Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv"— Presentationens avskrift:

1

2 Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Organisatorisk och social arbetsmiljö – möjligheter och utmaningar OSA-kollen – presentation av verktyget Tips om fler verktyg för friska och attraktiva arbetsplatser Avslutning Vi gillar frågor! 

3 Suntarbetsliv bidrar till friskare arbetsplatser i kommun- och landstingssektorn.

4 Stöd för arbetsmiljö- och verksamhetsutveckling, utvecklar och kommunicerar digitala verktyg samt sprider kunskaper om forskning och erfarenheter. Partsgemensamt, forskningsbaserat, kostnadsfritt.

5 Partsorganisationerna startade föreningen 2012.
Finansieras av AFA Försäkring. 30 medarbetare.

6 Våra grundprinciper Främjande och förebyggande Friskfaktorerna
Att jobba med arbetsmiljön är verksamhetsutveckling För chefer och skyddsombud Suntarbetslivs grundprinciper Främjande och förebyggande, våra verktyg fungerar bäst så! Våra verktyg bygger på att främja friskfaktorerna – det som forskningen visar kännetecknar friska organisationer Arbetsmiljöarbete är verksamhetsutveckling Chefer och skyddsombud är målgruppen

7 Undertecknad av parterna augusti 2016
I augusti 2016 drog regeringen tillbaka förslaget om införande av medfinansiering av sjukförsäkring för arbetsgivare till förmån för de avsiktsförklaringar som tagits fram av parterna på arbetsmarknaden. Avsiktsförklaringen för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting består av 23 åtgärder sorterade på åtta områden. Suntarbetsliv är huvudkanal för att utveckla och sprida det som erbjuds. Våra verktyg inom organisatorisk och social arbetsmiljö ingår i de åtgärder som görs för att stärka chefers förutsättningar i arbetsmiljöarbetet. Undertecknad av parterna augusti 2016

8 Organisatorisk arbetsmiljö Social arbetsmiljö
Hur arbetet ordnas, styrs och kommuniceras Hur beslut fattas i verksamheten Social arbetsmiljö Hur vi samspelar och pratar med varandra Organisatorisk arbetsmiljö = summan av hur arbetet ordnas, styrs och kommuniceras. Även hur beslut fattas i verksamheten. Social arbetsmiljö = hur vi samspelar och pratar med varandra på arbetsplatsen. OSA regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4. Arbetsgivare har lika stort ansvar för OSA som för den fysiska arbetsmiljön. Ska in i det löpande systematiska arbetsmiljöarbetet

9 4 vinster av att jobba med OSA
Mindre sjukfrånvaro Bättre stämning och färre konflikter Engagemang och bättre arbetsresultat Attraktiv arbetsplats Fyra vinster av att jobba med OSA Mindre sjukfrånvaro Både individ, organisation och samhälle vinner på förbättringar som minskar fysisk och psykisk ohälsa. Brister i OSA ökar risken för fysisk ohälsa, t.ex. hjärt- och kärlsjukdom, ryggproblem och annan värk. Det ökar också risken för psykisk ohälsa, t.ex. sömnstörningar, nedstämdhet, depression och utmattning. Bättre stämning och färre konflikter Otydlighet, ohälsosam arbetsbelastning och kränkningar kan göra medarbetare nedstämda, lättirriterade och negativa vilket kan leda till samarbetssvårigheter. Engagemang och bättre arbetsresultat På en schysst arbetsplats tenderar medarbetarnas frivilliga engagemang och hjälpsamhet att öka. Den som trivs och mår bra fattar bättre beslut, presterar mer och gör helt enkelt ett bättre jobb. Då blir det också bättre för patienter, klienter, elever etc. Attraktiv arbetsplats Den som trivs på arbetet blir gärna kvar. Det blir också lättare att rekrytera ny personal till en arbetsplats med lagom arbetsbelastning, schysst arbetsklimat och hälsofrämjande arbetstider.

10 Utvärdera & följa upp? Var och hur börjar jag? Hur samverkar jag?
Mitt ansvar? Vad är tillräckligt? Alla chefer och arbetsledare ska veta hur man kan hantera och förebygga ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Och de ska också ha förutsättningar att arbeta med de här frågorna. Arbetsgivaren måste leva upp till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Vanliga frågor hos chefer: Hur ser mitt ansvar ut i att verksamheten lever upp till OSA-föreskrifterna? Vad ska jag göra och när vet jag att jag gjort tillräckligt? Hur kan jag utvärdera och följa upp det vi gör inom OSA? Hur samverkar jag med medarbetare och skyddsombud i OSA-frågorna? Var och hur ska jag börja?

11 Ge chefer stöd i OSA-frågorna förebyggande i vardagen!
så de kan jobba förebyggande i vardagen! Slutsats: Chefer behöver stöd i OSA-frågorna för att jobba förebyggande i vardagen! Det finns hopp! Behöver inte vara så krångligt – mycket handlar om att börja prata med varandra. Mycket görs redan – men kan behövas mer systematik. Det finns praktiskt stöd, t.ex. i OSA-kollen.

12 OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Nytt verktyg från Suntarbetsliv som ger stöd i arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Sedan Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö trädde i kraft 2016: ”HUR gör man för att leva upp till föreskrifterna – rent praktiskt på en arbetsplats?” Därför: Tillsammans med parterna inom kommun- och landstingssektorn, sakkunniga, forskare och representanter från målgruppen har vi utvecklat OSA-kollen.

13 Stöd och verktyg för att både förstå vad OSA är men också hur man jobbar med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Bygger på Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4. En hjälp att uppfylla kunskapskraven i föreskrifterna. Startar dialog. Det är det som är att förebygga. Eftersom det är i gruppen, hos chef och medarbetare, som förändring kan börja.

14 Under Förstå OSA hittar man fakta om OSA.
Under Jobba med OSA finns aktiviteter för att jobba med OSA på t ex arbetsplatsträffar. Målgruppen Alla inom Kommun- och landstingssektorn men framför allt första linjens chefer och skyddsombud, HR och samverkansgrupper.

15 Förstå OSA Fyra kunskapsområden
Vad är OSA? Vem har ansvaret? Vilken kunskap behöver chefer och arbetsledare? SAM och OSA? Hur sätts mål? Hur förebygger man ohälsosam arbetsbelastning? Hur ser man tidiga signaler på stress? Hur få balans mellan krav och resurser? Hur skapa tydliga roller och ansvar? Hur förlägger man arbetstid hälsosamt? Hur viktig är återhämtningen? Hur förebygger man? Vad gör man om det händer? Om OSA Ger allmän kunskap om vad OSA är och hur chefers och arbetsledares ansvar för det ser ut. Hur OSA förhåller sig till och fungerar i det systematiska arbetsmiljöarbetet Hur man sätter mål så som föreskrifterna kräver. Arbetstidens förläggning Tips att tänka på vid förläggning av arbetstider. Hur möjligheterna till återhämtning ser ut under och mellan arbetspassen. Arbetsbelastning Det området där flest upplever de största utmaningarna idag. Stöd för hur man förebygger ohälsosam arbetsbelastning. Hur man upptäcker tidiga tecken på hög arbetsbelastning. Vad krav och resurser är Betydelsen av balans över tid. Tydliga roller och ansvar, vad man förväntas göra och på vilket sätt - allt detta är betydelsefullt för att förebygga ohälsosam arbetsbelastning. Kränkande särbehandling Hänger ofta ihop med brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Vad kränkande särbehandling är Hur man förebygger Hur man utreder

16 Jobba med OSA Jobba med OSA
En aktivitetsbank där alla aktiviteter är samlade. Alla syftar till att fördjupa kunskapen om OSA och förståelsen för hur den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ser ut på just er arbetsplats. Innehåll: Filmer med reflektionsfrågor Checklistor Gruppövningar Poddradio med reflektionsfrågor Aktiviteterna är utvecklade för att användas i grupp på en arbetsplatsträff eller liknande. Innehållet fungerar som avstamp för dialog mellan medarbetarna. Att börja prata med varandra om de här frågorna är i sig förebyggande. Den som leder en aktivitet kan till exempel vara en chef, arbetsledare eller skyddsombud. Inga förkunskaper krävs och där det behövs finns processtöd.

17 Detta ger OSA-kollen Förståelse för OSA Stöd för HUR Partsgemensam
Uppfylla kunskapskraven Detta ger OSA-kollen Förståelse för vad OSA handlar om Stöd för hur ni kan jobba tillsammans med OSA på arbetsplatsen Partsgemensamt innehåll Hjälp att leva upp till kunskapskraven i föreskrifterna

18 Forskarnas råd för bättre OSA Avsätt tid och tänk långsiktigt
Använd det stöd som finns Behåll fokus för social arbetsmiljö Behåll fokus för organisatorisk arbetsmiljö Tydliggör roller och ansvar Värna återhämtning Forskarnas råd för bättre OSA Avsätt tid och tänk långsiktigt Ge cheferna rätt förutsättningar genom att de får kunskap och tid att jobba med OSA. Använd det stöd som finns Använd lättillgängliga och pedagogiskt uppbyggda verktyg, som OSA-kollen. Behåll fokus för social arbetsmiljö Låt tillit, förtroende och stöd i den sociala arbetsmiljön vägleda vid beslut. Behåll fokus för organisatorisk arbetsmiljö Låt ordning och reda i den organisatoriska arbetsmiljön vägleda vid beslut. Tydliggör roller och ansvar Det går inte att göra ett bra jobb om förväntningarna är oklara. Värna återhämtning Schemalägg på ett hälsofrämjande sätt och se över raster för tillräcklig återhämtning mellan och under arbetspass.

19 Vår arbetsmiljö Undersök och utveckla tillsammans vararbetsmiljo
Vår arbetsmiljö Undersök och utveckla tillsammans vararbetsmiljo.suntarbetsliv.se ”Vår arbetsmiljö” är ett mindre verktyg som används av arbetsgrupper för att kartlägga sin egen arbetsmiljö. Kan till exempel användas på arbetsplatsträffar och ledas av chef och skyddsombud. Använd för att börja prata arbetsmiljö med medarbetare. Fungerar som en första undersökning av gruppens behov inom OSA och andra områden. Mycket bra att använda inför att en skyddsrond ska göras, för att skapa delaktighet i arbetsgruppen. I dialog undersöker gruppen hur man har det hos sig inom olika arbetsmiljöområden. Därefter prioriterar man vad man vill jobba vidare med.

20 Arbetsmiljöutbildningen för kommun- och landstingssektorn Gemensam bas för chefer och skyddsombud
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete. Chefer och skyddsombud går tillsammans. Partsgemensamt material.

21 Sex moduler som handlar om de centrala delarna i SAM.
Överväg att byta till denna arbetsmiljöutbildning – eller hämta delar ur denna in i er egen!

22 Chefoskopet Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar
Genom att lyfta blicken skapas nya perspektiv på chefers organisatoriska förutsättningar att kunna utföra sitt uppdrag. Ger stöd till ledningsgrupper att skifta från individ- till organisationsfokus.

23 Prenumerera på nyhetsbrevet
Och uppmana dem du möter att göra det! suntarbetsliv.se/nyhetsbrev

24

25


Ladda ner ppt "Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv"

Liknande presentationer


Google-annonser