Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Barn och ungdomars utveckling
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Malin Stigemyr Kajsa Urge
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Kompetensförsörjnings-processen
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Diagnos och delaktighet
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Verksamhetsplaneringsdag
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen Välkommen! Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen

Kort presentation av VO-college Era egna bilder Workshop - Chefer - Språk

Den rörande berättelsen om Abigail Tom Abigail Dottern Ferdinand Carl Övningen om Abigail finns på vo-college Workshop - Chefer - Språk

Vad innebär det att kunna ett språk? Sociokulturell kompetens Textkomptens Lingvistisk kompetens Vad kan man säga till vem och när Kunna prata med varandra Formulera sitt budskap begripligt både skriftligt och muntligt Uttala Sätta ihop stavelse till ord Sätta ihop ord till fraser Ordförråd STRATEGISK KOMPETENS Vi lär oss ett nytt språk framförallt genom att kommunicera med andra. Formell utbildning kan vara till stor hjälp, men är aldrig tillräcklig i sig själv. Vi utvecklar språklig kompetens genom att kommunicera i det verkliga livet. Den individuella utvecklingen beror på flera samverkande faktorer exempelvis motivation, fallenhet för språk, utbildningsbakgrund, kunskaper i andra språk, vilka möjligheter och vilket stöd som finns att tillgå osv. Om du/ni känner att ni inte kan prata till den här bilden gå vidare till bild nr5. Workshop - Chefer - Språk

Inger Lindberg, professor emerita i tvåspråkighet. Den här sliden är ett alternativ till slide nr 4. Om du som håller i workshoppen känner att du inte kan tala till föregående bild använd dig istället av den här sliden med tillhörande filmer. Det är självklart går bra att använda både slide 4 och 5 om det finns utrymme för det. Här finns tre länkar till filmer (max 3 min lång varje film) som behandlar fråga om vuxnas språkinlärning: Film 1: Vilka faktorer påverkar språkinlärning: https://www.youtube.com/watch?v=yGcKhU3fTPY Film 2: Utvecklas inte språket automatiskt på jobbet? : https://www.youtube.com/watch?v=lwSH0UmoBWA Film 3: Hur påverkas hjärnan av språkinlärning? : https://www.youtube.com/watch?v=TS9I8gXoTgg Titta på alla tre filmer och ställ fråga till deltagare om de har egna erfarenheter av att arbeta/leva i ett annat land där de var tvungna att lära sig ett nytt språk? Hur var det? Vad var svårt? Vilka strategier hade dem? Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Diskutera Vilka utmaningar ser ni på arbetsplatser gällande språkanvändning? I vilka situationer? (Till exempel telefonsamtal, förstå instruktioner.) Hur arbetar ni idag med språkutveckling på era arbetsplatser? Hur fungerar språkombud på era arbetsplatser? Hur kommer ni att arbeta vidare kring språkutveckling? Vilket stöd behöver ni? Det finns 5 frågor på bilden. Sista tre visas inte på en gång och kan vara aktuella i de fall deltagare redan arbetar med språkombud. Styr gärna vad som visas utifrån målgruppen. Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Varför språkombud? En film som vänder sig till chefer: ca 6 min. Filmen visar ett exempel på varför man behöver arbeta med språkutvecklingen aktivt. https://www.youtube.com/watch?v=0CQNkEGwBLg En film med avdelningschef Maria Grans (Lasarett Ljungby). Maria berättar om varför hon valde att satsa på språkombud: https://www.youtube.com/watch?v=W6C_un6lz7g Välj gärna den film som passar er bäst. Bilder är länkade till respektive film. Diskutera med alla deltagare - Vilka tankar, idéer har de fått? Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk De rollerna som presenteras på sliden är beskrivna av språkombud. Bilden samlar erfarenheter av språkombud på olika arbetsplatser. Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Här ser man hur utbildningen är upplagt. Alla träffar är obligatoriska. Det upplevs av många som en stor fördel att utbildningen är utsprid på det här sättet. Man hinner bearbeta information samt börja prova sin nya roll under utbildningens gång. Man kan ta de frågor som kommer på arbetsplatserna till nästa kursträff och få stöd av utbildarna samt höra tankar från andra blivande språkombud. Chefens roll är avgörande för att språkombud ska lyckas med sitt uppdrag. Chefen behöver ge mandat till språkombud samt verka för lärande på arbetsplatsen. Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Exempel på innehåll Kunskap om andraspråksutvecklingen, andraspråksrelaterade hinder, stöttning av andraspråkstalare Reflektionens betydelse för lärande och språkutveckling Interkulturell kommunikation Kommunikationens betydelse för mötet mellan omsorgstagare, närstående och personal Konkreta exempel och metoder för stöttning och språkutveckling på en arbetsplats Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Arbetsplatslärande Hur ser ni till att den nya kunskapen som medarbetare skaffar sig via kompetensutveckling används på hela arbetsplatsen? Hur synliggör ni lärandet i det dagliga arbetet? För att kunna föra diskussionen vidare kring vilka förutsättningar behövs för att språkombud ska kunna fungera på arbetsplatser kan man ställa två frågor till chefer.(se bilden). Samtalet förs vidare och refererar till chefernas svar. För att språkombud ska fungera och kunna utveckla verksamheten behövs chefens stöd. Språkombud behöver få mandat och avsatt tid för sitt uppdrag. Hur mycket tid som behöver avsättas beror helt och hållet på de förutsättningarna som finns på plats. Tack vare att utbildningen är utsprid under ca fyra månaders tid finns det möjlighet att prova sig fram och sedan få tips och råd från andra deltagare samt språkombudsutbildare. Under språkombudsutbildningen kommer språkombud behöva tillsammans med sin chef påbörja arbete med en handlingsplan. Handlingsplan är tänkt som både stöd och konkret verktyg som hjälper planera arbete med språk och kommunikation på specifik arbetsplats. Reflektion är en metod för att kunna synliggöra lärande på arbetsplatser samt utveckla verksamhet. Hur arbetar ni med reflektion på era arbetsplatser? Workshop - Chefer - Språk

Uppföljning av språkombud ”Är det ekonomiskt försvarbart att satsa på språkombud?” en rapport av Anders Johrén, ekonom på Nyckeltalsinstitutet. Det mesta talar för att investeringar i språkombud, så som de har genomförts de senaste åren, är en ekonomiskt mycket försvarbar investering, både ur ett organisationsperspektiv men ännu mer ur ett vidare samhällsperspektiv. Ur ett organisationsperspektiv är det framför allt två effekter som står ut: Dels insparad tid genom bland annat mindre missförstånd, mindre dubbelarbete och en bättre arbetsmiljö. Dels rekryteringssituationen där färre slutar och där rekryteringspotentialen blir bättre. Ur ett samhällsperspektiv öppnas än större möjligheter då språkombudssatsningen, förutom en ökad rekryteringsbas inom ett område där kompetensbrist råder/kommer att råda, kan ses som ett arbete för att förbättra integrationen av personer med svenska som andraspråk. Länk till rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/ardetekonomisktforsvarbartattsatsapasprakombud-ekonomisktunderlagandersjohren.pdf Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=BOFOsTilE6s Workshop - Chefer - Språk

Uppföljning av språkombud ”Språkombud som resurs på arbetsplatsen” rapport av Ainga Bigesatns ”En effekt av språkombudens insatser är enligt flera chefer att man nu har bättre struktur på arbetsplatsmötena.” ”Andraspråkstalande omsorgspersonal lyfter i intervjuerna att det är en trygghet att veta att språkombudet är någon man kan vända sig till för att få stöd”. ”I samband med individuellt stöd vid till exempel dokumentation, talar språkombud om att de ser det som en investering att medarbetare ges möjlighet klara språkligt utmanande uppgifter.” ”I intervjuerna talar man också om att en viktig förutsättning för språkombudens arbete är att cheferna följer upp och inför den övriga personalgruppen ser till att språkombuden har mandat att utföra sitt uppdrag” Länk till rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/sprakombudetsomresurspaarbetsplatserainabigestans2019.pdf Länk till sammanfattningen av rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/sammanfattningsprakombudetsomresurspaarbetsplatserainabigestans2019.pdf Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=1CV6LvZkD9c&t=8s Workshop - Chefer - Språk

Workshop - Chefer - Språk Tips Lyft språket på jobbet! Handbok för arbetsplatser som vill arbeta språkutvecklande Språkstöd till Demens ABC – en arbetsbok Webbdelarna som ingår i Språkombudsutbildning Om en lärare arbetar på arbetsplatsen är det viktigt att förse hen med autentiska dokument och exempel på situationer från verksamheten (exempelvis dokumentation, samtal med anhöriga, telefonsamtal med mera) http://www.ya-delegationen.se/for-handledare/handledarutbildning/handleda-en-nysvensk/ - Mallar för medarbetarsamtal, Tips på olika typer av feedback www.demenscentrum.se/sprakstod - Språkstöd till Demens ABC – en arbetsbok https://www.vo-college.se/sprakombud-material - webbdelarna som ingår i Språkombudsutbildning Workshop - Chefer - Språk

TACK! Era kontaktuppgifter