Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Mål med samverksanssystemet
Arbetsmiljö Vad är det?.
Skyddsombud/arbetsmiljöombud
Skyddsombuds- utbildning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Örebro läns läkarförening
i kommuner, landsting/regioner
Ramverk för patientmedverkan
Samverkan Göteborg. Samverkan -Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Skyddsombudets roll.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
Samverkan  Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där.
Case Central samverkan i Eksjö kommun 1-3 oktober 2013
Rättigheter och skyldigheter för fackliga förtroendemän
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
Skyddsombudet uppgifter
Personalpolitisk inriktning
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
 Syftar till o Uppfylla lagkrav - Att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där frågor får.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
HÖG LÅG Intresse Engagemang Delaktighet Möjlighet att påverka TID Inflytandeparadoxen.
FAS 05 Förnyelse Arbetsmiljö Samverkan.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
LOKAL LÖNEBILDNING.
Varför ska vi samverka?.
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Tillämpningsområde och definitioner
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Ledarskap och arbetsgivarrollen
Verktyget Utmärkelsen….
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Detta är samverkan Syfte och förutsättningar

Varför samverkan Att samverka genom dialog innebär att ta vara på kompetens och engagemang föra in olika perspektiv mål synliggörs och förankras

Tidig och fördjupad dialog Tidig och fördjupad dialog under ärendets beredning Eventuella underlag presenteras Arbetsgivaren tar beslut Genomförande

Detta är samverkan Samverkan Göteborg lokalt kollektivavtal igenom vilket formella rättigheter och skyldigheter enligt medbestämmandelagen (MBL) och arbetsmiljölagen (AML) hanteras. Inom ramen för samverkan möts arbetsgivaren och de fackliga organisationerna som parter för en tidig och fördjupad dialog (partssamverkan). Det är centralt att alla parter har en tydlig vilja att processen fram till beslut sker i samverkan och om möjligt leder till enighet.

Syftet med samverkan Samverkan Göteborg syftar till: att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där frågor får en allsidig belysning som leder fram till ett bra beslutsunderlag att ge förutsättningar för ett positivt arbetsklimat, en god hälsa och arbetsmiljö med inflytande och delaktighet för samtliga medarbetare så att medarbetarskapet kan utvecklas att som parter bevara och utveckla förtroendefulla, konstruktiva relationer med respekt för arbetsgivarens och de fackliga organisationernas olika roller och arbetsförutsättningar.

Förutsättningar för en god samverkan För god samverkan med tidig och fördjupad dialog krävs: tydliga mål för verksamheten klargjord ansvarsfördelning mellan politiskt förtroendevalda och tjänstemän en organisation med tydlig delegering av uppdrag/uppgifter och befogenheter ledarskap med en helhetssyn på verksamhet, medarbetare, organisation och resurser

Förutsättningar för en god samverkan För god samverkan med tidig och fördjupad dialog krävs: förutsättningar för ett gott och synligt ledarskap i förhållande till medarbetarna engagerade medarbetare som är delaktiga och tar ansvar för arbetet en vilja till god samverkan ett samverkanssystem och en organisation med beslutsnivåer som är anpassade till varandra goda kunskaper hos chefer, fackliga företrädare och medarbetare om detta avtal, lagar, andra regler samt styrdokument som är av betydelse för tillämpningen av Samverkan Göteborg.

Vad ska inte samverkas? Tvister Individer Grupper som inrättas för fördjupad dialog under tiden ett ärende bereds, t ex referensgrupper/arbetsgrupper – har inget samverkansmandat

Rättsliga grunder

MBL och samverkan Partssamverkan enligt Samverkan Göteborg innebär behandling av verksamhetsärende mellan parterna i samverkansgrupp. Detta ersätter förhandling och information enligt 11, 12, 14, 19 §§ MBL . Gäller även om enighet inte har uppnåtts mellan arbetsgivaren och de fackliga organisationerna om förslag till beslut i ett ärende.

Skillnaden MBL och samverkan MBL – utgår från enstaka ärenden Samverkan – verksamheten som helhet MBL § 11 ”viktigare förändringar” Verksamheten hela verksamheten MBL 19 Informationsskyldigheten

AML och samverkan Arbetsmiljöfrågor i Göteborgs Stad hanteras inom ramen för samverkanssystemet. Samverkansgrupperna är tillika skyddskommittéer i enlighet med arbetsmiljölagstiftningen för respektive berörda arbetsställen. Den rättsliga grunden för hälso- och arbetsmiljöarbetet finns i arbetsmiljölagen (AML), arbetsmiljöförordningen (AMF) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS). Reglerna om skyddsombud (arbetsmiljöombud), skyddskommittéer samt föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete är centrala för arbetsmiljöarbetet i organisationen.

FML och samverkan För deltagande i samverkansarbetet krävs att det ges tidsmässiga förutsättningar i enlighet med lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen (FML), avtal och överenskommelser om fackliga förtroendemän. Det fackliga uppdragets omfattning och förläggning bestäms i överläggning mellan arbetsgivare och facklig organisation.

Roller i samverkan - medarbetare - chef - facklig företrädare

Samverkan - parterna Det förutsätts att parterna till ledamöter/ersättare i samverkansgrupp utser personer som har tydliga mandat och befogenheter att ta ställning i de frågor som gruppen behandlar. Parterna Företrädare för de fackliga organisationerna Företrädare för arbetsgivaren

Samverkan – som chef

Samverkan - Chef Alltid - arbetsgivarföreträdare med ansvar för verksamhet, budget, personal och arbetsmiljö Goda kunskaper om samverkansavtalet och dess intentioner I samverkansgrupp – företräder arbetsgivaren i partsförhållandet Vid APT – leder mötet gällande den egna verksamheten i frågor utveckling, planering och uppföljning av organisation, arbetsmiljö och ekonomi

Samverkan – som facklig företrädare

Samverkan - facklig företrädare Alltid –utsedd av en arbetstagarorganisation att som facklig förtroendeman företräda de anställda på viss arbetsplats i frågor som rör förhållandet till arbetsgivaren eller andra med facklig verksamhet sammanhängande frågor. För deltagande i samverkansarbetet är det viktigt att tidsmässiga förutsättningar ges i enlighet med lag om facklig förtroendeman Ofta - Skyddsombud utses av en lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Skyddsombud företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och ska verka för en tillfredsställande arbetsmiljö. I samverkansgrupp – företräder arbetstagarorganisationen i partsförhållandet I anslutning till APT ska utrymme ges för att lämna lämna facklig information

Samverkan på flera nivåer Kommuncentral partssamverkan - Central samverkansgrupp (CSG). Förvaltningsövergripande partssamverkan - Förvaltningens samverkansgrupp (FSG). Lokal partssamverkan - Lokal samverkansgrupp (LSG) FSG, LSG och motsvarande bör till sin storlek vara ändamålsenliga. Arbetsgivaren utser högst så många ledamöter, att antalet understiger de fackliga representanterna med en (1) person. För ledamöterna skall finnas ersättare. förvaltningsöverskridande samverkansgrupp (FÖS) särskilda samverkansgrupper (SSG).

Samverkansgruppen som skyddskommitté

Samverkansgrupp = skyddskommitté Samverkansgrupperna utgör skyddskommittéer (undantag finns) i arbetsmiljölagens mening för berörda arbetsställen. Syftet är att frågor om arbetsmiljö skall integreras med verksamhets-, ekonomi-, organisations- och personalfrågor. Detta innebär också att konsekvenserna ur arbetsmiljösynpunkt av olika åtgärder skall belysas vid partssamverkan av ärenden i samverkansgrupp. Om oenighet uppstår vid samverkansgruppens behandling av ett arbetsmiljöärende kan frågan hänskjutas till Arbetsmiljöverket för prövning i enlighet med 9 § Arbetsmiljöförordningen.

Samverkansgrupp = skyddskommitté I skyddskommitténs uppdrag ligger att planera, följa och utvärdera det systematiska arbetsmiljöarbetet, lämpligen i samband med ordinarie verksamhetsplanering och uppföljning. Detta inkluderar bland annat uppföljning av de åtgärder som vidtagits för att undanröja risker och främja friskfaktorer insatser från företagshälsovård samt uppföljning av arbetsskador delta i planering av ny/ändrade lokaler eller organisationsförändring.

Ett exempel En verksamhet planerar en ändring i sin verksamhet. Samverkan har skett om planerna i linje med den tidiga och fördjupade dialogen. Inför den planerade ändringen så genomförs en riskbedömning där chef, skyddsombud och medarbetare varit delaktiga. Dokumentationen från riskbedömningen lämnas till samverkansgruppen inför samverkan innan arbetsgivaren beslutar. Riskbedömning ska göras vid ändringar som inte är en del av den löpande verksamheten (AFS 2001:1 8 § 2 st): Personalförändringar Nya arbetstider Nya arbetsmetoder Andra typer av organisationsändringar Om- och nybyggnationer Ny maskinell utrustning

Exempel på LSG frågor…