Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Material för projektarbetet
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Handlingsplan för matematikutveckling
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Summering av brainstorm 2
Högskoleförberedelse
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Institutionen för tillämpad IT/KTH
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Projektstöd Västerbotten
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Att tillsammans påverka!
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
Presentation Vård och omsorgscollege
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Våra styrdokument Skollag Läroplan Gymnasieförordning Ämnesplaner
Studie- och yrkesvägledning
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Studie- och Yrkesvägledare
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
VFU i CL-programmet
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi Vice programansvarig för ”Civilingenjör och Lärare” Gymnasielärare i kemi och naturkunskap

Supplementary Instructions (SI) med gymnasieskolan Syfte med ett SI-samarbete Vad är SI? Regional SI-plattform i Skåne Hur går vi vidare i Stockholm?

SI på gymnasiet? Syfte Öka rekryteringen till högskolan, framförallt i socioekonomiskt utsatta områden, Marknadsföra och sprida information om KTH och dess studenter och utbildningar Öka samverkan mellan KTH och gymnasieskolorna i syfte att tex. hitta VFU-platser Låta lärarstudenter få träna SI-metodik med elever Ökat lärande!

Supplemental Instruction - eller Samverkansinlärning (SI) Syfte Förbättra studieresultat, strategier och studieteknik Bidra till effektiv tidsanvändning Främja samarbete i grupp Utveckla förmåga till kritisk granskning -förstärka inlärningen av ett ämne genom utbyte av tankar och idéer mellan studenter/elever.

Vad är SI? Organiserar grupper (8-15 studenter ) SI-ledare (KTH-studenter) Träffas kontinuerligt (1-2 tim.vecka) Processar veckans stoff (Studenterna identifierar själva vad de behöver arbete med) Variera arbetsättet (tar tillvara de olika kompetenserna) Finns på många olika program på KTH, farkost, fysik, elektroteknik, kemi

Vad är SI-forts Knyts till en kurs Äldre studenter (väljs ut) Tränas (SI-ledarutbildning) Handleds o observeras (Fortbildning) Internationell väletablerad modell

Några fördelar med SI enligt litteraturen Utvecklar djupare tankeförmågor Stimulerar kritiskt tänkande och hjälper studenter att klargöra idéer genom diskussioner Utvecklar muntlig kommunikation Hjälper studenter att komma bort ifrån antagandet att lärarna är den enda källan till kunskap och förståelse Hjälper studenter att ta ett ökat ansvar för sitt eget lärande Skillnader mellan studenter utnyttjas för att öka förståelsen för samtliga i gruppen Ökar självkänslan hos studenter

Fungerar SI- Resultat från ”Diskret matematik” CLGYM 2018 Betyg i kursen för SI/ej SI-deltagare

Regional SI-plattform i Skåne 30 gymnasieskolor, 10 grundskolor, 5 lärosäten läsåret 17/18 involverades över 1000 SI-deltagande elever under läsåret 17/18 utbildades och tjänstgjorde ca 140 SI- ledare Olika ämnen, tex. matematik, svenska, kemi, fysik Olika program, både högskoleförberedande och yrkesförberedande

Etablering av SI på skolor i Skåne Finansiering av Region Skåne, Halland och Blekinge, Lärosäten Syd, Sparbanksstiftelser, privat donator Långvarig struktur och samarbeten med kommuner Första skolsamarbeten 2007 Efter utveckling och goda resultat initierades en regional SI-plattform 2015 50 skolor 20 kommuner 100 lärare 250 SI-ledare 3500 elever 25000 kontakttimmar

Kan vi göra samma sak i Stockholmsregionen? KTH startar pilotprojekt med 2 gymnasier HT19 Gymnasiet: Utse kontaktlärare på gymnasiet som går SI- utbildning Identifiera ”tröskelkurser” Skriva kontrakt med KTH KTH: Utbilda SI-ledare Samordna verksamheten Söka finansiering

Är du intresserad? Litteratur o kontaktuppgifter till mig på bordet Hoppas vi hörs! Nästa minikonferens på KTH: Utvärdering av dagen: