Vikänsla och goda resultat i en skola för alla Lena Thörn Wennerqvist, Annika SCHenberg, Lena LIndholm
Vikänsla med goda resultat i en skola för alla Ydre kommun, många nyanlända Erbjudna projekt med Skolverket (pengar och kunskap) Linköpings universitet, undervisning Studiebesök, Linköping, Skäggetorpsskolan MHFA Föreläsning Pirjo Lahdenperä, kulturmöten Ledningsgruppen fick coachsamtal
Vårt case Beskriva synliga förändringar Utvecklingsarbete vidare Mottagare är ledningsgruppen och skolverket (regeringen)
Inläsning introduktion struktur?
Struktur 3 intervjugrupper á 3-4 personer, 1,5 h per grupp Skolverket behövde en slutredovisning BUs åtgärdsplaner, 3 mål (kulturmöten/värderingar, språkutvecklande arbetssätt, organisation och strukturutveckling), många insatser Formulerade intervjufrågor utifrån skolverkets rubriker och projektets mål Delade upp arbetet utifrån styrkor
Intervjuer Strukturerade intervjuer Två skrev, samma person intervjuade samtliga
Sammanställa skriva redovisa
sammanställning case process Hitta strukturen – kategorisera efter Skolverkets slutredovisning Fokus på synliga avtryck från projekt Parallellt gjordes en ppt Intervju med SYV Tänkte olika kring strukturen Olikheter i vårt yrkesspråk Omvärderade, lyssnade in Vågade säga ifrån 3 pers, 1 text = frustration
redovisning Delade på redovisningen PPT Satt ner, dialog case process Delade på redovisningen PPT Satt ner, dialog Bekräftelse, dementi Feedback Nervöst att börja Bestämd turordning, ok att fylla i Tagande och givande Skönt med respons
Lärdomar Praktisk kunskap, utvärderingsinstrument Vilka andra analysmodeller finns? Tilldelad tid ÄR tillräcklig tid! = Effektiva, styrkor, trivsel, struktur Hur funkar vi i grupprocesser? Ovana roller Enormt utvecklande Tacksamma över förtroende Våga, vingarna bär, det gick! (Ctrl C + Ctrl V)