Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Välkomna.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Det finns ett flertalfrågeställningar gällande Tynningö. Dessa kommer tas upp och läggas fast i arbetet med projektplanen. Bland annat kommer följande.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Regional digital agenda för Östergötland
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Glad IDT-medarbetare får en idé om att ge en helt ny kurs Idé Förankring avdelning Underlag Förankring fler roller Inlämning av underlag Inläggning av.
Hälsingebygden Leader Fördelning av projekt (exkl småstöd)
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Chefkandidatprogram för chef över chef
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
Tidplan omställningsarbete 2014
Inköp med Librisposter
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Västra Götalandsregionen Införande av internetbaserat stöd och behandling.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till studentdagen 2016
Workshop RMPG MD Alvesta 20 okt 2016 Arbetsformer för RMPG MD
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Analysseminarium – ÖK maj
Lärarlönelyftet.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Självvärderingen Inne på sluttampen.
Analysera, justera och fastställa
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Välkommen!.
Var med och utveckla Umeå universitet
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Årshjul 2018 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Årshjul 2019 Brf Tullen Olika på olika skolor:
FLG + OC 29 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare Pilotprojekt ”Kursvärdering för kvalitetsutveckling” aug/sep 2018 till sep 2019 Lägesrapport för KU 1 mars 2019 Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare

Mål föreslå lösningar på problemet att lärare inte använder kursvärderingar för kvalitetsutveckling! Hur? I samspel med lärare utveckla kursvärderingar för kvalitetsutveckling! Visa vad lärare uppfattar är meningsfullt att få reda på i kursvärderingar och hur de går att använda för kvalitetsutveckling! Förmedla implikationer för kvalitetssystem (organisation, ledarskap, kommunikation)!

Projektets bakgrund och inriktning Grund i presenterad handlingsplan feb 2018 för Kvalitetsrådet Härifrån ett urskilt pilotprojekt för kursvärderingar för kvalitetsutveckling. Fem ämnesgrupper med resurs (Pernilla och Brita) testa gemensamt arbete ”kursvärderingar för kvalitetsutveckling” enligt en tydliggjord process.

Budget: 750 h totalt (50 h Handlingsplan, resten pilotprojekt) Projektledare 10% (75 h) + 18 h presentera för KU 2 ggr = Pernilla 400 h totalt till 5 ämnesgrupper (ÄG), 80 h var Fördelning: Brita 240 h (2 ÄG), Pernilla 510 h (3 ÄG), 60 h var för gemensam analys, 20 h var för projektmöte. Resten (100 h): Pernilla skapa och göra olika presentationer, även testa utvecklings-former i ÄG (t ex Moodle-rum som kvalitetssystem). Även möjligt göra workshop.

Tidplan 2018: Mars, april: Utforma pilotprojektets uppdrag och deltagare. Maj, juni: skapa och skicka ut förfrågningar. Augusti: påminnelse och deadline för prefekter och ämnesgrupper, säga OK. 20/8 2018 uppstartsmöte Pernilla och Brita. Få klartecken för grupper. Informera på medarbetare. Gemensamma projektmöten 23/8, 28/8, 21/9, 16/10, 20/11, 10/1, 20/2. 28/9 2018 Presentera för KU. September och framåt arbete med ämnesgrupperna. 1 mars presentera för KU  7 november 2019 presentera på Kvalitetskonferens Mars, april: Utforma pilotprojektets uppdrag och deltagare (samspel RUL, Niklas Ammert, Pernilla). Presentera för RUL 19/4 2018. Maj, juni: skapa och skicka ut förfrågningar till institutioners prefekter för berörda ämnesgrupper via ledamöter i RUL. Augusti: påminnelse och deadline för prefekter och ämnesgrupper, säga OK. 20/8 2018 uppstartsmöte Pernilla och Brita. Få klartecken för grupper. Informera på medarbetare. Gemensamma projektmöten 23/8, 28/8, 21/9, 16/10, 20/11, 10/1, 20/2. 28/9 2018 Presentera för KU. September och framåt arbete med ämnesgrupperna. 1 mars presentera för KU  7 november 2019 presentera på Kvalitetskonferens

Upplägg projektarbete framåt Mars: uppföljning KU April:. Kvarvarande arbetsinsatser i ämnesgrupperna. Maj: justeringar, extrainsatser Juni: analys av materialet Augusti: arbetsmöte utkast skrivna rapporten September: avrapportering Oktober: ev avstämning inför Kvalitetskonferens November: Kvalitetskonferens

Skapa handlingsplan 2,5 mån Från internrevision till uppdrag handlingsplan 25 månader (sep 2015 – dec 2017) Skapa handlingsplan 2,5 mån Skapa pilotprojekt 2 mån RUL+Fak+Inst 3 mån Genomföra pilotprojektet 12 mån (sep 2018-sep 2019)

Lägesrapport som erfarenheter hittills från pilotprojektet

Exempel-erfarenhet 1: Lärarkollegier är olika Saknas Finns i nätverksform Finns till för annat än kvalitetsutveckling Fungerar mer eller mindre väl som grupp Har mer eller mindre stöd från ledning

Exempel-erfarenhet 2: Det värdefulla motståndet ”Varför ska vi använda kursvärderingar för att mäta kvalitet – det gör vi i examinerande uppgifter ju?” ”Vi kan tvinga studenterna att svara på kursvärderingar så är det löst” ”Varför ska vi lyssna på studenterna? Vi är professionella lärare som vet vad som fungerar” ”Det fungerar redan” (fast kv används inte till ku utan bara att bocka av). ”Survey & Report har förstört allt – innan funkade det”

Exempel-erfarenhet 3: Förändringar undervägs Från inte lyssna till lyhördhet Komma samman som kollegium Hitta likasinnade Påbörja utvecklingsarbete Hitta tillbaka till fungerande kvalitetsarbete

Exempel-erfarenhet 4: När kursvärderingar för kvalitetsutveckling fungerar, då finns… Möjlighet och stöd att starta upp utvecklingsarbete utifrån intresse Arenor för kunskapsutbyte Kunskapsunderlag för att analysera kursvärderingar som ”vad är problemet” Pedagogisk kompetens att avgöra hur problem kan lösas

Implikationer av Erfarenheter Projektet är inte klart och ska relateras till andra projekt och deras tidplan, t ex kvalitetssystemet april 2020. Men, vad man kan göra redan nu: Högskolepedagogiska enheten kan stärka lärare i kvalitetsutveckling. Pedagogisk ledarskapsutbildning kan föra in vikten av det kollegiala och hur. Utforska hur piloten och kvalitetssystemet visar på hur avgörande arenor, mötesplatser, kommunikation, delaktighet, utveckling är.

Förslag från KU om frågor som önskas svar på – från piloten? Bidrag Från KU Förslag från KU om frågor som önskas svar på – från piloten? Särskilda önskemål om vad som måste ingå i avrapporteringen – av piloten?

Best practice för hur göra kursvärdering för kvalitetsutveckling, en handbok Kurs i detta Tydliga förslag till universitetsledningen om hur man, om man fattar beslut om hur det här är strukturerat på LNU. Kvalitetsutskottet vill ha kloka beslut. Differentiera kurs i utbildningsprogram eller inte. Vill veta var tas beslut om förändringar om en kursplan. Jag: betona konstruktiv länkning. I vilken utsträckning är programråden inblandande. I vilken utstrckning går det här i programråd. Rutiner för kursvärderingar, kvalitetssystemprocesser. Vad vi behöver för att det ska fungera! ”Varför ska vi använda kursvärderingar för att mäta kvalitet – det gör vi i examinerande uppgifter ju?” > ja det stämmer. Men kv ska hjälpa iss att utveckla kvaliteten. Gärna ex på hur det har gjorts. Så man ser. Det internationella klassrummet – system att fånga upp uppfattning om kurs, svarar de på frågorna, skillnad på svenska och utländska och svenska studenter.

Vägledande resultat för beslut om kvalitetssystemets grunder  Vägledande resultat för beslut om automatiserade system Vägledande resultat för beslut om ledningsstrukturer och -processer Vägledande resultat för beslut om lärares kompetensutveckling Vägledande resultat för beslut om frågeformuleringar i kursvärderingar