Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i praktiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Högskoleförberedelse
Individuellt utvecklingssamtal - mall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Behov av habilitering och rehabilitering
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Samordnad Individuell Plan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2016.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Lära för livet!.
Fördjupning och examination av VFU
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Bedömningsmetoder.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
L3VU20.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Workshop Arbetsplatslärande.
Ny Remissrutin till BUP
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Läkarintyg för sjukpenning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i praktiken

Vad innebär VFU? VFU ansvarig läkare – schema 25 januari 2016 Vad innebär VFU? VFU ansvarig läkare – schema Seminarium med ”typfall”, ”bedside-undervisning”, 2 timmar/vecka Handledningsnivåer Gå med/observera/se på Handledaren gör allt, men berättar Studenten handlägger patienten själv, går tillbaka till handledaren och ställer frågor Medsittning

Lärandeplan för VFU vid Läkarprogrammet i Linköping Syfte: 1. Att studenten får tänka igenom vad han/ hon vill uppnå under placeringen för att därigenom kunna utnyttja tiden på placeringen på ett bra sätt. 2. Att tjäna som diskussionsunderlag mellan VFU-ansvarig läkare/handledare och student om placeringens innehåll och struktur. Instruktion: 1. Formulera din lärandeplanen inför placeringen. Utgå från förtydligande av lärandemål för terminerna och kursmål (stadiemål). 2. Diskutera lärandeplanen med VFU-ansvarig läkare/ handledaren på den kliniska placeringen i samband med introduktionen. Reflektera tillsammans med handledaren kring om målen är rimliga att uppnå under den aktuella placeringen och hur du planerar att gå till väga. Använd lärandeplanen som styrdokument under din VFU. 3. Följ upp lärandeplanen med handledaren i slutet av placeringen. Lärandeplanen sparas av studenten för eget bruk. Mål (använd gärna numrering som finns i förtydligande av lärandemål) Vetenskapligt förhållningssätt (A)   Professionellt förhållningssätt (B)    Medicinsk vetenskap och klinik (C) Kompetensmål Praktiska färdigheter Samhälle och folkhälsa (D) Förberedelser Kontakter som bör tas, material som bör läsas inför placeringen

Instruktion – typfall (1) 2017-11-15 Instruktion – typfall (1) Avsikten med typfallen är att studenterna, oberoende av på vilken klinik inom respektive specialitet VFU är förlagd, ska fördjupa sig kring diagnostik, handläggning och patofysiologi för sjukdomar/symtom som av temagrupperna, ämnesföreträdare och VFU-företrädare definierats som viktiga för grundutbildningen av läkare. Önskvärt är att presentationen baseras på att studenten innan seminariet ”arbetat med” en typfallspatient som hon/han träffat på avdelningen eller mottagningen (och som representerar ett område som förutbestämts). Om detta inte är möjligt används de virtuella typfallen som tar upp motsvarande områden. Det är av stort värde att informera klinikens medarbetare om vilka typfall studenterna kommer att bearbeta under seminarierna. Medarbetarna kan då uppmärksamma studenter under VFU på patienter med lämpligt problem/symtom/diagnos.

Instruktion – typfall (2) 2017-11-15 Under en 4 veckor lång VFU-period rekommenderas ett seminarium per vecka där man diskuterar två typfall. En rimlig tidsåtgång är 45-60 minuter per typfall. Det rekommenderas att ha en fast tid för seminarierna (t ex xdag kl. y-z) vilket underlättar schemaläggningen av såväl handledare som studenter med god framförhållning. Man definierar i förväg vilka typfall respektive seminarium ska avhandla och vilka studenter som ska vara huvudansvariga för att presentera resp. typfall. Vid seminariet leder huvudansvarig student sina studentkollegor genom fallet. Interaktion med övriga studenter eftersträvas. Man kan använda sig av en inledande ”brainstorming” efter en inledning som ger basen för fallet. Brainstormingen kan handla om vilka olika differentialdiagnoser som är rimliga och i ett andra steg hur man kliniskt kommer vidare för att bekräfta respektive förkasta de olika diagnoserna. Som handledare kan man förstås korrigera om studenterna hamnar ”fel” men också gärna utmana; föreslå en anamnestisk uppgift, ett undersökningsfynd eller ett provsvar som är oväntat. ”Hur gör vi nu?” Detta kan i sin tur leda till teoretiska ”djupdykningar” och resonemang om komplexa samband. De virtuella typfallen inkl. handledarsidor återfinns på terminens hemsida så att de är lättillgängliga för studenter och handledare. Terminsadministratörerna är behjälpliga med publiceringen.

Bedömningsunderlag för läkarstudent på VFU (1) https://old.liu.se/medfak/lakarprogr/vfu/blanketter/1.718199/BedmningsunderlagavlkarstudentpVFU-170317.pdf Syfte: Studenten ska ges återkoppling på sin prestation, relaterat till lärandeplan och mål. Underlag för VFU-ansvarig läkare att göra en sammanfattande bedömning av VFU-perioden. Underlag för examinator för att kunna godkänna/underkänna studenten. Bedömningen av läkarstudenten grundas på följande delar, vilka bedöms enligt skalan ”Utmärkt, Bra, Acceptabelt, Ej acceptabelt”: 1) Allmänt: Uppträdande mot patient, närstående, medarbetare. Klädsel och hygien enl. föreskrifter. 2) Anamnes: Patientkontakt, får fram relevanta uppgifter, helhetssyn på patienters problem, tidsdisposition. 3) Status: Beaktar patientens integritet, får fram och värderar normala och avvikande fynd, teknik. 4) Diagnostik och behandling: Föreslår lämplig utredning, praktiska tekniska åtgärder, föreslår lämplig behandling, teoretiska kunskaper. 5) Mötet med patienten: Informerar patienten på ett tydligt sätt, förvissar sig om att patienten uppfattat budskapet, uppnår samsyn. 6) Arbetssätt: Journalföring, söker och beaktar återkoppling, intresse att lära mer, interagerar med övriga medarbetare. 7) Omdöme/ initiativ: Taktfullt agerande, ser sin egen begränsning, frågar vid oklarheter. Tar eget initiativ. Bedömning fylls i kontinuerligt under placeringen av de VFU-handledare som handlett studenten. Det utgör underlag för VFU-ansvarig läkare att i slutet av placeringen göra en sammanfattande bedömning. Trettio timmars närvaro/vecka krävs. Separat bedömningsunderlag ska användas vid medsittning. Medsittning är obligatoriskt vid alla 4-veckors placeringar. Flera medsittningar uppmuntras, gärna även vid 1-2 veckors placeringar. Notera gärna datum och signatur för återkoppling även i de fall du inte skriver kommentarer. För godkänd placering krävs minst en kommentar samt en signatur per placeringsvecka.

Bedömningsunderlag för läkarstudent på VFU (2) Medsittning genomförd? Sammanfattande bedömning fylls i av VFU-ansvarig läkare vid kliniken i slutet av sista VFU-veckan VFU-ansvarig läkare eller ställföreträdare fyller i, undertecknar och överlämnar bedömningsunderlaget till studenten samt återkopplar resultatet av utvärderingen. Om studenten vid slutet av placeringen får omdömet ”Ej acceptabelt” på någon av punkterna 1-7 blir den sammanfattande bedömningen att studenten inte har uppfyllt lärandemålen. I dessa fall ska examinator (terminsansvarig) omgående underrättas så att en plan för kompletterande undervisning och ny bedömning kan upprättas. Studenten har uppfyllt lärandemålen? Kommentarer VFU-ansvarig läkares underskrift Namnförtydligande Bedömningsunderlaget lämnas så fort som möjligt efter slutförd placering till terminsadministratören.

Medsittning 2017-11-15 https://old.liu.se/medfak/lakarprogr/vfu/blanketter/1.718182/Bedmningsunderlagavlkarstudentvidmedsittning_PUL141217-nylogga170316.pdf Fylls av VFU-handledare vid medsittning. OBS! Medsittning är obligatorisk vid 3-4 veckors placering. Medsittning kan med fördel ske också under en- och två veckors placeringar. Typ av patient kan vara akut eller elektiv. VFU-handledaren ska informera läkarstudenten om hur lång tid, som står till förfogande för anamnes och status. Tiden bör hållas relativt kort och avspegla vad som är rimligt i klinisk praxis. Hänsyn ska tas till fallets art och studenten ska rätt kunna bedöma aktuell situation, behov av utredning och eventuell behandling. VFU-handledaren ska ha förklarat för patienten att medsittning av blivande kollega (läkarstudent) sker. När läkarstudenten är färdig i undersökningsrummet och lämnat detta, frågar VFU-handledaren patienten i enrum om patientens bedömning av hur läkarstudenten uppfattas, ex hur läkarstudenten genomfört genomgången av sjukhistoria och undersökning. Läkarstudenten får sedan redogöra för VFU-handledaren sin tolkning av anamnes och statusfynd. Läkarstudenten ska också föreslå fortsatt utredning och behandling. Läkarstudenten kan sedan redogöra för VFU-handledaren sin tolkning av anamnes och statusfynd, föreslå fortsatt utredning och behandling och slutligen lämna besked till patienten. Därefter ger VFU-handledaren en adekvat återkoppling. Bedömningen har en 4-gradig skala enl. följande: Ej acceptabelt (1) Acceptabelt (2) Bra (3) Utmärkt (4). Sätt ett kryss i lämplig ruta!

Fältstudier (1) 2017-11-15 https://old.liu.se/medfak/lakarprogr/vfu/blanketter/1.718177/Fltstudieuppgiftrev.avPUL140609-170316.pdf Syfte Att fördjupa kunskaper inom ett för den kliniska placeringen relevant område, att tillämpa evidensbaserad medicin (EBM) och att träna skriftlig och muntlig framställning. Instruktion Alla studenter T7-T11 ska genomföra EN individuell fältstudieuppgift per termin med tydlig koppling till EBM. Fältstudien ska granskas av VFU-ansvarig läkare på den klinik där arbetet utförs samt slutgiltigt godkännas av examinator (terminsansvarig) på respektive termin. T7 Ögon/Öron/Infektion/Radiologi/Hud/Primärvård* T8 Medicin/Kardiologi/Kirurgi/Primärvård* T9 Internmedicin inkl. grenspecialiteter/Ortopedi/Primärvård* T10 Psykiatri/Neurologi/Geriatrik/Primärvård* T11 Pediatrik/Gynekologi- Obstetrik *Primärvård: På termin 7-10 kan fältstudien skrivas och presenteras inom ämne som ingår i terminen.

Fältstudier (2) Utförande 2017-11-15 Utförande 1. Formulera en fråga som Du vill finna svar på. Utgå gärna från ett problem som rör en patient på placeringen. 2. Stäm av frågeställningen med Din handledare alt VFU-ansvarig läkare på kliniken för att få synpunkter på relevans och avgränsning. 3. Arbeta självständigt med frågan (ca 10 timmars arbetstid). 4. Redovisa uppgiften skriftligt på 2-3 A4 sidor (Times 12p, enkelt radavstånd) med följande rubriker: a. Rubrik b. Bakgrund c. Frågeställning d. Sökmetod e. Resultat och diskussion f. Referenser (2-5 st) - använd refereegranskade artiklar från internationella tidskrifter. 5. Uppgiften presenteras för VFU-ansvarig läkare och gärna i ett större forum på respektive klinikplacering. Om flera studenter finns på samma klinik anordnas ett seminarium kring uppgifterna där ni ger varandra feed-back. VFU-ansvarig läkare är diskussionsledare. 6. Publicering via LISAM senast sista dagen av placeringen. 7. VFU-ansvarig läkare vid kliniken granskar fältstudieuppgiften och ger återkoppling. 8. Examinator (terminsansvarig) på respektive termin eller av examinator delegerad ämneskompetent lärare ger slutgiltigt godkännande alternativt krav på kompletteringar samt ger individuell återkoppling till student.

Professionellt förhållningssätt (1) visa terapeutisk hållning och förmåga till helhetssyn vid patientkontakt beakta betydelsen av en individs sjukdom för familj och närstående analysera och värdera den egna kontakten med patienter och utifrån detta identifiera möjligheter till egen professionell utveckling visa förmåga till bedömning av egen kompetens och eget ansvar i relation till konkreta sjukvårdssituationer identifiera behov av konsultation och stöd för beslutsfattande som rör patienter identifiera och analysera etiska dilemman i klinisk verksamhet samt visa handlingsberedskap i dessa situationer identifiera och analysera etiska dilemman i hälsoupplysning och preventivt folkhälsoarbete

Professionellt förhållningssätt (2) relatera läkarprofessionen och den egna kompetensen till andra professioner och kompetenser inom hälso- och sjukvården samverka med andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården för ett optimalt omhändertagande av patienten ta ställning till och i yrkesutövningen beakta läkarens sociala, juridiska och samhälleliga ansvar

Tips SKAPA kontakt!! Presentation! Hälsa! 25 januari 2016 Tips SKAPA kontakt!! Presentation! Hälsa! Presentera studenten som blivande kollega TID! och resurser Förväntningar på handledare PBL – avdramatisera! ”Minimöte” inför arbetspass Lathund mm