Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Kartläggning av, med stöd från sysselsättningseffekter från vindkraft företagens syn på potential, hinder & möjligheter En rapport från nätverket Power.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Handel i världen.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Röda tråden. Syfte Föreningen följer Svensk Innebandys Utvecklingsmodell nedan kallat SIU som ligger till grund för långsiktigt idrottsutövande. Aktuell.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Uppdrag, roller och ansvar
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Farlig utrustning.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Klassifikation av vårdåtgärder
Föräldramöte 20 november 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
SYDSIMs tävlingsgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Bakgrund Västra Götalandsregionen Västfastigheter
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
9...
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ledarskap i specialistutbildningen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Kompetensförsörjnings-processen
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Möjligheter till finansiering?
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
P-11.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi Underhållsstrategi 4.0 Skapa driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor Vilka är vi? Entreprenörsdrivet bolag, grundades 1906. Ägs av familjen Löfberg, nu i 3:e och 4:e generationen. 340 medarbetare, omsätter 1,7 miljarder kronor 10,2 miljoner koppar gott kaffe – om dagen Koncernen finns på 11 marknader. Rosterier i Danmark, Lettland, Norge och Sverige En av världens största köpare och rostare av Fairtrade och ekologiskt kaffe Stort fokus på innovation och att möta nya konsumenttrender.

Ansvar från böna till kopp

Hela sortimentet har en hållbarhetsmärkning

Bakgrund Bra vill bli bättre… Utvecklingen av underhåll har pågått stegvis under många år här på Löfbergs, Under 2015 kändes det tydligt att utvecklingen stannat av –Vi stog still och stampade men kom inte vidare. Under 2016 tog vi därför ett kraftag i att förstärka den väg som underhållsverksamheten åker på.

Tillvägagång Hur har vi byggt vägen?

Underhållsprocessen – Våra arbetssätt

Utan tydliga spelregler Hur ska vi kunna spela spelet?

Spelregler Spelet kan börja.

Färdighet När vi som organisation når färdighet vi vårat spelsystem kommer resultaten.

Underhållsprocessen Underhållsorganisationens spelregler för att nå driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi

Stödsystem Nytt underhållssystem, visualisering och mallar –Våra administrativa verktyg

Nytt underhållssystem, mallar och visualisering Förutsättningar på plats för att kunna bedriva en effektiv verksamhet

Befattningar, roller, kunskap och ytor Organisation Befattningar, roller, kunskap och ytor

Vägen mot driftsäkerhet med optimal underhållsekonomi Utrullningsplan Framtagna arbetssätt och handhavandet av stödsytem kommer att utbildas mot berörda roller och befattningar

Första utvecklingssteget Optimalturordning

Optimal turordning Leveransprecision och effektivitet utan att organisationen tvingas springa fortare Grundtanken är att utföra varje aktivitet i optimal turordning med rätt resurs. Felanmälan-beställning Utförande

En förutsättning för att lyckas En inkanal och styrning på datum För att kunna införa steg 1 så krävs ”En inkanal” till Underhåll: En inkanal- Inga aktiviteter från sidan till var och en Ring telefonnummer 5178- för att belysa behovet av omedelbar åtgärd Planerbara aktiviteter registreras alltid i Underhållssystemet: VAD, VAR, VEM och VARFÖR Möjlighet att önska ett färdigdatum på planerbara aktiviteter, men motivering krävs

Planering och beredning Förberedelse, kvalitetssäkring och effektivisering Ger förutsättningar till: Förberedelse Att lägga aktiviteter på kort och lång sikt Gemensamma köer Att kunna kvalitetssäkra utförandet Att kunna effektivisera utförandet

Schemaläggning och personlig tilldelning Tydlig förväntningsgrad och ägandeskap Ger förutsättningar till: Att styra alla planerbara aktiviteter på datum Alla får chans att vinna matchen Hög Leveransprecision

Daglig styrning på underhåll Styra det vardagliga arbetet Följa upp personsäkerhet på dagsnivå Kommunicera ut lagd prioritet och dagsaktuell information Följa upp närvaro och status på tilldelning per individ Vidta initativ

Felanmälan innan förlusten uppkommer Om Underhållsorganisationen blir den enskilt största beställaren på uppskjutna avhjälpande insatser, så börjar vi utföra allt fler aktiviteter innan förlusten uppstår.

Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet Om Underhållsorganisationen börjar att se ett haveri som ett misslyckande i driftssäkerhetsarbetet, och ställa sig frågor i samband med avrapportering som: Borde vi inte identifierat detta problem med FU? Hade vi kunnat korta ner stopptiden? Om Underhållsorganisationen börjar skapa vidare åtgärder på att utreda: Varför vårt FU inte fångade orsaken till haveri? Är det lönsamt att lagerhålla den reservdel vi saknade? Är det lönsamt att införskaffa det verktyg vi saknade? Skall vi skapa en instruktion som beskriver kunskapen vi saknade? Skall vi rätta till den dokumentation som var fel? Skall vi fixa till objektstrukturen som saknades? Då har vi chansen att bli en lärande organisation som når ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet

Konfirmation genom synligt ledarskap Säkerställa att verksamheten bedrivs som vi kommit överens om ”FU” med ledarskapet som utförare Gå ifrån att tro till att veta i om vi följer våra arbetssätt eller ej Positiv feedback-Fira resultatet Negativ feedback-Coacha, stödja och styra Utveckla arbetssätt

Förväntade resultat En tydlig inkanal till underhåll -En förutsättning för att lyckas Frigjorda resurser –Högre effektivitet utan att springa fortare Hög leveransprecision Hög nyttjandegrad av uppkomna UH-fönster- Hög förberedelsegrad Åtgärder innan förlusten inträffar - Underhåll själva som största enskilda beställaren Ständiga förbättringar ur det vardagliga arbetet - Underhåll själva som största enskilda beställaren

Efterföljande utvecklingssteg… Förebyggande underhåll, struktur på underhållsupplägg, analys och målstyrning