Välkomna till informationsmöte på Järla skola 22 januari 2018
Agenda Presentation av Järla skola Praktisk information Pedagogerna presenterar verksamheten Övriga frågor Anne
Järla skola Förskoleklass – åk 6 8 arbetslag Integrerat fritids + fritidsklubb från åk 4 Järlaklasser - musikklasser ca 700 elever Röda Villan – Skolhuset Skolmaten Anne
Vår vision Järlas alltid Vår vision är att i en trygg och kreativ miljö ge varje barn bästa möjliga förutsättningar för sitt lärande och sin utveckling. Vi arbetar tillsammans med hänsyn till barnens individuella behov och i samarbete med er vårdnadshavare. Järlas alltid Barnet i fokus Trygghet och lärande Ett positivt och professionellt förhållningssätt Järlas alltid- vår värdegrund Agneta Barnet i fokus- Trygghet och lärande Ett positivt och professionellt bemötande Vad betyder då det i förskoleklassverksamheten? Barnet i fokus Vi tar tillvara barnens intressen. (I aktiviteter och i lek/bygga teman kring intressen ex i lek och lärande, nyfikna på tåg –tema kring det.) Alla barn blir bekräftade och sedda varje dag. (Hälsa på alla barn i samling, veckans kompis Arbetslaget arbetar gemensamt för att skapa en trygg, utforskande och stimulerande miljö för barnen. Verksamheten stöds av tydliga rutiner för att uppmuntra nyfikenhet och utforskande som stimulerar till lärande. Ett positivt och professionellt förhållningssätt Vi möter alla individer med respekt. (Alla barn är lika viktiga, alla barn har olika behov som de behöver träna på.) Vi arbetar för att ge föräldrarna relevant och tydlig information.
Prioriterade områden Miljön Värdegrund Forskning/Evidens IKT Anne F-klass språklig medvetenhet som vilar i vetenskaplig grund. Fortbildning sker löpande i alla årskurser och i alla ämnen. IKT Ett första närmande. Vi arbetar med Ipads, datorer och chromebooks. och är välutrustade
Förskoleklass 18/19 Skolvalet Inskolning Klassindelning Urvalet till skola görs utifrån en helhetsbedömning för att finna den bästa samlade lösningen för samtliga berörda elever Om det är fler sökande än platser är utgångspunkten följande ingen elev ska få orimligt lång resväg till skolan strävan är att tillgodose så många förstahandsval som möjligt och därefter så många andrahandsval och tredjehandsval som möjligt Vi på skolan får ett underlag från utbildningsenheten som tagits fram utifrån de principer jag berättat om. Därefter beslutar vi om antagningen till skolan. Inskolning under våren och hösten Pedagogerna besöker förskolorna i närmiljön. Våren två träffar. Träff 1. Barnen kommer till skolan tillsammans med er föräldrar för ett första skolbesök. Datum och tid återkommer vi med. Träff 2. Förskoleklassen bjuder in förskolorna till ett besök. Ni som föräldrar får också information om det datumet så ”kolla” med ditt barns förskola om de har möjlighet att komma annars är du själv som förälder välkommen även då Höstens inskolning börjar i och med skolstarten Skolstarten är den 21 /8 Barn + föräldrar 1 1/2 timme 22/8 Barnen är själva 3 timmar(förälder med vid behov) + lunch Därefter inskolning utifrån barnets behov. (Barnen får vara kvar i förskolan t.o.m. den 31/7.) För de föräldrar som har behov av omsorg finns möjlighet att lämna sina barn till F-klassfritids Information om inskolning i samband med besöket i vår. (Generell regel utifrån barnets behov men att de första dagarna är kortare) Första inskolningstiden är 2/8, nästa 7/8, Barnen kommer i att indelas i troligtvis tre klasser. Vi kommer se hur barnen i klasserna fungerar tillsammans med varandra. Om vi tycker att vi behöver göra någon förändring gör vi det i samråd med er föräldrar för dem det berör. Vidare sedan under skolåret kommer klasserna att arbeta självständigt men även tillsammans med den andra klassen. Barnen delas också i grupper. (Barnen är nya i skolan(tar tid) handlar om att forma grupper/öva att vara i skolan.) Vi kommer att arbeta nogsamt med att göra klasserna, Vi delar stora grupper från förskolorna (6 barn eller fler) Vi lägger stor vikt vid överlämnande pedagogers förslag på uppdelning av den egna gruppen Vi försöker få en så jämn könsfördelning som möjligt Geografisk spridning. (Vi kommer också att lyssna till förskolans synpunkter. Skolförberedelsen är gratis. De barn som endast ska delta i den går 8.45- 11.45. Lunch serveras ca 11.50 Därefter är det s.k. omsorgstid/fritistid
Elevhälsan/spec-team Resursteam Maj-Len V.H. som har barn som har behov av särskilt stöd ber vi kontakta Maj-Len Ehrnsten Informera om att i och med att barnen börjar i förskoleklass så tillhör de skolhälsovården. Malin Söderberg heter vår skolsköterska. I förskoleklassen kontrolleras syn, längd, vikt av syster Grov och finmotorik hjärta/lungor av läkare
Förskoleklassens hörnstenar Social kompetens Språkutveckling Matematik Rörelse Naturvetenskap
Social kompetens
Språkutveckling/Bornholmsmodellen
Förberedande matematik
Rörelse
Naturkunskap/teknik
En dag i förskoleklassen 06.30 Fritidsverksamheten öppnar 07.15-07.30 Frukost 08.00 Vi samlas i respektive klassrum 08.45 F-klassverksamheten startar 11:50 Lunch 12.45 Utevistelse 14.15 Mellanmål 16.30 Förskoleklasserna ”slår ihop” 17.00 ”Stängningsfritids” 18.00 Fritidsverksamheten stänger
Så här är det att gå i förskoleklass på Järla skola
Frågor?
Tema vänskap
Tack för i kväll Rektor Anne Engardt tel. 070 431 97 23 anne.engardt@nacka.se Bitr. rektor Agneta Näslund tel. 070 431 97 92 agneta.naslund@nacka.se Bitr. rektor Maj-Len Ehrnstén tel. 070 431 75 73 maj-len.ehrnsten@nacka.se