Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen Välkommen! Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen
Kort presentation av VO-college Era egna bilder Workshop - Chefer - Språk
Den rörande berättelsen om Abigail Tom Abigail Dottern Ferdinand Carl Övningen om Abigail finns på vo-college Workshop - Chefer - Språk
Vad innebär det att kunna ett språk? Sociokulturell kompetens Textkomptens Lingvistisk kompetens Vad kan man säga till vem och när Kunna prata med varandra Formulera sitt budskap begripligt både skriftligt och muntligt Uttala Sätta ihop stavelse till ord Sätta ihop ord till fraser Ordförråd STRATEGISK KOMPETENS Vi lär oss ett nytt språk framförallt genom att kommunicera med andra. Formell utbildning kan vara till stor hjälp, men är aldrig tillräcklig i sig själv. Vi utvecklar språklig kompetens genom att kommunicera i det verkliga livet. Den individuella utvecklingen beror på flera samverkande faktorer exempelvis motivation, fallenhet för språk, utbildningsbakgrund, kunskaper i andra språk, vilka möjligheter och vilket stöd som finns att tillgå osv. Om du/ni känner att ni inte kan prata till den här bilden gå vidare till bild nr5. Workshop - Chefer - Språk
Inger Lindberg, professor emerita i tvåspråkighet. Den här sliden är ett alternativ till slide nr 4. Om du som håller i workshoppen känner att du inte kan tala till föregående bild använd dig istället av den här sliden med tillhörande filmer. Det är självklart går bra att använda både slide 4 och 5 om det finns utrymme för det. Här finns tre länkar till filmer (max 3 min lång varje film) som behandlar fråga om vuxnas språkinlärning: Film 1: Vilka faktorer påverkar språkinlärning: https://www.youtube.com/watch?v=yGcKhU3fTPY Film 2: Utvecklas inte språket automatiskt på jobbet? : https://www.youtube.com/watch?v=lwSH0UmoBWA Film 3: Hur påverkas hjärnan av språkinlärning? : https://www.youtube.com/watch?v=TS9I8gXoTgg Titta på alla tre filmer och ställ fråga till deltagare om de har egna erfarenheter av att arbeta/leva i ett annat land där de var tvungna att lära sig ett nytt språk? Hur var det? Vad var svårt? Vilka strategier hade dem? Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Diskutera Vilka utmaningar ser ni på arbetsplatser gällande språkanvändning? I vilka situationer? (Till exempel telefonsamtal, förstå instruktioner.) Hur arbetar ni idag med språkutveckling på era arbetsplatser? Hur fungerar språkombud på era arbetsplatser? Hur kommer ni att arbeta vidare kring språkutveckling? Vilket stöd behöver ni? Det finns 5 frågor på bilden. Sista tre visas inte på en gång och kan vara aktuella i de fall deltagare redan arbetar med språkombud. Styr gärna vad som visas utifrån målgruppen. Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Varför språkombud? En film som vänder sig till chefer: ca 6 min. Filmen visar ett exempel på varför man behöver arbeta med språkutvecklingen aktivt. https://www.youtube.com/watch?v=0CQNkEGwBLg En film med avdelningschef Maria Grans (Lasarett Ljungby). Maria berättar om varför hon valde att satsa på språkombud: https://www.youtube.com/watch?v=W6C_un6lz7g Välj gärna den film som passar er bäst. Bilder är länkade till respektive film. Diskutera med alla deltagare - Vilka tankar, idéer har de fått? Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk De rollerna som presenteras på sliden är beskrivna av språkombud. Bilden samlar erfarenheter av språkombud på olika arbetsplatser. Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Här ser man hur utbildningen är upplagt. Alla träffar är obligatoriska. Det upplevs av många som en stor fördel att utbildningen är utsprid på det här sättet. Man hinner bearbeta information samt börja prova sin nya roll under utbildningens gång. Man kan ta de frågor som kommer på arbetsplatserna till nästa kursträff och få stöd av utbildarna samt höra tankar från andra blivande språkombud. Chefens roll är avgörande för att språkombud ska lyckas med sitt uppdrag. Chefen behöver ge mandat till språkombud samt verka för lärande på arbetsplatsen. Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Exempel på innehåll Kunskap om andraspråksutvecklingen, andraspråksrelaterade hinder, stöttning av andraspråkstalare Reflektionens betydelse för lärande och språkutveckling Interkulturell kommunikation Kommunikationens betydelse för mötet mellan omsorgstagare, närstående och personal Konkreta exempel och metoder för stöttning och språkutveckling på en arbetsplats Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Arbetsplatslärande Hur ser ni till att den nya kunskapen som medarbetare skaffar sig via kompetensutveckling används på hela arbetsplatsen? Hur synliggör ni lärandet i det dagliga arbetet? För att kunna föra diskussionen vidare kring vilka förutsättningar behövs för att språkombud ska kunna fungera på arbetsplatser kan man ställa två frågor till chefer.(se bilden). Samtalet förs vidare och refererar till chefernas svar. För att språkombud ska fungera och kunna utveckla verksamheten behövs chefens stöd. Språkombud behöver få mandat och avsatt tid för sitt uppdrag. Hur mycket tid som behöver avsättas beror helt och hållet på de förutsättningarna som finns på plats. Tack vare att utbildningen är utsprid under ca fyra månaders tid finns det möjlighet att prova sig fram och sedan få tips och råd från andra deltagare samt språkombudsutbildare. Under språkombudsutbildningen kommer språkombud behöva tillsammans med sin chef påbörja arbete med en handlingsplan. Handlingsplan är tänkt som både stöd och konkret verktyg som hjälper planera arbete med språk och kommunikation på specifik arbetsplats. Reflektion är en metod för att kunna synliggöra lärande på arbetsplatser samt utveckla verksamhet. Hur arbetar ni med reflektion på era arbetsplatser? Workshop - Chefer - Språk
Uppföljning av språkombud ”Är det ekonomiskt försvarbart att satsa på språkombud?” en rapport av Anders Johrén, ekonom på Nyckeltalsinstitutet. Det mesta talar för att investeringar i språkombud, så som de har genomförts de senaste åren, är en ekonomiskt mycket försvarbar investering, både ur ett organisationsperspektiv men ännu mer ur ett vidare samhällsperspektiv. Ur ett organisationsperspektiv är det framför allt två effekter som står ut: Dels insparad tid genom bland annat mindre missförstånd, mindre dubbelarbete och en bättre arbetsmiljö. Dels rekryteringssituationen där färre slutar och där rekryteringspotentialen blir bättre. Ur ett samhällsperspektiv öppnas än större möjligheter då språkombudssatsningen, förutom en ökad rekryteringsbas inom ett område där kompetensbrist råder/kommer att råda, kan ses som ett arbete för att förbättra integrationen av personer med svenska som andraspråk. Länk till rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/ardetekonomisktforsvarbartattsatsapasprakombud-ekonomisktunderlagandersjohren.pdf Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=BOFOsTilE6s Workshop - Chefer - Språk
Uppföljning av språkombud ”Språkombud som resurs på arbetsplatsen” rapport av Ainga Bigesatns ”En effekt av språkombudens insatser är enligt flera chefer att man nu har bättre struktur på arbetsplatsmötena.” ”Andraspråkstalande omsorgspersonal lyfter i intervjuerna att det är en trygghet att veta att språkombudet är någon man kan vända sig till för att få stöd”. ”I samband med individuellt stöd vid till exempel dokumentation, talar språkombud om att de ser det som en investering att medarbetare ges möjlighet klara språkligt utmanande uppgifter.” ”I intervjuerna talar man också om att en viktig förutsättning för språkombudens arbete är att cheferna följer upp och inför den övriga personalgruppen ser till att språkombuden har mandat att utföra sitt uppdrag” Länk till rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/sprakombudetsomresurspaarbetsplatserainabigestans2019.pdf Länk till sammanfattningen av rapporten: https://www.vo-college.se/system/files/dokumentbank/sammanfattningsprakombudetsomresurspaarbetsplatserainabigestans2019.pdf Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=1CV6LvZkD9c&t=8s Workshop - Chefer - Språk
Workshop - Chefer - Språk Tips Lyft språket på jobbet! Handbok för arbetsplatser som vill arbeta språkutvecklande Språkstöd till Demens ABC – en arbetsbok Webbdelarna som ingår i Språkombudsutbildning Om en lärare arbetar på arbetsplatsen är det viktigt att förse hen med autentiska dokument och exempel på situationer från verksamheten (exempelvis dokumentation, samtal med anhöriga, telefonsamtal med mera) http://www.ya-delegationen.se/for-handledare/handledarutbildning/handleda-en-nysvensk/ - Mallar för medarbetarsamtal, Tips på olika typer av feedback www.demenscentrum.se/sprakstod - Språkstöd till Demens ABC – en arbetsbok https://www.vo-college.se/sprakombud-material - webbdelarna som ingår i Språkombudsutbildning Workshop - Chefer - Språk
TACK! Era kontaktuppgifter