En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Kvalitet i högskolan Linda Simonsen November 2015.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Lena Manderstedt Forskningsområden- och intressen.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Utbildningsdepartementet Budgetproposition för 2012 mm.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Exklusive nyanlända elever
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Rondundervisning på läkarprogrammet
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Vad kan man när man är klar?
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Erfarenhetsutbyte 25 november
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Ny lärarutbildning start ht-11
LPP – HLR HLR och säkerhet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Vem gör ST i Västmanland och Varför?
Skolledningskonferens
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Lärares planeringsarbete!
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
Hållbar utveckling måste vara
Resultatutveckling och läraryrkets attraktivitet
Gymnasiearbete 100 p.
Enkät i gymnasieskolan
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Matematiskt-naturvetenskapligt innehåll i ingenjörsutbildningarna
Presentationens avskrift:

En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut? SUHF Almedalen 2019

Kritikbilden mot Lärarutbildningen Kvaliteten är låg liksom genomströmningen Bristande balans mellan teori och praktik Utbildningens delar håller inte ihop och programmen samverkar inte Bristande och sent fokus på praktisk undervisning För lite fokus på lärarskap och lärares roll som ledare och inspiratör Förmår inte utveckla blivande lärarnas förmåga till individualisering Förbereder inte lärarna för föräldrasamverkan och andra uppgifter utanför klassrummet. Utbildningarna är isolerade från andra utbildningar, yrkesgrupper och miljöer. I alltför låg grad identifierar man vilka som är olämpliga för läraryrket och avför dem. Reglerna för ämneskombinationer och behörigheter är inte de bästa. I praktiken sker validering och tillgodoräknande av andra studier för snävt Sedan 1946 har det gjorts åtskilliga utredningar och genomlysningar av skolan och lärarutbildningarna. …enligt 1946års skolkommission!

Januariavtalet 73 punkter – 9 handlar om skolan och skolans utmaningar Reformera lärarutbildningen. Kraven på utbildningen skärps. Intagningskraven höjs. Fler lärarledda timmar införs och kopplingen mellan teori och praktik stärks och fokus på metodiken ökar förutsättningarna för akademiker att välja läraryrket underlättas. Längden för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) kortas ner och studietakten höjs. Möjligheterna att jobba på en skola och studera till lärare parallellt förbättras. Sex och samlevnadsundervisning ska vara en obligatorisk del av lärarutbildningen liksom kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. (Genomförs från 2021).

Punkt 56 – reformera lärarutbildningen Kraven på utbildningen skärps Intagningskraven höjs Fler lärarledda timmar införs och kopplingen mellan teori och praktik stärks och fokus på metodiken Längden för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) kortas ner och studietakten höjs. Möjligheterna att jobba på en skola och studera till lärare parallellt förbättras Sex och samlevnadsundervisning ska vara en obligatorisk del av lärarutbildningen liksom kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Lärarutbildningsreformer 1977 Lärarhögskolorna blir del av universiteten. 1988 Ny lärarutbildning startar. 2001 Ny lärarutbildning igen. 2007 Utredning om ny lärarutbildning tillsätts. 2011 Ny lärar­utbildning startar återigen. 2019 Ny diskussion om att reformera lärarutbildningarna 1988: Enhetsläraren delades i två inriktningar: 1—7-läraren med 3,5 års utbildning och 4—9-läraren med 4,5 års utbildning. 1—7-läraren fick mer av ämnesdjup än de gamla låg- och mellanstadielärarna och samtidigt skars pedagogik- och metodikdelarna ner. 4—9-läraren läste fler ämnen än tidigare, vilket minskade specialiseringen. 2001:Den här gången infördes en gemensam lärarexamen för lärarna i förskolan, grundskolan och gym­nasieskolan, medan specialpedagogerna och ett par grupper till behöll sina egna examina. Lärarstudenterna valde inriktningar och specialiseringar successivt utan att följa fasta kombinationer. 2011:F—3 , 4—6 och mot fritidshem samt ämneslärarexamen 7—9 med fasta ämneskombinationer. F—3 och 4—6 förlängdes med en termin till fyra år, medan inriktningen mot fritidshem kortades med en termin till tre år, jämfört med tidigare.

Skolan och Lärarutbildningarna idag Kompetensförsörjningsproblem Mest reglerade utbildningar vi har vid universitet och högskolor Upp till 27 examensmål i Bilaga 2 – Högskoleförordningen Föreslagna åtgärder under punkt 56 innebär ytterligare regleringar och detaljstyrning – och kanske ytterligare ett eller fler examensmål!

SUHF föreslår Politiker besinna er! Långsiktighet Behåll 2011 års indelning – men stärk professionen Minska antal examensmål Stärk samarbetet mellan lärosäten och skolhuvudmän Professionsprogrammet (punkt 54) som en del av lärarutbildningen

Vad kännetecknar en profession? en gemensam och vetenskapligt baserad kunskapsbas som utgör rättesnöret för professionens utbildning såväl som för dess yrkespraktik en lång och kvalificerad utbildning en sanktionerad examen/legitimation relativt stor autonomi i ”sin yrkesverksamhet” kontroll av och utveckling av professionens kunskapsområde kollegial bedömning allmänhetens tilltro

Minska antal examensmål Det stora antalet mål bidrar till stoffträngsel och till att urvattna innehållet i de olika lärarprogrammen.  Många av målen ska täckas in av den utbildningsvetenskapliga kärnan – fragmentering av kurser Regeringen bör agera för att minska antalet examensmål i lärarprogrammen för att därigenom koncentrera innehållet och stärka kunskapsbasen. Jämför med läkarutbildningens 17 mål och civilingenjörsutbildningens 13 mål.

Stärk samarbetet mellan lärosäten och skolhuvudmän Öka kvaliteten i VFU Utveckla lärarprofessionen och attraktiviteten Övningsskolor och övningsförskolor ULF – praktiknära forskning Forskning i skolan för skolan med skolan Mobilitet – förenade eller delade anställningar och adjungeringar – ökar kvaliteten både i skolan och på lärosäten Regeringen bör verka för att på systemnivå stärka lärosätenas och skolhuvudmännens förutsättningar att samverka

Professionsprogrammet som en del av lärarutbildningen Livslångt lärande och kontinuerlig kompetensutveckling i yrket är kännetecknande för starka professioner. Fortbildning på vetenskaplig grund anordnad av lärosäten med lärarutbildning – i samverkan med skolhuvudmän Planera in kompetensutveckling redan från början av utbildningarna – minska antal examensmål, behovsstyrd fortbildning Samsyn kring det centrala innehållet i ”grundutbildningen” respektive i kompetensutvecklingen. Professionsprogram som öppnar för profilering – forskningsspår för lärare Continous professional development