”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019
Lite kort om Peabskolan… Det började som en vision att starta en skola som skulle: Utbilda byggbranschens framtida medarbetare (personalförsörjning) Ge varje individ en chans i livet (samhällsbyggare)
Tre friskolor, Malmö, Göteborg och Solna Totalt ca 400 elever och 40 medarbetare Bygg- och anläggning + viktiga introduktionsprogram Bygger på fyra pedagogiska grundstenar
Tyvärr fanns inte så många sådana när vi påbörjade vårt arbete. Här skulle det varit fina citat om hur Peabskolans elever upplever jämställdhet, mångfald och inkludering på APL. Tyvärr fanns inte så många sådana när vi påbörjade vårt arbete.
Det där var ju lite jobbigt eftersom APL = lärande, dvs skolan måste se till att eleven får kvalitetssäkrad utbildningstid
Morgondagens medarbetare uppmärksammar en oacceptabel arbetsmiljö. De accepterar inte ett ojämlikt arbetsliv som inte inkluderar olikheter. De tänker definitivt inte ta skit på sin APL. Väckarklockan satte fart på oss.
Vad handlar mångfaldsfrågan om för oss? De bästa 90/10! Spegla kunden och samhället Det är dragkamp om kompetenta medarbetare. Om vi inte blir mer attraktiva för fler (och klarar av att inkludera alla) så är det kört för byggbranschen. Det vore ju lite onödigt.
Så vad gjorde vi då?
Först måste vi se till att kopplingssystemet fungerar som det ska elev lärare APL-plats handledare skola Det går inte att bara jobba med en av delarna – allt hänger ihop och är ömsesidigt beroende
Vi började med att se. oss själva i spegeln. Skolan och arbetsplatsen Vi började med att se oss själva i spegeln. Skolan och arbetsplatsen gjorde samma läxa. Helt snygg var bilden inte. 1. Synliggöra
Vi jobbar med förståelse, kunskap och konkreta verktyg Vi jobbar med förståelse, kunskap och konkreta verktyg. Enkelt och verksamhetsnära. Vi bygger på engagemang. Vi utgår från att människor är goda och vill göra bra saker. 2. Förstå och förmå
Låt oss stanna en minut vid det här med handledarutbildning.
3. Förändra Vi har börjat genomföra förändringar. Det funkar! Vi jobbar med strukturerna men små skillnader i vardagen ger snabbast effekt. Enkelt, verksamhetsnära. Alla kan förändra! Samtliga skolor har arbetat med Metoo Husmodellen- som görs på skolorna en gång om året. Syfte att undersöka och prata trygghet och kränkningar med eleverna. Etikrundan ( precis gjord i Solna) Teater ( Göteborg hade en på skolan och Malmö gick på en teaterföreställning) Samarbetet med Peabs kvinnliga nätverket bygg öst för att se hur vi tillsammans kan locka fler tjejer till byggbranschen
4. Följa upp Nu har vi lovat våra elever och våra medarbetare att inte släppa greppet. Uppföljningen (del av SAM på arbetsplatsen och av skolornas systematiska kvalitetsarbete) kommer vara avgörande för hur det går.
Siffror räknas! Drygt 800 elever har hittills fått yrkesexamen från Peabskolan Av dem har ca 70 % fått ett jobb 1000 handledare har utbildats i Peab och vi fortsätter utbilda minst 100 om året 500 elever och 7000 medarbetare har hittills utbildats i etik, jämställdhet, mångfald och likabehandling Vi fortsätter i samma tempo - alla ska med!
”Nej men vi får ju ta ansvar själva om det ska bli nån förändring. Vet inte hur det är med gänget men jag kan tänka mig att kavla upp ärmarna här alltså” Lagbas ”Jag har verkligen utvecklats och mognat till. Nu förstår man allvaret, och när man får välja själv måste man ta ställning, typ vem vill jag vara och hur vill jag ha det i mitt liv” Elev ”Jag ska tänka på hur viktigt det är med jämställdhet och att även små saker kan vara kränkande för någon och därför ska jag inte tolerera något sådant på min arbetsplats” Arbetsledare ”Se nyttan eller kvalitén med olikheter. Man måste inte välja mellan kvinna och kunskap” Arbetsledare ”Jag ska vara den som vågar säga att det där skämtet funkar fan inte och om du inte har bättre humor än att kränka minoriteter så är det synd om dig” Yrkesarbetare ”Men om vi inte säger stopp, att vi är den nya generationen som inte kommer vara såhär, när ska det då ta stopp?” Elev ”Framtiden ser ljusare ut nu. Man vill ju något i livet och börjar tro att man är värd det med” Elev
Förstå & förmå Förändra Synliggöra Förstå & förmå Förändra Följa upp Lyssna på eleverna; de vet! Skola, arbetsplats, handledare, elev Ledning som sätter mål och följer upp Enkelt och verksamhetsnära Ge kunskap, kräv ansvar Utgå från att alla vill göra rätt, tro på människor så kommer engagemang!
Självklart har vi massor av utmaningar kvar. Detta är ingen lätt grej att vända en supergammal kultur (men definitivt inte omöjligt…). Samarbete och utbyte vänder och gamla tröga mönster snabbare än om alla sköter sitt. Så vad vill du fråga eller dela med dig av? Alexandra.johansson@peab.se