Utveckling och lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Advertisements

Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Förskoleklassen på Södermalms skola
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Jämställdhetspolitiken
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Kunskapshuset (n=35).
Vilken förskola går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Ekebo (n=25).
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Nyköping Strand Utbildningscentrum
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Utveckling och lärande Leken är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. Barn ska ges möjlighet att utveckla en förståelse för sig själv som en lärande individ i områdena språk, estetisk kommunikation, matematik, teknik och naturvetenskap. Trygghet, trivsel och omsorg Här på förskolan ska barnen ges möjlighet att utveckla en stark självkänsla, känna sig trygga, självständiga och empatiska. Älgens målsättning Digital kompetens Barn ska ges förutsättning att utveckla digital kompetens och möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Jämlikhet/jämställdhet Barn ska ges möjlighet att utveckla öppenhet, solidaritet, ansvarstagande gentemot alla samt respekt och förståelse för alla människors lika värde. Barn ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet. För att barnen på Älgen ska ges möjlighet att utveckla ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling, såväl ekonomisk, social som miljömässig, samt aktivt kunna delta i samhället, arbetar vi med; Barns delaktighet och inflytande Barn ska ges förutsättningar och möjlighet att uttrycka tankar och åsikter samt ha ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll, som vilar på demokratiska principer.