Supportstuga: nya standardtexter för ds

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Advertisements

Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Öppet forum för examenshandläggare »Annika Thunström Områdesansvarig för examen
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
R ESULTAT A LLMÄNT. 2 OM RESULTATHANTERING Resultathantering är en del av nya Ladok som kommer till lärosätena lite i förväg. När man arbetar med resultathantering.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Ö PPEN FRÅGESTUND Den 17 juni AGENDA Kravönskemål Insamling av frågor kring tvåfaktorsautentisering Glad sommar!
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
L AODOK 3 R ESULTATHANTERING – LEVERANS PÅ NUVARANDE L ADOK Gunnar Råhlén, Produktansvarig Resultat Ladok förvaltning NUAK, Uppsala
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN NUAK, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Sv Separat antagning Utökat systemstöd, konsekvenser och lokala förberedelser Anders Lundholm Robert Åhlén.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Grunddata i nya Ladok Workshop
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Nätverksträff Linda Strand-Lundberg Lotten Hultgren Viklund
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Gemensam information i Ladok och NyA
Bevisinformation och dokumentmallar i nya ladok webbutbildning
Användarbehörigheter i nya Ladok kompetensutveckling
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Förberedelser alias/skyddade personuppgifter inför produktionssättning
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
bevishandläggning i nya ladok webbutbildning
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Bevishantering nya ladok
Adobe Connect, den 16 februari 2016
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Utbildning Studentinformation – interimspnr, pnr-byte, sekretesshantering, gemensamt studentregister Linda Strand Lundberg, Ladok3-projektet.
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Scenarier för tillgodoräknanden del 1 webbutbildning
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Lathund-Ladok-97-Bevis och tillgodoräknande
FIFA 3.1 Releasematerial.
Handhavandeguide-Ladok Kursbevis
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Handhavandeguide-Ladok Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden i nya ladok webbutbildning
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Forskarnivån i nya Ladok
Guide: Hantera datum på bevis vid manuellt flöde dvs
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Nya Rum i Skolwebben
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Anders Vestin Klara Nordström
Anders Vestin Klara Nordström
Guide: Ta bort fotnot från examensbevis
Supportstuga inför årsredovisningen
Sammanställning av anteckningar i Ladok
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Hantering av nya Diploma Supplement under övergångsperioden 2019
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Lathund-Ladok Bevisförberedelser
FSO dagar 2019.
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
för dig som attesterar resultat
Attestera resultat på aktivitetstillfälle
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Supportstuga: nya standardtexter för ds Petra Nord - UHR Yolanda Brännström – UHR Elisabeth Larsson - Ladokkonsortiet Anna Sandberg Telléus - Ladokkonsortiet Klara Nordström - Ladokkonsortiet 2019-03-21

Om mötet Mötet spelas in Ställ frågor med

Agenda för mötet Lite bakgrund från UHR Kort demonstration i Ladok Inkomna frågor till UHR Inkomna frågor till Ladokkonsortiet Fler frågor?

1. Lite bakgrund från UHR

2. Kort demonstration i Ladok

3. Inkomna frågor till UHR

Fråga: Ingen förordningstext i punkt 4.2? 1 Är tanken att förordningstexten alltså inte längre ska anges i punkt 4.2 DS? Svar JA, det stämmer att hela förordningstexter för en viss examen inte längre ska in. Texterna blev för långa och komplicerade. Text för examensnivån ligger i Ladok (så att den aldrig blir tom), men högskolan kan också själv lägga in texter som beskriver den enskilda examen. Se allmänt råd 2 och 3 i 4.2. Fundering för framtiden: går det att underlätta hanteringen när det gäller yrkesexamina som har nationella mål? Punkt 4.2. får följas upp och erfarenheter diskuteras framöver.

Fråga: Bilagan ”The Swedish Higher Education” 2 Skulle vi kunna få tillgång till bilagan The Swedish Higher Education System redan nu? För att kunna förbereda vårt skifte på smidigast sätt så skulle vi behöva denna redan innan 1a april för att uppdatera våra i förväg. Svar Bilagan är klar och har skickats ut på Orakellistan.

Fråga: Utbytestudier och punkt 6.1 3 Är det viktigt att ange om tillgodoräknade utlandsstudier har varit organiserade via ett utbytesprogram eller inte? Svar Vår tanke med exemplen i 6.1. var att det finns en poäng med att visa att/om utbytestudier ingått i tex Erasmus. Men det är ni som avgör mer precist vad som bör in under 6.1. I samband med en framtida utvärdering kanske vi gemensamt kan fundera mer och ev. förtydliga allmänna råd.

4. Inkomna frågor till Ladokkonsortiet

Fråga: Åtkomst till tidigare mall efter övergången 4 Kommer den tidigare mallen att finnas kvar även när den nya börjat gälla? Vi har i undantagsfall behov av att kunna ta fram DS för tidigare utfärdade examina i efterhand. Svar Den tidigare mallen kommer att finnas kvar. För att kunna få fram ett tidigare DS får man koppla den gamla mallen till bevisbenämningen igen. I det ursprungliga ärendet tar man sedan fram dokumentet på nytt.

Fråga: Olika texter för samma bevisbenämning 5 I riktlinjerna anges att högskolan kan ange lokala/programspecifika läranderesultat för aktuell examen, som bygger på lokala lärandemål för aktuell examen eller motsvarande information (till exempel lärandemålen för ett visst huvudområde). Vi har flera program/olika huvudområden som leder till samma bevisbenämning. Hur kan vi fylla 4.2 med t ex program- eller huvudområdesspecifika lärandemål på ett effektivt sätt? Svar I Ladok går det att skapa olika beviskombinationer för olika program, och ange vissa texter på denna nivå.

Fråga: Förändras lokalt inlagd text vid uppdateringar? 6 Om vi lägger in mer text på ex. punkt 4.2 från högskoleförordningen – försvinner den vid uppdateringar som görs från nationellt håll? Svar Nej, om texter har lagts in/justerats lokalt på lärosätet ändras inte dessa automatiskt vid uppdateringar. För att få in eventuella uppdateringar får man välja att återställa texten för respektive bevisbenämning. (Detta fungerar på samma sätt för alla platshållare, oavsett om platshållaren är avsedd för nationella bestämmelser eller lokala.)

Fråga: Information om utbytesstudier 7 Finns det någon funktion som kan hämta information automatiskt om ”antagning” till utbytesstudier från studentens översikt eller liknande? Svar I nuläget finns ingen sådan funktionalitet.

5. Fler frågor?

Tack för idag!