Aktiv och attraktiv lokalförening!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Agenda Värdegrund och förväntningar Träning och sommarfotbollsskolan Poolspel Cuper Kalender 2015 (viktiga datum) Lerkils IF Föräldrar grupp Övrigt/Frågor.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
VÄLKOMNA ! FÖRÄLDRAMÖTE P-05 3 APRIL Nuläge I slutet av januari drog vi igång med träning utomhus Uppehåll dec-jan Nästa vinter planerar vi att.
Theres Sundberg, förstudiekoordinator / verksamhetsledare,
Föräldramöte 19 april Agenda: Ekonomi Träningar Poolspel Lilla Lithellscupen Förväntansdokument Ledarna Övrigt.
Föräldramöte Gävle Golfklubb VISION Vi är inom golf den ledande elit och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn och ungdomar.
Föräldramöte 06/07 14 April Tränare: Jannika Samuelsson Erik Rutberg Mari Norman Roland Lahti Emma Lifbom Kassör: Malin Eriksson Lagledare: 06:
Degerfors Ungdom FF. Vad är det som krävs? Pengar Ideellt arbete och tid Samarbete Positiva tankar.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Välkomna på föräldramöte Åby IF F 04/05 Datum ! F 0 Spelglädje & kamratskap.
Föräldramöte 3 maj Däckshuset.
Föräldramöte Skara FC P02.
Möte Flickor 02/03.
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
IFK UMEÅ F-07/
Örebro Syrianska IF Ungdom
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
Företagspresentation
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Introduktion och lokalt arbete
Leda och utveckla en förening
Att ansluta sig till en avdelning.
Föräldramöte Pixbo Wallenstam F08
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
smslån utan kreditprövning
Välkomna! Mål och vision 2015 Inriktning Träningar Tider, matcher, cup och poolspel Engagemang Ekonomi Övrigt/Diskussion.
Iris Rosengren Larsson
Föräldramöte 06 9 April 2017.
Inbjudan till HOLMALYCKAN CUP MINI för P 8, P 9, P 10 och P 11
Alsike IF - Presentationsmall
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Talangutveckling Ungdom
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Välkommen som förtroendevald i TJ
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Inbjudan till Anhörigträff Hjärtligt Välkomna!
Ett attraktivt medlemskap
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Nya skuldsaneringslagar
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Ordförandekonferens BlOF 2018
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
YIS Ledarmöte 10 April 2018.
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Mobil incheckning och betalning
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Led- och muskelmottagning
Ingen äldrevård för mig !!
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Familjefest Lilla Broloppet - 17 maj 2017
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Aktiv och attraktiv lokalförening!

Varför började du med kaniner, och vad avgjorde att du blev medlem Varför började du med kaniner, och vad avgjorde att du blev medlem? ”Svenska Forbunstinget”(42 personer) svarade på denna fråga 2010. # 28 svarade: Personlig kontakt. # 8 svarade: Hemsida/TK/broschyr eller annons. # 6 svarade: Besök på kaninutställning eller PR-utställning.

Vem tilltalas av detta? Gör något bra eller gör inget alls!

För vem visar vi upp oss för? PR-MONTER = Kaniner på scen, Nya TK och gärna ett erbjudande! Juniorer: Vill se och känna på kaniner. Föräldrarna vill ha grundläggande information. Seniorer: Seriöst och intressant. (Kanske finns det en Geir Nordvik i publiken?)

GEIR NORDVIK – ett typexempel! Aktiv med raskaniner som junior. Slutade på grund av militärtjänst, studier eller familjebildning. Come back vid ”rätt tillfälle” eller en slump. Exempel: Barnen vill ha en kanin…, Ett tomt uthus vid den nyinköpta villan…, Besök på en utställning… SLUTSATS: Inga aktiva juniorer = inga återfall i framtiden!

Banderoll 1m x 2m (600kr)

Syns man inte finns man inte!

Om vi inte marknadsför oss lokalt, vad beror det på? • Bristande intresse Brist på energi och inspiration • Svag ekonomi • Bristande resurser • Svag arbetsfördelning • Brist på nytänkande

Gör en sak, men gör den riktigt bra! Kanske ett ”projekt”! Fråga er först: Vill vi? Om JA, vad vill ni uppnå? Vad vill vi satsa?(tid, pengar) …………………………………….. Välj tillfälle med omsorg! Försök att nå resultat(mätbart) VAR STOLTA! TA PLATS! VAR AKTIVA!

Behövs det pengar. Pengar finns hos kommunen, men de är öronmärkta Behövs det pengar? Pengar finns hos kommunen, men de är öronmärkta. Vid ansökan om pengar skall vi betona: Naturligt! Alla åldrar(=socialt fostrande)! Motpol till stillasittande intressen! MEN pengar delas inte ut utan motprestation. Hur skall pengarna användas? Vad vill ni uppnå?

Exempel 1; Låna en raskanin! Upplägg: Junior får gratis låna en raskanin. Motprestationen är att de betalar in medlemsavgiften. Tid: Start från vår/sommar och avslutning vid lämplig höstutställning. I september genomfördes en träff för både kaniner och familjer. Ekonomi: Kommunalt bidrag 5000kr. Användes till annonser, fika, pokaler och anmälningsavgifter. Utfall: En del arbete, men det bästa föreningsarbete man kan göra! Totalt 24(14+10) juniorer på två år. Ca 50% förnyade sin medlemsavgift.

Exempel 2, Erbjudande till dig som köpt en raskanin under 2012 från en uppfödare i Alingsåsortens Kaninavelsförening! För endast 100kr får du: •Medlemskap i Alingsåsortens KAF, vilket bland annat innebär rätt till att delta på utställningar, träffar och resor. •Boken ”Min första kanin”. •Prenumeration under 2012 av tidningen ”Kaninuppfödaren”. I denna tidning kan man läsa allt om burar, foder, sjukdomar, utställningar och om olika raser. •Gratis delta på minikursen ”Kaninskötsel” torsdagen den 13 september! Vid detta tillfälle hjälper vi de som vill med kloklippning + att vi gör en enklare hälsokontroll på din kanin. Vi kommer också prata om skötsel, foder och om hur det går till på en utställning. Inbjudan kommer per post! Givetvis bjuder vi dig och din familj på fika på minikursen den 13 september!

Leader, Landsbygdsutveckling(EU), 40 000kr + mycket pengar, - mycket papper

Lycka till och tack för mig! Uppmaning till Norges lokalföreningar 2013: Sätt av lite tid, sätt av lite pengar och gör en sak som är ny för er! Lycka till och tack för mig!