Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare Pilotprojekt ”Kursvärdering för kvalitetsutveckling” aug/sep 2018 till sep 2019 Lägesrapport för KU 1 mars 2019 Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
Mål föreslå lösningar på problemet att lärare inte använder kursvärderingar för kvalitetsutveckling! Hur? I samspel med lärare utveckla kursvärderingar för kvalitetsutveckling! Visa vad lärare uppfattar är meningsfullt att få reda på i kursvärderingar och hur de går att använda för kvalitetsutveckling! Förmedla implikationer för kvalitetssystem (organisation, ledarskap, kommunikation)!
Projektets bakgrund och inriktning Grund i presenterad handlingsplan feb 2018 för Kvalitetsrådet Härifrån ett urskilt pilotprojekt för kursvärderingar för kvalitetsutveckling. Fem ämnesgrupper med resurs (Pernilla och Brita) testa gemensamt arbete ”kursvärderingar för kvalitetsutveckling” enligt en tydliggjord process.
Budget: 750 h totalt (50 h Handlingsplan, resten pilotprojekt) Projektledare 10% (75 h) + 18 h presentera för KU 2 ggr = Pernilla 400 h totalt till 5 ämnesgrupper (ÄG), 80 h var Fördelning: Brita 240 h (2 ÄG), Pernilla 510 h (3 ÄG), 60 h var för gemensam analys, 20 h var för projektmöte. Resten (100 h): Pernilla skapa och göra olika presentationer, även testa utvecklings-former i ÄG (t ex Moodle-rum som kvalitetssystem). Även möjligt göra workshop.
Tidplan 2018: Mars, april: Utforma pilotprojektets uppdrag och deltagare. Maj, juni: skapa och skicka ut förfrågningar. Augusti: påminnelse och deadline för prefekter och ämnesgrupper, säga OK. 20/8 2018 uppstartsmöte Pernilla och Brita. Få klartecken för grupper. Informera på medarbetare. Gemensamma projektmöten 23/8, 28/8, 21/9, 16/10, 20/11, 10/1, 20/2. 28/9 2018 Presentera för KU. September och framåt arbete med ämnesgrupperna. 1 mars presentera för KU 7 november 2019 presentera på Kvalitetskonferens Mars, april: Utforma pilotprojektets uppdrag och deltagare (samspel RUL, Niklas Ammert, Pernilla). Presentera för RUL 19/4 2018. Maj, juni: skapa och skicka ut förfrågningar till institutioners prefekter för berörda ämnesgrupper via ledamöter i RUL. Augusti: påminnelse och deadline för prefekter och ämnesgrupper, säga OK. 20/8 2018 uppstartsmöte Pernilla och Brita. Få klartecken för grupper. Informera på medarbetare. Gemensamma projektmöten 23/8, 28/8, 21/9, 16/10, 20/11, 10/1, 20/2. 28/9 2018 Presentera för KU. September och framåt arbete med ämnesgrupperna. 1 mars presentera för KU 7 november 2019 presentera på Kvalitetskonferens
Upplägg projektarbete framåt Mars: uppföljning KU April:. Kvarvarande arbetsinsatser i ämnesgrupperna. Maj: justeringar, extrainsatser Juni: analys av materialet Augusti: arbetsmöte utkast skrivna rapporten September: avrapportering Oktober: ev avstämning inför Kvalitetskonferens November: Kvalitetskonferens
Skapa handlingsplan 2,5 mån Från internrevision till uppdrag handlingsplan 25 månader (sep 2015 – dec 2017) Skapa handlingsplan 2,5 mån Skapa pilotprojekt 2 mån RUL+Fak+Inst 3 mån Genomföra pilotprojektet 12 mån (sep 2018-sep 2019)
Lägesrapport som erfarenheter hittills från pilotprojektet
Exempel-erfarenhet 1: Lärarkollegier är olika Saknas Finns i nätverksform Finns till för annat än kvalitetsutveckling Fungerar mer eller mindre väl som grupp Har mer eller mindre stöd från ledning
Exempel-erfarenhet 2: Det värdefulla motståndet ”Varför ska vi använda kursvärderingar för att mäta kvalitet – det gör vi i examinerande uppgifter ju?” ”Vi kan tvinga studenterna att svara på kursvärderingar så är det löst” ”Varför ska vi lyssna på studenterna? Vi är professionella lärare som vet vad som fungerar” ”Det fungerar redan” (fast kv används inte till ku utan bara att bocka av). ”Survey & Report har förstört allt – innan funkade det”
Exempel-erfarenhet 3: Förändringar undervägs Från inte lyssna till lyhördhet Komma samman som kollegium Hitta likasinnade Påbörja utvecklingsarbete Hitta tillbaka till fungerande kvalitetsarbete
Exempel-erfarenhet 4: När kursvärderingar för kvalitetsutveckling fungerar, då finns… Möjlighet och stöd att starta upp utvecklingsarbete utifrån intresse Arenor för kunskapsutbyte Kunskapsunderlag för att analysera kursvärderingar som ”vad är problemet” Pedagogisk kompetens att avgöra hur problem kan lösas
Implikationer av Erfarenheter Projektet är inte klart och ska relateras till andra projekt och deras tidplan, t ex kvalitetssystemet april 2020. Men, vad man kan göra redan nu: Högskolepedagogiska enheten kan stärka lärare i kvalitetsutveckling. Pedagogisk ledarskapsutbildning kan föra in vikten av det kollegiala och hur. Utforska hur piloten och kvalitetssystemet visar på hur avgörande arenor, mötesplatser, kommunikation, delaktighet, utveckling är.
Förslag från KU om frågor som önskas svar på – från piloten? Bidrag Från KU Förslag från KU om frågor som önskas svar på – från piloten? Särskilda önskemål om vad som måste ingå i avrapporteringen – av piloten?
Best practice för hur göra kursvärdering för kvalitetsutveckling, en handbok Kurs i detta Tydliga förslag till universitetsledningen om hur man, om man fattar beslut om hur det här är strukturerat på LNU. Kvalitetsutskottet vill ha kloka beslut. Differentiera kurs i utbildningsprogram eller inte. Vill veta var tas beslut om förändringar om en kursplan. Jag: betona konstruktiv länkning. I vilken utsträckning är programråden inblandande. I vilken utstrckning går det här i programråd. Rutiner för kursvärderingar, kvalitetssystemprocesser. Vad vi behöver för att det ska fungera! ”Varför ska vi använda kursvärderingar för att mäta kvalitet – det gör vi i examinerande uppgifter ju?” > ja det stämmer. Men kv ska hjälpa iss att utveckla kvaliteten. Gärna ex på hur det har gjorts. Så man ser. Det internationella klassrummet – system att fånga upp uppfattning om kurs, svarar de på frågorna, skillnad på svenska och utländska och svenska studenter.
Vägledande resultat för beslut om kvalitetssystemets grunder Vägledande resultat för beslut om automatiserade system Vägledande resultat för beslut om ledningsstrukturer och -processer Vägledande resultat för beslut om lärares kompetensutveckling Vägledande resultat för beslut om frågeformuleringar i kursvärderingar