Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Världens bästa skola Linda Norberg.
Dagordning föräldraråd 2/6
Hej och välkomna!.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Presentation av tjänst
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Skolutveckling tillsammans, Topp
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten Tilläggsbelopp: Maria Fällman Insynsbesök: Sören Bernhardtz Kommunalt Aktivitetsansvar: Karin Tillhagen, Jobbtorg Fokus Unga Nytt gymnasieprogram: Anna Tammelin, gy avdelningen Övriga frågor

Sammanfattande intryck av insynsbesök på fristående gymnasieskolor läsåren 2013-2019

Inspektion innan insyn I början av 2000-talet erbjöd staden frivillig inspektion (utvärdering) Successiv förändring mot insyn Tematiska utvärderingar/uppföljningar Insynsbesök från 2013 70-tal fristående gymnasieskolor i staden 28 Kommunala

Insynsbesöken syftar till att ge information Med stöd av 15 kap 34§ ”rättighet – skyldighet” Skolors förutsättningar och utmaningar generellt Aktuellt söktryck Skolors visioner, tankar om framtid Upprätthålla en god kommunikation Insynsbesöken syftar inte till att bedöma skolors kvalitet

Vad har vi sett Många skolor redovisar ett ökat söktryck Flera av dessa skolor söker därför nya och större lokaler Svårast är att hitta lokaler för idrott och hälsa vilket ofta innebär nödlösningar med undervisningen på långt geografiskt avstånd från övrig verksamhet

Lärarbehörighet Många behöriga lärare i gymnasiegemensamma ämnen, ofta över 90 procent Vanligt med obehöriga lärare i yrkesämnena, ofta under 50 procent Svårt, av olika anledningar med planer för hur behörigheten ska öka i dessa ämnen

Undervisning och lärande Skolorna har generellt höga ambitioner att förbättra elevernas resultat, kollegialt lärande vanligt förekommande Skolornas utmaningar varierar kraftigt beroende på faktorer som exempelvis program, söktryck och tillgång på kompetenta och legitimerade lärare Resultaten har förbättrats under senare år Yrkesförberedande högre på fristående Högskoleförberedande högre på kommunala

Kvalitetsarbete Stor variation på skolornas kvalitetsarbete Inom koncerner finns tydliga strukturer med rutiner metoder och rutiner Medvetenheten om den egna verksamhetens styrkor och utvecklingsbehov fortsätter att öka Vanliga utvecklingsområden, förutom de som är direkt relaterade till pedagogiskt utvecklingsarbete är: närvaron, studiero i klassrummet, bedömning och betygssättning

Normer och värden Arbetet med normer och värden är ett prioriterat, ständigt pågående arbete, enligt många skolledningar Många vittnar också om bra stämning och god sammanhållning Stadens brukarundersökningar och/eller skolornas egna ”trivselenkäter” visar att de allra flesta eleverna känner sig trygga på sin skola, ofta över 90 procent av eleverna

Elevhälsa Tillgången på elevhälsopersonal skiljer sig mycket åt mellan olika skolor. Tabellen nedan visar antalet elever per personaltimme. Vi gör reflektionen att flera skolor har svårt att med så knappa resurser genomföra skolhälsans lagstadgade uppdrag Minst antal elever Flest antal elever Skolsköterska 5 33 SYV 7 70 Kurator 6 66 Specialpedagog 4 22

Skolans externa samverkan - nätverk Skolor ingående i koncerner har en mer eller mindre utvecklad samverkan inom koncernen. De flesta skolor uttrycker ett intresse för ett ökat samarbete med såväl andra fristående skolor som med kommunala skolor i staden Det finns också ett önskemål om att staden bjuder in till gemensamma (fristående och kommunala) fortbildningar och föreläsningar

Positiv kontakt Inför insynsbesök – lätt att hitta tid Positivt bemötande Höga ambitioner Kompetenta ledare och pedagoger Fortsatt positiv utveckling! Tack för mig!