Företagets intressenter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Intervju inför ViV-projektet.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Att samtala med ungdomar om tobak
Ordet kommer ifrån latinet och betyder gemensam.
Läroplansträff Välkomna.
Turismens historia kapitel 2.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Läroplansnätverk förskolan
Diskussionstillfälle 4
Del 4 Anteckna och planera
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Socialpsykologi.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
● 40 anställda, 1/3 kvinnor. 2/3 män ● Utbildningar, konsulttjänster, it-lösningar ● Säljer till företag ● Stardes 1994 ● Tre kontor – Göteborg, Malmö,
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Personlig försäljning Kap. 2
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Coaching.
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Idrott måndag: Teori i G3
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Kundanalysen har flera syften
Målsättning för lektionen
Produkt, pris, plats och påverkan
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Undersök och analysera
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
- en resa och en förstklassig utbildning –
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Företags-namn Produkter och tjänster
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR
Kommunikationsprocesser
Din företags-broschyr
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Tips för bättre kommunikation
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Företagets intressenter

Kapitel 1 handlade om säljarens beteende för bra service. På vilket sätt kan ditt beteende påverka kundens uppfattning?

Repetition av kapitel 1Servicemötet Genom att svara på frågorna på sid 31 lärde du dig om hur du genom ditt beteende kan påverka kundens uppfattning och hur kunden första intryck av dig som servicegivare skapas. I fältuppgiften på Arlanda har du praktiskt analyserat och diskuterat servicemötet.

Prova din mimik Arbeta i par och observera varandras ansiktsuttryck. Höjer på ögonbrynen Rynkar på näsan Spärrar upp ögonen Gäspar Diskutera vad som påverkar dig!

Skapa en service och säljpärm (sid 35) Du har blivit ansvarig för försäljningen i ett företag och för att du ska sätta dig in i rollen som ansvarig ska du sammanställa och dokumentera bra fakta som hjälper introduktionen av nyanställda. Börja med att lägg upp dina svar till kapitel 1 på sid 31 i ett dokument som du delar med mig.

Kapitel 2 Här kommer du fördjupa dig i hur du som säljare kan skapa förtroende! Vad tror du? Vilka kompetenser behöver du? Sök fakta på sid 41.

Servicekompetens enligt Svensk Handel sid 41! Du har servicekompetens om du: Hjälper andra och ser till att finnas till hands för kunden Tar reda på och finner lösningar på kundens behov Har människointresse Tar hänsyn till människors olikheter Sätter sig in i andra människors situation och förstår deras känslor

Rätt intryck skapar förtroende Kunskap sid 44 Nyfikenhet sid 46 Lyssna aktivt sid 47 Naturlighet sid 47 Artighet sid 47 Kunskap: egna produkten, marknadsföring, ekonomi, logistik och teknik. Nyfikenhet: kunden i centrum, fråga om behov. Lyssna aktivt. (se nästa sida) Naturlighet: relation bjud på dig och var naturlig och stolt Artighet: Hej, Tack, varsågod, hejdå, välkommen

Lyssna aktivt Lyssna utan att avbryta Visa med kroppsspråket att du lyssnar Koncentrera dig på den som talar Visa förståelse och engagemang Ställ frågor om du är osäker på vad kunden menar Försök sätta dig in i kundens situation Kroppsspråket: Håll ögonkontakt, nicka och säg mm. Syssla inte med annat

Praktiskt Ge förslag på hur du praktiskt ska kunna analysera verkligheten? Tips: Diskutera frågorna på sid 51 och gör därefter fördjupningsuppgiften på sid 57.

Observationsmall: Hur vinner man kundens förtroende Observationsmall: Hur vinner man kundens förtroende. Beskriv praktiska exempel från din fältuppgift i Stockholm