Utvärdering Miljösamverkan Skåne 2010-2011 Anna Asp Metod Frågor till arbetsgrupperna – svarsfrekvens 25/75 Intervjuer tre miljöchefer och en enhetschef lst
Resultat Har projektet nått uppsatta mål i projektbeskrivningen? Ja 80 % Var uppdraget tydligt formulerat? Ja 100 % Hur mycket tid lade du ned på arbetet i projektgruppen? 25 – 200 timmar Hade du tillräckligt med tid avsatt för arbetet i projektet? Ja ca 50 % Är omfattningen på MSS projekt rimliga eller skräms man av dess ambitioner? Rimliga majoriteten
Resultat, forts Lyssnade medlemmarna på varandra? Kom alla till tals? Ja över 90 % Hur togs nya och/eller annorlunda idéer emot, var det en kreativ stämning i gruppen? Kreativ stämning; en majoriteten Hur hanterade gruppen ev. motgångar? Inga motgångar; en majoritet Krävdes omstart någon gång under projektet, hur gick det till, vem fattade beslut om det? Ingen omstart har krävts.
Resultat, forts Finns tillräcklig kompetens i gruppen? Ja 96 % Användes kompetenser och styrkor på rätt sätt? Ja; 21/24 Finns det skillnader i kunskapsgraden hos deltagarna i arbetsgruppen, påverkar det arbetet, hur bemöter gruppen det? Skillnader finns; De flesta, kan både vara en fördel och en nackdel. Får man information (underlag, kallelser) i god? Ja; 22/24 Kan det förekomma att man har svårighet att komma till möten på grund av restider? Ja; 5/24
Resultat, forts Kommer projektet att presenteras? Ja; 19/23 Bedömer du att miljösamverkan Skåne har Påverkat kvaliteten i tillsynen; Ja 20 Underlättat det dagliga tillsynsarbetet; Ja 13 Gjort arbetet mer likformigt mellan kommunerna; Ja 16 Tagit fram material som används; Ja 20 Påverkat kvaliteten i tillsynen; Ja 17
Resultat, forts Vilka framgångsfaktorer mest framträdande? Lärorikt, tar del av andras kunskaper Hör kompetens Rimlig tidsram Ordförande får hjälp med dagordning, minnesanteckningar av projektledarna Bra storlek på gruppen Nätverk Positiv stämning Kompetenta projektledare Bra, drivande ordförande Bra förankring av projekten Engagerade gruppmedlemmar Olika erfarenheter bidrar till att få ett bra material
Resultat, forts Misslyckande – vilka väsentliga faktorer? Gruppen för stor, bör vara max 6-8 personer Avsaknad av program för webrapportering Lagstiftning För långa ej effektiva möten Otillräckligt med tid/intresse för arbetet leder till att endast vissa i gruppen gör arbetet Lång tid att ta fram projektbeskrivning Ibland snöat in på detaljer Ibland mycket möten, med lång restid. Kan skötas via mail/projektplats Vissa frågor borde samordnats med andra arbetsgrupper