Inkomsthantering Inledning Kartläggning av processen Avslutning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Advertisements

Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
A3 PROCESS – PRAKTISK PROBLEMLÖSNING Problem uppfattat 1. Förstå nuläge 2. Identifiera grundorsaken 3. Planera motåtgärder, visualisera önskat läge 4.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Insändare Vad kan vi om insändare?
Påverkansanalys Identifiera mått
XX kommun Kommunikationsplan.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Erfarenhetsutbyte 25 november
Nätverk för lärare på fritidshem
Utbildning Systemadministratör i C2
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Affärskunskap.
Elektronisk hantering i stället för blanketter – är det möjligt?
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Kompetensförsörjnings-processen
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Välkomna!.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Referensgrupp
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Påverkansanalys Identifiera mått
Evidensbaserade miljöanalyser
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Arbetsförmedlingen.
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Inkomsthantering Inledning Kartläggning av processen Avslutning Hanna Mörtberg Kartläggning av processen Karolina Eldelind, Anna Clemensson & Åsa Öhlmér Avslutning Malin Lycksell

Inbetalningar Totalt pengar in - 7,9 miljarder/år Riksgälden 4,2 miljarder/år Nordea 3,2 miljarder/år Danske Bank 0,5 miljarder/år

Oidentifierade inbetalningar Totalt antal inbetalningstransaktioner ca 23 500/år - 9 100 direktmatchade (kategori A) - 11 800 inbetalningsinfo finns (kategori B) - 2 600 otillräcklig info (kategori C)

Oidentifierade inbetalningar 2 600 otillräcklig info (kategori C) Ger ca 13 banktransaktioner/dag där AEU inte kan slutföra bokningen Kartläggning av processen!

Vad är en process En process är ett gemensamt arbetssätt som struktureras och beskrivs i en processdokumentation. En process definieras som ”en återkommande sammanhängande kedja av aktiviteter som skapar värde för verksamheten och för olika mottagare” Vad är en process En process är ett gemensamt arbetssätt som struktureras och beskrivs i en processdokumentation. En process definieras som ”en återkommande sammanhängande kedja av aktiviteter som skapar värde för verksamheten och för olika mottagare”

Processkartläggning Förarbete: Intressent- och behovsanalys, Mål med kartläggningen, avgränsningar, lagar och regler Kartlägga: Utse kartläggningsteam Kartläggning av nuläge och nyläge Förbättringsförslag Kvalitetssäkra och fastställa Överlämning och implementering Förarbete… etc. Kartläggning – först ett nuläge, därefter ett nyläge, ibland bara det ena, beror på syfte med kartläggningen. Utse kartläggningsteam – tänka brett, ha gärna med användare som verkligen arbetar i processen, som kan detaljerna. I kartläggningsarbetet går vi igenom flödet strukturerat och ser på aktiviteterna, varje aktivitet: VARFÖR ska vi göra? VAD behöver vi göra? HUR ska vi göra det? VEM ska göra det? Förarbete: Kan resultera i att en kartläggning inte ska göras Kartläggningen: Samtidigt med denna så brukar förslag till åtgärder för att förbättra processen tas fram

Utvecklingsarbete: Inbetalningsprocessen, AEU Mål Att genom processkartläggning beskriva nuläget i inbetalningsprocessen och identifiera och dokumentera möjliga förbättringsområden för en effektivare hantering av inbetalningar. Uppdragsgivare: Hanna Mörtberg, Edrun Eriksson Kartläggningsgruppen: Ina Peña Zagal, Malin Berggren, Malin Lycksell, Peter Persson, Åsa Öhlmér. Vi har fått möjligheten att berätta om ett pågående utvecklingsarbete på Avdelningen för ekonomi och upphandling. Där man valde att inleda utvecklingsarbetet med att göra en processkartläggning. Peter, Åsa, Edrun – delaktiga i arbetet. Ställ gärna frågor till dom. Målet var… Fokus på NULÄGE! Hur gör vi idag? Och att borra i problem och hitt möjliga förbättringsområden. En kartläggningsgrupp bildades med som arbetar i processen och som kan hantverket.

Intressent- och behovsanalys Förarbetet – sätter ramen Processens syfte Syftet med processen är att inbetalningar som görs till universitetet når fram till rätt slutdestination på ett smidigt, effektivt och regelrätt sätt. Avsändare levererar inbet. Mottagare tar emot pengar Intressent- och behovsanalys Utförare hanterar inbet. Övriga mottagare tar emot info Förarbete tillsammans med chefer och kartläggningsgrupp. 1,5 tim möte. Workshop: Vilka är intressenterna och vad har de för behov? Klustrade dessa i fyra huvudgrupper. Avsändare som levererar inbetalningar in till processen. - Bidragsgivare olika varianter, studenter, leverantörer, donatorer, externa kunder. Utförare som hanterar inbetalningar i processen EAU vid UFV, ekonomer och administratörer vid institutioner. Mottagare som får pengar (dvs tar emot processens resultat). Professorer, forskare, projektledare, prefekter, biblioteket Övriga mottagare som tar emot information från processen. Studentavdelningen, Development Office, SCB, Skatteverket, HERMES statsredovisning.

Kartläggning – så här gjorde vi Kartläggningsmöte 1 (3 tim) Kartläggningsmöte 2 (3 tim) Överlämning till ansvariga chefer och ta fram plan för förbättrings-aktiviteter (2 tim) Två kartläggningsmöte. Möte 1: Gula lappar AEU, kassagruppens aktiviteter, Orange lappar, ekonomadmin på institutionens aktiviteter. Börjar vid start och jobbar sig igenom aktivitet efter aktivitet, olika vägval. Vad gör vi, varför göra, hur gör vi, vem gör. Vad ska aktiviteten leda till för resultat/skapa värde/nytta? Vad behöver vara klart för att nästa aktivitet ska kunna genomföras? Processen i stora drag. Processtart (grön lapp) definierad utifrån där AEU aktiviteter triggas igång. Start: Pengar på UU bankkonto. Det finns mellan 20-30 bankkonto. Direkt efter starten förgrenas processen i tre delar, A Matchade inbetalningar - Identifierade inbetalningar - elektronisk hantering (9100 st) B AEU kan boka manuellt - Identifierade inbetalningar - manuell hantering, information finns (11 800 st) C AEU behöver information från instutionerna - Oidentifierade inbetalningar – manuell hantering, otillräcklig information kräver utredning (2 600 st) Processlut (grön lapp) definierad utifrån där AEU´s aktiviteter avslutas. Slut: Mottagare har fått sina pengar. Det man vill är att så många inbetalningar som möjligt är identifierade och hanteras automatiskt av systemet. Möte 2: Genomgång av processen.Jobba igenom och formulera problem- och förbättringsområden. Sammanställdes i ett PM. Visar sig också att det finns luckor i beskrivningen av varför det blir fel och att man behöver borra mer i problemet, i detta arbete behöver institutionerna involveras. Överlämningsmöte (2 tim) Kartläggningsgruppen presenterade process och dokument med problem- och förbättringsförslag. Tillsammans gjorde man en prioritering av aktiviteter.

Inbetalningsprocessen

Aktivitetsplan mars-juni Grundinformation på MP om inbetalningar, redigera och gör tillägg till befintliga websidor. Erfarenheter av arbetssätt från andra universitet. Kontaktat övriga lärosäten. Institutionsmöten med dialog om processen, (vilka problem som finns och varför? möjliga lösningar?) Uppmärksamma och hantera bemanningssituationen i kassagruppen Information på MP för att sprida rutin om inbetalning. Muntlig information för att sprida rutin om inbetalning

Fokusgrupper Vi behöver deltagare från alla delar av universitetet Anmäl intresse via ekonomisupport@uadm.uu.se

Ej bokförda intäkter 26501 Oidentifierade inkomster https://mp.uu.se/web/info/stod/ekonomi/betalningar/oidentifieradebet 26503 Inkomster där fakt/rekv saknas (Danske bank) 26505 Inkomster där fakt/rekv saknas (Nordea) 15800 Egna plusgiron 15810 Bankkortläsare 15820 Dagskassor 15830 Swish Boka inkomst med EBLINB (Använd mall på MP)