Djuren möter ungdomskulturen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Advertisements

BETYG I ÅRSKURS 6.
Kunskapskrav SLÖJD.
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Betyg årskurs 6.
Fritt Broderi.
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Analys och utvärderingsfrågor resultat (yngre skola) ___________________________________________________________________________ Huvudfrågeställning: Vad.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Hur man använder EasyWorship del 1
Barn och ungdomars utveckling
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Mot utanförskap.
Svenska som andraspråk 1
Rädda klassrummet.
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Djuren möter ungdomskulturen
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Varför läser ni religionskunskap?
Förskolan 2.0.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa sakprosa
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Leda och utveckla en förening
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Mot utanförskap.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Identitet Sömnadsprojekt
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Picasso Malaga.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Tips för det praktiska ledarskapet
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Återkoppling.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Djuren möter ungdomskulturen Slöjd åk 6

Uppgift Er uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur. Du skall redovisa din valda ungdomskultur med bilder i en moodboard/collage och din idé med hjälp av olika skisser Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt ge exempel på olika element som är betydelsefulla för just den kulturen du valt. Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.

Förmågor i slöjd Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Kunskapskrav 1 Förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Exempel: Svårighetsgrad på era hantverkstekniker Hur väl ni utför era hantverkstekniker Om ni gör om (bearbetar) mönstret eller bara tar ett färdigt Hur du använder slöjdord

Kunskapskrav 2 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du beskriver dina val av material, tekniker, färger mm. Ditt sätt att tänka på miljön när du tillverkar ett slöjdföremål.

Kunskapskrav 3 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du kommer på dina idéer Din skiss Bilder på din tolkning av din valda ungdomskultur

Kunskapskrav 4 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du tar reda på vad nästa steg är - självständighet Hur du frågar om hjälp

Kunskapskrav 5 Förmågan att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp Exempel: Hur du förklarar hur du gjort och varför det blev som det blev – utvärderar och ger omdömen

Kunskapskrav 6 Förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck Exempel: Hur du sätter ord på din tolkning av din ungdomskultur som är kopplad till dit djurporträtt. - Resonerar

Arbetsgång

Idéutveckling Välj vilken kultur ditt djur skall utstråla och tillverka ett collage med bilder över de viktigaste elementen ur din kultur.

Formgivning Gör flera skisser av ditt djur ur olika vinklar, fundera på vilka tyger som passar till din valda kulturen, vilka accessoarer behövs och vilka tekniker vill du arbeta med. Glöm inte att skissen skall vara tydlig!

Gör ett mönster Konstruera eller förändra en pappersmodell av ditt djur i rätt storlek.

Framställa Klipp isär pappersmodellen och använd delarna som mönster till din figur. Klipp ut alla delarna, glöm en sömsmån. Börja dekorera ditt djur med hjälp av dina valda tekniker. Sy ihop djurhuvudet. Glöm inte att göra olika accessoarer i olika material som förstärker din valda kultur.

Tolka Tillverka en bottenplatta som förstärker uttrycket av din valda kultur. Använd valfria håra material med valfria ytbehandlingar.

Lycka till....