OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Föräldramöte 12 september 2011
Utvärdering av projekt
Analytiker & Holistiker
Musik & kommunikation 50p.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Samma fast olika eller olika fast samma?
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Nya förutsättningar för lärande
Nya utvärderingstrender
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Analytiker & Holistiker
Tänkande och språk Våga Visa
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Kommunikation OL108A.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Elevdemokrati i praktiken
Idrottspsykologi.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Hur kan vi förstå begreppet?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Kommunikation.
Kommunikationsplan för ----
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Kommunikation.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Kommunikation.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
XX kommun Kommunikationsplan.
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Verksamhetsbeskrivning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Planering och organisering
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
KRUT ATT GE PLATS.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör Kommunikation OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör Fredrik Björk, Dept Urban Studies || fredrik.bjork@mau.se ||2019-04-13

Kommunikation & perception Kommunikation centralt för projekt Kommunikation – interaktion Påverkas mycket av vår perception (hur vi uppfattar och tolkar verkligheten)

Uppfattning Hållning Attityd LAGAR KUNSKAP KULTUR VÄRDERINGAR ERFARENHET SOCIAL MILJÖ PERSONLIGHET NORMER UPPFOSTRAN FYSIOLOGI FÖRÄLDRAR ARV

“Ladder of inference” Väljer Data TANKEMÖNSTER MENTALA MODELLER Generaliserar Dra slutsatser Gör antaganden Skapar mening Väljer Data Observerar & Upplever TANKEMÖNSTER MENTALA MODELLER “Vi väljer data, fattar beslut och handlar utifrån våra övertygelser.” REFLEKTERAR The Ladder of Inference ur The Fifth Discipline - Fieldbook

Perception och bedömning Observera Selektera Bedöma Sinnen Filter Visuell Auditiv Minne v= bilder a= ljud k= känslor o/g= lukt/smak Kinestetisk Lukt & Smak Utlämna Generalisera Förvränga

Ifrågasätt Vilken information finns? Vad tar jag/vi för givet? På vilka grunder? Försök förstå hur andra resonerar! Utforma budskapet för att minimera tolkningsutrymmet

Vikten av direktkommunikation Forskning visar att vid direktkommunikation ”Face-to- Face”: sker 58 procent av kommunikationen via kroppsspråk. är 35 procent av kommunikationen är hur orden sägs. Endast 7 procent av kommunikationen är vad som egentligen sägs. Vi noterar alltså mer än just de ord som någon yttrar. En persons röstläge och kroppsspråk säger mycket om hens känslor.

Vem kommunicerar man med i projekt? Intern kommunikation inom projektgruppen Extern kommunikation: Projektägare Finansiärer Partners Målgrupp/brukare Media OLIKA struktur/innehåll på kommunikationen!

Kommunikationsfrågor: Vem kommunicerar vi med? Vilken roll spelar denne i projektet? Vilken information är nödvändig? Hur skall den användas?

Kommunikationsplan Kan vara viktigt i projekt Bör innehålla: Intressenternas kommunikationskrav/-behov Vem som ansvarar inom projektet Hur kommunikationen skall se ut och med vem? Vilket format/plattform Hur ofta

Planera för kommunikation Göra det viktiga synligt Hur skall vi synas? För vem? Personliga möten - ? Möten - Mötesplatser Symbolhandlingar Projektplanen är ett viktigt verktyg för kommunikation

Hur kan det se ut? Månadsrapport till projektägare/-partners Mötesanteckningar på intern webb-plats eller Google docs Webbplats/blogg för allmänhet/intresserade med kontaktuppgifter Pressmeddelande när det händer viktiga saker Facebook-grupp för att mobilisera i samband med viktiga händelser Synliggörande/marknadsföring