förfrågningsunderlag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

1 Kommunfullmäktige i Göteborg Beslutade 25 februari 2016 om Göteborgs stads reviderade riktliner för anhöriga som vårdar eller stödjer närstående Riktlinje.
Socialdokumentation Består av två delar!
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
LSS 1§ Omfattar personer med
Mina vårdkontakter blev 2015……
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen till information om lex Sarah
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Boendestöd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Landstingets tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tandvårdsstöd-översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Vägledande principer för socialtjänsten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Insatser enligt LSS och SoL
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Utveckling av processer och informationsflöden inom hemtjänsten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Pensionärsrådet (181206) Kösituationen Handläggning Nya boendeformer
Gemensamma rutiner för materialhantering i särskilt och ordinärt boende – Gäller fr.o.m. den 1 januari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

förfrågningsunderlag Införande av LOV förfrågningsunderlag

Bakgrund LOV Idag har 161 av Sveriges kommuner drift av LOV, 8 kommuner har beslut att ej införa, 108 kommuner saknar beslut och 13 kommuner har avslutat LOV. Den enklaste och vanligaste tjänsten att införa LOV på är Hemtjänst där 159 kommuner erbjuder LOV.  I Mora kommun är det ca. 600 personer som får någon form av hjälp från hemtjänsten. Detta resulterar i ca. 13 000 beställda hemtjänsttimmar/månad. ​Socialnämnden beslutade 2018-04-25 att uppdra socialförvaltningen att ta fram förslag till upphandlingsunderlag avseende införande av LOV, med tillhörande utredning efter SKL:s rekommendationer, enligt följande tidsplan: Förslag till beslut gällande vilka tjänster som ska ingå: socialnämnden 2018-09-12 Förslag till beslut om upphandlingsunderlag: socialnämnden 2018-12-19. ​Kommunfullmäktige fattar slutgiltigt beslut. 2019-04-21

Skapa ett valfrihetssystem Bestäm vilka tjänster som ska ingå Utredning om upphandling tas enligt SKL fram enligt följande steg. Beslut tas mellan punkt 7 och 8 av Kommunfullmäktige. Skapa ett valfrihetssystem Bestäm vilka tjänster som ska ingå Bestäm värdet på tjänsten Kommunen har två roller Förhandla enligt MBL Bestäm villkor för att bli godkänd som leverantör Ta fram relevanta, konkreta och uppföljningsbara krav på tjänsten Annonsera, godkänn och slut avtal Annonsera i den nationella databasen för valfrihetssystem Godkänn och gör det känt Skriv avtal Informera om vilka leverantörer som finns 2019-04-21

1.2 Uppdragets omfattning; tjänster som ingår i valfrihetssystemet Hemtjänst är ett samlingsbegrepp för insatser som den enskilde kan bli beviljad i ordinärt boende enligt socialtjänstlagen, SoL. Lagen om valfrihet, LOV, omfattar alla kunder som har ett biståndsbeslut om beviljad hemtjänst för: personlig omvårdnad och eller service, avlösning i hemmet ledsagning samt uppdrag från kommunal hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen. 2019-04-21

Utföraren kan välja att kvalificera sig för att utföra insatser enligt två kategorier • Kategori A Omvårdnad; Personliga insatser som ska tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov såsom personlig omvårdnad eller hygien, tillsyn, förflyttningar, avlösning, mathållning och måltidsstöd samt insatser för att den enskilde ska känna trygghet och säkerhet i hemmet. Delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser till och med undersköterskenivå. • Kategori B Service; Praktisk hjälp och stöd med städning, tvätt, inköp, ärenden, matdistribution. Utförare av hemtjänst kan ansöka om att bli godkänd som utförare enligt LOV inom kategori A eller kategori B eller både kategori A och B. Det är kundens aktiva val som bidrar till hur många uppdrag utföraren får. Kommunen kan därför inte garantera några uppdrag till de som blir godkända som utförare. 2019-04-21

1.2.1 Geografiska områden Den som ansöker om att bli utförare kan välja mellan att vara verksam i zon 1 (tätort) och/eller zon 2 (ytterområden) och zon 3 (glesbygd/områden). 2019-04-21

1.7- 1.8 Kundens möjlighet att välja eller låta bli att välja utförare Valfrihetssystem gäller för kunder som har biståndsbeslut om hjälp i hemmet (hemtjänstinsatser) enligt socialtjänstlagen. Val av utförare är en möjlighet. Kunden har möjlighet att när som helst byta utförare om han eller hon så önskar. Kundens uppsägningstid är alltid fem (5) arbetsdagar. Om kunden önskar välja en annan utförare ska han eller hon kontakta biståndshandläggaren. Kunden avslutas hos den tidigare utföraren och en ny beställning läggs till den nya utföraren. Kunden har således själv möjlighet att välja utförare. Om kunden inte gör ett aktivt val erbjuder Mora kommun ett ickevalsalternativ utifrån en turordningslista med godkända utförare. 2019-04-21

Profiler och tilläggstjänster 1.13 Utförarens profil Utföraren bör i sin ansökan tydligt beskriva profilområden eller specialiteter. Profilområden kan till exempel vara kompetens inom språk, kultur, demensomvårdnad, neuropsykiatri eller fysisk funktionsnedsättning. Profilområden och dess omfattning kan förändras under avtalstiden. Profilområden kommer att beskrivas av kommunen i informationsmaterialet och är viktiga mervärden för kunden vid valet av utförare. Det utgår ingen ersättning till utförare för specifik kompetens eller profilområden utöver den fastställda ersättningen som betalas ut per utförd timme. 1.14 Tilläggstjänster Utföraren har rätt att tillhandahålla tilläggstjänster för icke biståndsbedömda insatser. Detta sker mellan den enskilde och utföraren utan kommunens inblandning. Tilläggstjänster bekostas av den enskilde. Tilläggstjänster får aldrig vara tvingande för den enskilde. 2019-04-21

Beslut från IVO krävs 1.17 Tillsyn och tillstånd från myndigheter Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är ansvarig tillsynsmyndighet för socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Om IVO inleder utredning angående verksamheten ska utföraren på eget initiativ informera Mora kommun. Utföraren ska medverka och underlätta för myndigheter att fullgöra sina uppdrag. Från och med 1 januari 2019 ska utförare som bedriver hemtjänst enligt Socialtjänstlagen genom entreprenad ha giltigt tillstånd från IVO innan verksamheten kan starta. Det är utförarens ansvar att tillse att giltiga tillstånd finns. Utföraren ska informera beställaren vid eventuella förändringar av utförarens tillstånd eller om tillståndet dras in. Erhåller inte vinnande anbudsgivare tillstånd från IVO kan entreprenören inte godkännas som leverantör. 2019-04-21

Kompetenskrav 3.4 Krav på kompetens: arbetsledning och övrig personal Den operativa ledningen och verksamheten som har det direkta ansvaret för personal, ekonomi och verksamhet ska ha: • Högskoleutbildning; social omsorg, socionom-, sjuksköterskeprogram eller annan likvärdig högskoleutbildning. • Erfarenhet av omsorgsverksamhet inom äldreomsorg eller om funktionshindrade. • Ingående kunskaper om tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd. • Datorvana. Minst en av de som är ansvariga för driften av verksamheten skall vara placerad i Mora kommun. 2019-04-21

4.3. Ersättning Utförare i Mora kommun kommer att få ersättning i form av utförd tid. Ersättningen baseras på en kostnad per zon (tätort, ytterområde, glesbygd) enligt bilaga. Volym Totalt antal timmar hemtjänst per år 152100 h Ersättning zon 1 (tätort) 419 Ersättning zon 2 (ytterområde) 434 Ersättning zon 3 (glesbygd) 452 2019-04-21