Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Dorota Lembrér Licentiand
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Välkommen till Vikenskolan
Handlingsplan för matematikutveckling
Ulf P Andersson GMV
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Utbildningar (just nu)
Välkomna!.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läslyftet det senaste nuläget.
Tidiga insatser för barn i förskolan
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Skolutveckling via digitala medier
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Teoretisk referensram
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Förordningstext Speciallärarexamen
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
TEMA 1 Max Christensen & Måns Davidsson. “The experience of being a trauma nurse: A phenomenological study” Syfte: Att undersöka de levda erfarenheterna.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
FN-skolor i Sverige Aktuell karta över landets FN-skolor:
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Forskningsprocessen idealt
Validering inom Lärarlyftet
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
The director of education and Research-Based Education
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Bygga svenska åk 1-6.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen. En studie av textsamtal i år F-3 (en pilotundersökning) BUV-konferensen, juni 2019, Högskolan Väst, Trollhättan Afrah Abdulla och Anita Varga

Pilotstudiens fokus är lärarnas upplevelser och erfarenheter av fortbildningen, och hur de ser på sin egen verksamhet och barnens/elevernas lärande. I ett senare skede, kommer vi att lägga fokus på barnens/elevernas lärande.

Syfte och frågeställningar att studera hur textsamtal som undervisningsform kan stödja elever med svenska som andraspråk (SVA) att utveckla läs- och samtalsförmågan: Läsförståelsestrategier Samtalsstrategier Metaspråk (för text och förståelseprocess)

Teoretiska utgångspunkter Sociokulturell teori Sociokulturellt baserad interaktionsforskning (Vygotskij, 1978; Wood, Bruner & Ross, 1976; Snow, 2002; Wells, 2009). Symboliskt kapital (Bourdieu, 1991).

Metod – etnografisk studie, genom samverkansforskning Genomförandet: Föreläsningar, workshops och seminarier med inblandade lärare. Lärarnas regelbundna fortbildningsträffar på skolan. Datainsamling: Lärarnas loggbok, fältanteckningar och fokusintervjuer.

Utmaningar lärarnas utmaningar relaterade till förankringen av undervisningsstrategier lärarnas delaktighet (vill vara med/vill inte vara med). etiska aspekter kopplade till elever och föräldrar övergripande ramar och krav från skolledningen. Vad är samverkansforskning, när vi som forskare vill något, och skolledningen vill något annat?

Tidsplan Upplägg Ht-19 Augusti-19: Uppstart Alla lärare som undervisar i SVE och SVA F-9 är välkomna på en inledande föreläsning om hur elevers läsutveckling kan främjas. Enskilt uppstartsmöte med lärare F-3. Två fortbildningsträffar med lärarna i F-3, där det kollegiala lärandet står i centrum. Januari-20 Avslutande möte med lärarna i F-3. Fokusintervjuer med lärarna och utvärdering av projektet.

Etiska aspekter Muntligt medgivande från samtliga berörda lärare, på ett möte, vt-19. Ett skriftligt missivbrev kommer att delas ut, i samband med studiens uppstart i augusti. Lärarna har fått direktiv från skolledningen att delta i fortbildningen och verksamhetsutvecklingen. Däremot är det frivilligt att delta i vår forskning och de aktiviteter som ingår där. Detta innebär bl.a. att deras loggboksskrivande är obligatoriskt, men frivilligt att dela med sig av till oss forskare.

En räckvidd som sträcker sig bortom det undervisningssammanhang empirin hämtas från, och därför får hög relevans såväl för läsforskningen som för verksamma lärare som arbetar med textsamtal i undervisningen i svenska som andraspråk på alla stadier i den svenska grundskolan.

Referenser Bourdieu, (1991), Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension. Santa Monica, CA: RAND. Vygotskij (1978), Wells, G. (2009). The social context of language and literacy development. In O.A. Barbarin, P. Frome, & D. Marie-Winn (Eds.) The Handbook of Child Development and Early Education. London: Sage, ss. 271-302. Wood, D., Bruner, J. & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Child Psychiatry, vol. 17, nr. 2, ss. 89−100.