Resultatutveckling och läraryrkets attraktivitet Karriärstegsreformen och Lärarlönelyftet som del i helheten Vägledning: Detta material är framtaget som kompletterande stöd för lokala parters diskussioner och omhändertagande av Karriärstegsreformen och Lärarlönelyftet i den lokala lönebildningen. Centrala parter ser att dialogen mellan lokala parter kan bidra till att trygga en önskvärd helhetsbild inom skolan, oavsett vilka olika verktyg och medel som kommer skolan till del. Materialet står er fritt att komplettera och anpassa till ert pågående arbetet lokalt. Det innehåller två delar: Del 1 – Bakgrund och syfte Del 2 – Metodstöd för vidare diskussioner
Del 1
Avtalet förlängdes för fortsatt arbete! Parterna valde att förlänga det kommunala avtalet för att underlätta ett fortsatt gemensamt arbete och förbättra resultatutvecklingen i skolan förstärka läraryrkets attraktivitet Två mål som också är varandras förutsättningar!
Kompletterande stöd – helheten i lönebildningen Hösten 2015 presenterade SKL/Pacta och Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd en broschyr med framgångsfaktorer för en väl fungerande lokal lönebildning. Det som nu presenteras är ett kompletterande stöd för lokala parter att omhänderta Karriärstegsreformen och Lärar-lönelyftet inom ramen för den egna lönebildningen.
Målbilden – den skola vi vill skapa! Ett viktigt inledande steg är att enas om en gemensam och konkret bild av den skola vi vill skapa. Målbilden utgör grunden för prioritering av olika insatser som är nödvändiga för att åstadkomma resultatutveckling och ett attraktivare läraryrke. Vägledning: De möjligheter som öppnar sig med ett starkt lokalt engagemang kring skolan liksom ökade statliga resurser stöds av arbetet med att utveckla lönebildningen. För att den lokala lönebildningen ska nå sin fulla potential behöver den vara en fullt ut integrerad del av verksamheten och dess utveckling och styrning. Läraren viktigast för elevens kunskap! Hög kvalitet i skolan kan bara levereras av skickliga och välutbildade lärare. Lön är en av de faktorer som avgör ett yrkes attraktivitet och i förlängningen vem som väljer att utbilda sig till lärare. Lönen har alltså betydelse för såväl elevernas resultat som läraryrkets attraktionskraft.
För att nå målet, har skolan olika medel till sitt förfogande Lärar-lönelyftet Före-skrifter om arbets-miljö Pedagogiskt ledarskap Extra resurser till utsatta områden Lågstadie- satsningen Kollegialt lärande Karriär- tjänster Kompetens-utveckling Elevhälsa Lokal lönesatsning Vägledning: Skolan har flera olika verktyg och medel till förfogande för sin verksamhet och sin utveckling – olika satsningar och insatser görs lokalt, och från staten avsätts resurser för många olika ändamål. Att ha koll på sin målbild, att hantera helheten och att göra det tillsammans är viktigare än någonsin.
Vissa av dessa rör lön Karriär- tjänster Såväl arbetsgivaren som staten bidrar med de medel som varje år ska omsättas till lön för den enskilde arbetstagaren. Lärar-lönelyftet Lokal lönesatsning
De olika medlen görs till en del i lönebildningen Egen satsning/ insats Andra satsningar/ insatser Ordinarie löneöversyn Lärarlöne-lyftet Karriärstegs-reformen.2 Egen satsning/ insats HÖK 18 - Ordinarie löneöversyn Ordinarie löneöversyn Sammantaget bildas en önskad helhet, och strategierna för den önskade helheten bör sträcka sig längre än den enskilda året. 2016 2017 2018 Vägledning: Såväl arbetsgivaren som staten bidrar med medel och insatser som omsätts till lön för den enskilde arbetstagaren. Dessa olika aktiviteter, verktyg och medel behöver därför sättas samman så att de bidrar till den helhet som är önskad.
Lärarlönelyftet – ett bidrag mot målet Läraren, förskolläraren eller fritidspedagogen har: tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen eller förskollärarexamen förbättrat undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt, tagit särskilt ansvar för att stödja lärar- eller förskollärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden, eller tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer. (kriterier för Lärarlönelyftet) Vägledning: Lärarlönelyftet är en statlig satsning för att skolhuvudmän ska kunna ge löneökning utöver ordinarie löneöversyner till särskilt kvalificerade lärare, förskollärare och fritidspedagoger, utifrån vad de åstadkommit, utan koppling till nya tjänster eller uppdrag. Satsningen lämnar relativt stort utrymme för varje huvudman att bestämma hur och på vilka grunder statsbidraget ska fördelas. Reformen kräver därför en genomarbetad strategi hos varje huvudman kring vilka lärare och verksamheter som ska ta del av stadsbidraget. En genomarbetad, tydlig och transparent process är avgörande för legitimitet för dessa löneökningar. Det är viktigt att alla lärare förstår hur de beaktats i processen.
Använd gärna broschyren om framgångsfaktorerna! Lönebildningen är ett strategiskt arbete i kommunen Dialog mellan de lokala parterna stärker legitimiteten Kommunikationen är transparent, systematisk och dubbelriktad mellan olika nivåer i organisationen Dialogen mellan chef och medarbetare om förutsättningar och förväntningar är kontinuerlig och aktiv Vägledning: Att hantera klarlagda förutsättningar och den egna målbilden kräver eftertanke och samtal. De framgångsfaktorer som parterna presenterade hösten 2015 kan ge er stöd i diskussionen. Som centrala parter vill vi särskilt påminna om vikten av dialog mellan er lokala arbetsgivaransvariga och arbetstagarrepresentanter i frågan om Lärarlönelyftet.
Del 2
Metodstöd för lokala parters diskussion Med avstamp i framgångsfaktorerna, presenteras nu ett metodstöd i fyra steg för lokala parters diskussion om hur medlen kan bidra till att åstadkomma resultatutveckling i skolan och förstärka läraryrkets attraktivitet. Vägledning: Del 1 har fokuserat på en beskrivning av den helhetsbild som behöver skapas i lönebildningen, och på vikten av att de statliga medlen som rör lön görs till en del av den helheten. I del 2 presenteras ett metodstöd för era fortsatta diskussioner lokalt.
1 Enas om mål 2 Inventera medel 3 Enas om medel som rör lön 4 Inventera behov av stöd 1. Utifrån ett nuläge, samla er kring en bild av den skola som ni vill skapa Bestäm vad som ska känneteckna skolan i kommunen, och vilka utvecklings- och förbättringsåtgärder som behövs för att åstadkomma detta. Vägledning: En dialog om verksamhetsutveckling och den lokala lönebildningen behöver ta sin utgångspunkt i skolan som helhet. I den diskussionen behöver skolans olika förutsättningarna och behov beaktas. Arbetssätt kan variera skolor emellan, vilket i sin tur kan innebära olika uppdrag och arbetsuppgifter för olika lärare. Det viktiga är att arbetssätten främjar elevernas resultat och stärker skolan och läraryrkets attraktivitet.
2. Inventera de egna och statliga medel som ni har till ert förfogande 1 Enas om mål 2 Inventera medel 3 Enas om medel som rör lön 4 Inventera behov av stöd 2. Inventera de egna och statliga medel som ni har till ert förfogande Diskutera vilka olika medel och möjligheter som står till buds, som ni vill ta i anspråk och som tillsammans kan stödja ert arbete med att utveckla och förbättra verksamheten och stärka läraryrkets attraktivitet. Vägledning: Det finns en rad medel eller verktyg för att åstadkomma utveckling och förbättring. En del initieras och beslutas om lokalt, andra är statliga medel och verktyg i form av bidrag och insatser som syftar till ökad måluppfyllelse och att utveckla och förstärka verksamheten. Vissa avser kompetensutvecklande insatser och några riktar särskilt in sig på att stärka läraryrkets attraktivitet.
1 Enas om mål 2 Inventera medel 3 Enas om medel som rör lön 4 Inventera behov av stöd 3. Enas kring vilka av dessa medel som är relevanta och vilken roll de spelar var för sig och tillsammans för en väl fungerande lönebildningsprocess Diskutera vilka av dessa medel och möjligheter som står till buds som specifikt rör lön. Diskutera vidare vilken roll de spelar för lönestrukturen, var för sig och tillsammans, och hur dessa kan stödja ert arbete med att utveckla och förbättra verksamheten och stärka läraryrkets attraktivitet. Vägledning: Vissa verktyg och medel som finns tillgängliga på skolområdet riktar särskilt riktar in sig på en förstärkning av läraryrkets attraktivitet, både vad gäller lön och karriärmöjligheter. Exempel på statliga medel är Karriärstegsreformen och Lärarlönelyftet. Identifiera också era egna insatser.
4. Inventera behovet av ändamålsenligt stöd och utbildningsinsatser 1 Enas om mål 2 Inventera medel 3 Enas om medel som rör lön 4 Inventera behov av stöd 4. Inventera behovet av ändamålsenligt stöd och utbildningsinsatser Utifrån en behovsanalys, ta fram en plan för önskvärda utbildnings- och stödinsatser och genomför dessa. Vägledning: Samtliga berörda inom en organisation behöver kunskap om såväl målen, utifrån en helhetsbild, som de verktyg och medel som avses användas för att nå dessa. Behovet av stöd och utbildning kan finnas hos lönesättande rektorer/förskolechefer, lärare, beslutsfattare m.fl. Det kan t.ex. handla om kunskap om önskvärd lönestruktur eller om hur kommunen avser nyttja det planerade Lärarlönelyftet. Dialog om detta kan med fördel föras inom ramen för det redan pågående arbetet med framgångsfaktorerna för en väl fungerande lokal lönebildning.
Avslutande ord från centrala parter Centrala parter ser att dialogen mellan lokala parter kan bidra till att trygga den önskvärda helhetsbilden inom skolan, oavsett vilka olika verktyg och medel som kommer skolan till del. Det är viktigt att dialogen förs kontinuerlig, för att säkerställa att samtliga insatser löpande stödjer och främjar den bild av skolan som ni vill skapa.