Öppna förskolans roll och uppdrag i familjecentrerat arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
1 Kommunfullmäktige i Göteborg Beslutade 25 februari 2016 om Göteborgs stads reviderade riktliner för anhöriga som vårdar eller stödjer närstående Riktlinje.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Bästa utveckling för alla
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Familjecentrerat arbetssätt Familjecentraler
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
49 Kommuner Samverkan med 49 kommuner och kommunalförbund
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rehabilitering Information om nyheter från FK och staden
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Samverkan i Göteborgsområdet
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Öppna förskolans roll och uppdrag i familjecentrerat arbetssätt Workshop Öppna förskolans roll och uppdrag i familjecentrerat arbetssätt Välkomna! Presentation av oss De som arbetar som personal på ÖF reser sig upp De som är chefer på ÖF reser sig upp Koordinatorer frö FCA reser sig upp Annan? Anita Nilsson processledare Jämlikt Göteborg Elisabeth Esdotter enhetschef Västra Göteborg Madeleine Högenberg koordinator Norra Hisingen

Upplägg av förmiddagen Jämlikt Göteborg med film Familjecentrerat arbetssätt Styrande dokument Workshop i fyra kortare pass Fika ca 9.45 Avslut senast 12

Varför Jämlikt Göteborg? Film Varför Jämlikt Göteborg?

Jämlikt Göteborg Forskning visar att; * Alla vinner på en mer jämlik stad. * Minskade skillnader i livsvillkor och hälsa leder till ökad sammanhållning, tillit och delaktighet. Det handlar om mänskliga rättigheter. En jämlik stad innebär inte att alla är lika. Att arbeta för jämlikhet är en investering. Målet kräver långsiktighet och uthållighet. Alla verksamheter är med och bidrar till att göra skillnad för ett Jämlikt Göteborg. Forskning visar att; * Alla vinner på en mer jämlik stad, inte bara enskilda områden eller grupper. * Minskade skillnader i livsvillkor och hälsa leder till ökad sammanhållning, tillit och delaktighet i hela staden.

Fokusområden Ge varje barn en god start i livet Ge barn fortsatt goda förutsättningar genom skolåren Skapa förutsättningar för arbete Skapa hälsofrämjande och hållbara miljöer och samhällen Övergripande och strukturella förutsättningar Mobiliseringsfråga Staden där vi läser för våra barn För att minska skillnader i livsvillkor och hälsa - utvalda fokusområden som grundar sig i forskning. För vart och ett av de fyra fokusområdena finns en fokusledare och ett antal förslag på åtgärder. Fokusområde 1: Ge varje barn en god start i livet (0-6 år) Barn i Göteborg har goda uppväxtvillkor och en god hälsa jämfört med barn i andra städer i världen. Ändå finns det stora skillnader i hälsa mellan olika delar av staden och olika grupper, och det påverkar barnens möjligheter till en bra start i livet. Fokusområde 1 handlar att ge barn i åldern 0 till 6 år en god start i livet. Fokusledare: Katarina Othelius, stadsdelsdirektör Örgryte-Härlanda Fokusområde 2: Ge barn fortsatt goda förutsättningar genom skolåren (6-18 år) Även om villkoren för barns uppväxt är goda i Göteborg finns det skillnader i till exempel studieresultat, förutsättningar för lärande och deltagande i fritidsaktiviteter. Fokusområde 2 fokuserar på att barnen ska få goda förutsättningar genom skolåren. Fokusledare: Christer Samuelsson, stadsdelsdirektör Lundby Fokusområde 3: Skapa förutsättningar för arbete Genom att stärka människors förutsättningar att försörja sig och vara delaktiga i samhället är det också möjligt att minska skillnader i livsvillkor och hälsa. Fokusområde 3 handlar om att skapa förutsättningar för arbete för invånare i arbetsför ålder. Fokusledare: Jan Elftorp, förvaltningschef Arbetsmarknad och vuxenutbildning Fokusområde 4: Skapa hälsofrämjande och hållbara miljöer och samhällen Den miljö vi lever i påverkar vår hälsa, våra liv och våra livsvillkor. En god samhällsplanering kan verka hälsofrämjande, medan en dålig kan påverka människors hälsa och samhällets sociala sammanhållning negativt. Fokusområde 4 gäller arbetet för utveckling av hälsofrämjande och hållbara miljöer. Fokusledare: Agneta Hammer, Stadsbyggnadsdirektör Stadsbyggnadskontoret

En god start i livet Prioriterade områden Fortsatt satsning på utvecklat familjecentrerat arbetssätt och etablering av minst en familjecentral i varje stadsdel. Utveckla ett samordnat och lättillgängligt föräldraskapsstöd för alla. Stärka förskolans strategiska roll för att minska skillnader i barns levnadsvillkor. Minska konsekvenserna av barnfattigdom och långvarigt försörjningsstöd. 

Familjecentrerat arbete – i en stadsdel

Familjecentrerat arbetssätt Insatserna för barnet tar sin utgångspunkt i hela familjen och deras levnadsvillkor. Familjerna eller den unge ska alltid uppleva att de kommit rätt med sina frågor. Målet är att förbättra uppväxtvillkoren för barnet genom att stärka familjen. Samarbetet och samordningen mellan stadsdelsförvaltningens och hälso- och sjukvårdens verksamheter som vänder sig till barn, ungdomar och familjer ska präglas av ett familjecentrerat arbetssätt. Samverkan där verksamheterna sätter barn-, ungdoms- och familjeperspektivet främst.

Familjecentrerat arbetssätt Hälsofrämjande perspektiv där människors styrkor lyfts fram och tas tillvara. Barnets/den unges bästa sätts i främsta rummet. Vårdnadshavarna ses som barnets/ den unges viktigaste resurser. Det sociala nätverket runt barnet/den unge ses som viktig resurs för den unge. Arbetssättet anpassas utifrån barnet/den unges mognadsgrad.

Familjecentrerat arbetssätt Barnet/den unge ses som en kompetent och resursstark individ Barnet/den unge har rätt till delaktighet och inflytande i alla beslut som rör dem Samtidigt som barnet/den unge ska behandlas som mer sårbara än vuxna och vid behov får tillgång till skydd och stöd. Ett begrepp som utgår från mänskliga rättigheter istället för att bara utgå från behov - syfte att komma åt de grundorsaker som skapar utsatthet för människor. Barn som rättighetsbärare

Familjecentral med lokala arenor skapar förutsättningar för utveckling Familjecentral, öppen förskola, bibliotek och bemannade utflyktslekplatser arenor för det samlade föräldraskapsstödet Staden där vi läser för våra barn Tandvårdens förebyggande insatser - Tandvården har fem halvtidstjänster för medverkan på FC för mest utsatta områden från 2017 Samverkan med ideella organisationer - Dialog påbörjad Ytterligare kunna utveckla samverkan förskola och BVC

Vi gör något, vi utvecklar mer……. Minst en familjecentral med lokala arenor finns. Föräldrastöd erbjuds alla. Når ut med information. Låga trösklar in till familjecentralen och lokala arenor. Delaktighet av barn och vårdnadshavare är i fokus. Vårdnadshavarna tycker de kommer rätt med sina frågor. Fungerande tvärprofessionell samverkan finns - där verksamheterna känner till varandra och tidiga insatser kan göras.     Gör något , gör mer gör bättre är en forskningsbaserad strategi som betyder att generella insatser ges till alla men i högre dos till dem med störst behov. Gör något, gör mer, gör bättre är tre insats nivåer som är ledstjärnan i hela stadens jämlikhetsarbete. Se sid 139 i den stora rapporten. I vår stad handlar det framförallt om att göra mer och göra bättre. Det vill säga att insatser som är kända för att ge resultat som på vissa håll redan genomförs i staden ska spridas till flera delar av staden. För att kunna påverka utvecklingen mot en mer jämlik stad behöver vi förstärka, förbättra och effektivisera arbetet ytterligare. I vissa fall även tänka nytt och göra annorlunda.

…..och tar avstamp för att göra bättre Når dem med störst behov. Stödet erbjuds på fler arenor, på andra språk, annan tid på dagen, erbjuder barnpassning osv. Familjecentralen har kopplingen till andra arenor och bedriver uppsökande verksamhet, flexibelt arbetssätt Generella insatser ges till alla men i högre dos till dem med störst behov.

Familjecentrerat arbete – uppsökande

Familjecentraler Stadsdel Befintlig FC Planerad FC Askim/Frölunda/H Frölunda - Trädet Östra Gbg Bergsjön Gamlestaden Norra Hisingen Tuve Planeras Västra Hisingen S Biskopsgården N Biskopsgården Angered Hjällbo Angered C Lövgärdet Västra Gbg Opaltorget Örgryte/Härlanda Munkebäck Majorna/Linné Sanna Centrum Krokslätt Lundby

Samverkan ska alltid leda till ett mervärde för barnet.

Öppna förskolans uppdrag Utbildningsväsendet Skollagen

Annan pedagogisk verksamhet Skollagen Annan pedagogisk verksamhet 25 kap. 3§

25 kap. 3§ En kommun får anordna öppen förskola som komplement till förskola och pedagogisk omsorg. Den öppna förskolan ska erbjuda barn en pedagogisk verksamhet i samarbete med de till barnen medföljande vuxna samtidigt som de vuxna ges möjlighet till social gemenskap.

Övergripande krav på verksamheten 25 kap 6§ Utgångspunkter Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov samt utformas så att den främjar allsidiga kontakter och social gemenskap. Var och en som verkar inom verksamheten ska främja de mänskliga rättigheterna och motverka alla former av kränkande behandling. Barnens bästa ska vara utgångspunkt.

Kvalitetskrav 25 kap 7 § strukturella faktorer Utbildning och profession Lokaler Gruppen

Uppföljning och utvärdering SKA En kommun ska systematiskt följa upp och utvärdera verksamheten

Skolverket Öppna fsk uppgift är att erbjuda barn en god pedagogisk gruppverksamhet i nära samarbete med de vuxna besökarna. Samtidigt får de vuxna möjlighet till kontakt och gemenskap. Besökarna är inte inskrivna utan avgör själva när och hur ofta de vill delta. Den öppna fsk bör vara rolig och stimulerande för barnen och ta till vara deras nyfikenhet och lust att lära. Lek och skapande bör ges stort utrymme. Verksamheten bör utformas både efter barnens och de vuxna besökarnas behov.

familjecentrerat arbetssätt och familjecentraler Göteborgs Stad Styrdokument familjecentrerat arbetssätt och familjecentraler Göteborgs Stad Satsningen på familjecentrerat arbetssätt och familjecentraler är prioriterat i Göteborgs Stads budget 2017 Vägledning Göteborgs Stad + Västra Götlandsregionen Avsiktsförklaring Kommunstyrelsen + Hälso- och sjukvårdsnämnden Avtal per stadsdel Stadsdelsnämnder+ Hälso- och sjukvårdsnämnden Framtaget av styrgrupp på tjänstemannanivå. 22 juni 2016 Politiskt beslut på högsta nivå av Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad. 30 juni 2016 Avtal per familjecentral Aktörer som ingår i familjecentralen Vägledning för lokaler familjecentralen Politiskt beslut av Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stads tio stadsdelsnämnder. Februari 2017 Strukturella förutsättningar Vägledning för familjecentrerat arbetssätt och familjecentraler antagen Avsiktsförklaring utifrån Vägledningen antagen Lokala avtal mellan SDN och HSNG på G Implementering – förankring Nätverk för FCA NOSAM barn och unga med lokala arbetsgrupper genomförs Information, dialog och lokala workshops genomförs Avtal mellan hyresvärld och respektive verksamhet inom FC. Avtal tas fram för varje familjecentral.

Workshop Utse en samtalsledare vid varje bord: HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Workshop Utse en samtalsledare vid varje bord: Se till att alla i gruppen kommer till tals Hålla tiden och hålla sig till ämnet Låt sekreteraren få några minuter i slutet av varje pass till att sammanfatta vad gruppen sagt Utse en sekreterare vid varje bord: Alla behöver inte tycka samma, för att det ska skrivas ned Sammanfatta kort i slutet av varje pass för gruppen Ibland muntlig sammanfattning för helgrupp

Varför ÖF ska ha en roll och uppdrag i FCA? Workshop pass 1 Hur ser ni på; Varför ÖF ska ha en roll och uppdrag i FCA? Vad ser ni för vinster med FCA?

Workshop pass 2 Vad gör ÖF idag inom FCA som vi vill värna om? Vad behöver utvecklas när det gäller ÖF roll och arbetssätt inom FCA?

Workshop pass 3 Ser ni några farhågor när det gäller ÖF roll i FCA?

Workshop pass 4 Skiljer sig ÖF uppdrag om man är samlokaliserad i FC eller ej? I så fall på vilket sätt?

Avslutning Vad tar du med dig efter denna förmiddag – ett ord Betyg 1-5 på helhetsintrycket av workshopen Synpunkter + och – Skrivs ner på post IT-lappar

Goteborg.se/jamlikt Twitter:@JamliktGoteborg KONTAKT Anita.nilsson@orgryteharlanda.goteborg.se