation och bygger på ett sammanhållet system där patienten är i fokus och där alla delar av vården tar gemensamt ansvar. Nya arbetssätt kommer att innebära att resurserna kan användas bättre, vilket i sin tur ger ökad delaktighet och tillgänglighet för invånarna. Under planperioden ska arbetsformer för nära vård fortsätta att utvecklas liksom former för att patienten själv kan ta ansvar för delar av sin vård. Fokusområden | 2019
Framtidens hälso- och sjukvård – förflyttningen Under 2017 togs en gemensam målbild fram för framtidens hälso- och sjukvård. Hälso- och sjukvården ska flytta sitt fokus från vård på sjukhus till mer öppna vårdformer nära invånarna, prevention samt att underlätta för invånarna att själva kunna ta ansvar för och engagera sig i sin hälsa. Nya arbetssätt ska utvecklas för att tillgodose särskilt äldres behov av avancerad vård i hemmet. Inriktningen är att erbjuda tjänster digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs. Framtidens hälso- och sjukvård – förflyttningen
Varför behövs omställning till en mer nära vård? Människor lever längre och antalet äldre invånare ökar Antalet invånare med kroniska sjukdomar ökar Invånarnas behov av och förväntningar på tillgänglighet och delaktighet har förändrats Hälso- och sjukvården behöver: förändras för att kunna möta samhällets utveckling bli mer kostnadseffektiv för att möta förändringarna Nära vård - regionkalmar.se
Vad är nära vård? Region Kalmar län följer definition av Nära vård utifrån Sveriges kommuner och landsting beskrivning Nära vård är nära i geografi, tid och/eller relation utgår från individuella förutsättningar och behov innebär nya arbetssätt för hälsa, vård och omsorg Presentationsrunda Nära vård - regionkalmar.se
Vad är nära vård? En bra och nära relation mellan vårdgivare skapar trygghet för den enskilde invånaren i den dagliga vården. Utgångspunkten är person- och familjecentrering, digitala verktyg och nya nära arbetssätt. Nära vård utgår från individuella förutsättningar och behov. Fokus är individens eget engagemang och delaktighet för att skapa trygghet. Det innebär nya/förändrade arbetssätt för hälsa, vård och omsorg. Omställningen innebär en samlad kulturförändring för den samlade hälso- och sjukvården, där alla medarbetare och chefer ska säkerställa att utvecklingen går åt samma håll.
Att definiera närhet Nära vård definieras som nära i geografi, tid och/eller relation. Relation avser vikten av kontinuitet där det är angeläget för att skapa trygghet hos våra invånare och kunna ge en effektiv vård när invånaren ofta behöver vård, oavsett vårdform. Tid avser både tillgänglighet när som är snabb men även att få vård vid rätt tidpunkt, rätt kompetens samt i lämplig vårdform. Geografi avser både de fysiska lokaler som vården använder, invånarens egna hem och digitala lösningar som är oberoende av fysisk plats utan är där invånaren befinner sig.
Person- och familjecentrering Ställ frågan: Vad är viktigt för dig? ”Jag vet vad som påverkar min hälsa och vad jag kan göra själv för att hålla mig frisk.” ”Jag har enkla och effektiva kontakter med vården och kan själv hantera ärenden som rör min hälsa.” ”Jag har tillgång till all information om min vård och hälsa och bestämmer själv vem jag vill dela den med.” ”Jag har en fast vårdkontakt på hälsocentralen.” ”Jag har tillgång till all information om min vård och hälsa och bestämmer själv vem jag vill dela den med.” Fokus i omställningen till en mer nära vård är att ta tillvara på individens egen kraft som en faktor för att uppnå både trygghet med minskad vårdkonsumtion och en kostnadseffektiv vård med rätt insatser vid rätt tidpunkt utförd av mest lämplig kompetens. Invånarna är delaktiga i omställningen till en nära vård genom att varje verksamhet är lyhörd för vilka förutsättningar den enskilde individen har för att själv ta ökat ansvar i sin egen vård. Person- och familjecentrering
Beteende och behov hos personer i kontakt med hälso- och sjukvården Vi är olika! Beteende och behov hos personer i kontakt med hälso- och sjukvården
Omställning till nära vård inom Region Kalmar län Person- och familjecentrering som förhållningsätt Stärka individens delaktighet Digitalisering som verktyg Utveckling av nära arbetssätt Samverkan över organisationsgränser Samordnat införande Vetenskapligt stöd och uppföljning I varje möte används tydligt förhållningsätt med person- och familjecentrering. Person-och familjecentrerat förhållningssätt är en grundförutsättning för omställningen till nära vård. Fokus i omställningen är att ta tillvara på individens egen kraft - både för trygghet med minskad vårdkonsumtion och en kostnadseffektiv vård med rätt insatser vid rätt tidpunkt utförd av mest lämplig kompetens. Digitala verktyg kommer att krävas för att ställa om vården till mer öppna och nära vårdformer. Digitalisering är ett verktyg och inte ett mål i sig. Arbetssätt i samverkan: Samarbete över organisationsgränser inom regionen och mellan huvudmän ska ske på sådant sätt att invånaren uppfattar sin vård sömlös. Framgång i omställningen till nära vård i regionen kräver även ett välfungerande samarbete med länets kommuner och civilsamhällets funktioner. Samordnat införande: Säkerställa att förändring i arbetssätt över enhets- och verksamhets- eller organisationsgränser sker i samarbete och samförstånd. När en arbetsuppgift förflyttas säkerställs att kompetens och resurser följer med för uppdraget. Beskriva kärnan i goda exempel (internationellt, nationellt, sjukvårdsregionalt och regionalt) så att de kan bredd införas efter lämplig anpassning utifrån lokala förutsättningar. Vetenskapligt stöd och uppföljning: I omställningen till en mer nära vård används vetenskapligt stöd i forskning på förändringar inom regionens vård i nära samverkan med Linnéuniversitet och Karolinska Institutet. SKL har ett pågående projekt för mäta och uppföljning av omställningen till nära vård. Projektet utarbetar förslag till former för uppföljningen och ett indikatorset som ska vara gemensamt nationellt.
Så organiseras arbetet Regionstyrelsens arbetsutskott Regionstyrelsen Regionstyrelsens arbetsutskott Beredning Hälso- och sjukvård Styrgrupp - Sjukvårdsledning Ordförande: Planeringsdirektör Beslut tas av RD Beredningsgruppens uppdrag: Säkerställa framtagandet av underlag till beslut Säkerställa att underlagen är förankrade, väl utredda samt belysta ur olika perspektiv – som patienten, medarbetarna, strategisk utveckling av hälso- och sjukvården, patientsäkerhet, folkhälsa och ekonomi Vid behov tillsätts arbetsgrupper med fördjupad sakkunskap i specifika områden. Referensgrupper: Facklig referensgrupp Länsgemensam ledning Folkhälsa Patientsäkerhet Patientrepresentanter Beredningsgrupp Utses av sjukvårdsledning Ordförande: Samordnare nära vård Styrgrupp - Sjukvårdsledning Ordförande: Planeringsdirektör Beredningsgrupp Ordförande: Samordnare nära vård • Säkerställer framtagandet av underlag till beslut • Säkerställer att underlagen är förankrade, väl utredda samt belysta ur olika perspektiv – som patienten, medarbetarna, strategisk utveckling av hälso- och sjukvården, patientsäkerhet, folkhälsa och ekonomi • Vid behov tillsätts arbetsgrupper med fördjupad sakkunskap i specifika områden Deltagare: HSF Henrik Holmberg Birgitta Hjalmarsson Ann-Kristin Svensbergh Andras Hurve Stefan Bragsjö Fredrik Enlund PVF Monica Hultqvist Åke Åkesson Charlotte Joborn Marie Ragnarsson PSF Camilla Freedeke Ulrika Rosenqvist ITF Eva Järvholm Ledning Maria A Hilberth Lis-Mari Wijkman Emma Rydh Magnus Persson Referensgrupper: • Facklig referensgrupp • Länsgemensam ledning • Folkhälsa • Patientsäkerhet • Patientrepresentanter Arbetsgrupper på uppdrag av beredningsgrupp Ansvar samordnare nära vård Patientkontrakt: Maria A Hilberth Personcentrerad vård: Mari Åberg Mer digital: Johanna Wahlgren Förhandlingar sker enligt samverkansavtalet i sedvanlig ordning i linjeorganisationen Arbetsgrupper på uppdrag av beredningsgrupp Leds av samordnare nära vård Nära vård - regionkalmar.se
Grundläggande styrande principer i Region Kalmar län Främja hälsa så långt det går Möta invånare i öppna och nära vårdformer Skapa trygghet och kontinuitet för invånare och medarbetare Skapa förutsättningar för delaktighet Visa tydligt nästa steg i vården Samverka över organisationsgränser Utveckla genom ordnad samverkan Använda digitalisering och kompetensförsörjning som stöd Presentationsrunda Nära vård - regionkalmar.se
Följ arbetet på Regionkalmar.se/samarbetsportalen Nära vård - regionkalmar.se
Regionstab Samordning hälso- och sjukvård Mer information Maria A Hilberth Samordnare nära vård Regionstab Samordning hälso- och sjukvård 0480-840 29 070-644 92 28 Nära vård - regionkalmar.se
Region Kalmar län arbetar med systematiska förbättringar och innovativa lösningar för att utveckla verksamheten. Varje dag lite bättre – kraften hos många! är vår huvudstrategi som genomsyrar allt vi gör. Det fastställa grundläggande arbetssättet för daglig verksamhetsutveckling Varje dag lite bättre – kraften hos många fortsätter att vara basen i verksamhetsutvecklingen.