Det nordiska samarbetet i utrikes-och säkerhetspolitik Teija Tiilikainen 8.3.2019
Utrikes- och säkerhespolitiska samarbetets speciella karaktär Utanför de officiella Nordiska institutionerna – icke- institutionaliserat samarbete (inget sekretariat, historiskt minne, politiskt program) Ett ökande antal bi- och multilaterala samarbetsfora (N5;NB8,Nordefco, N5+1, Northern group samt inom EU och FN) Samarbete på olika nivåer: ministrar, förvaltningar, också på individnivå
Samarbetets utmaningar Samarbetet reaktivt och splittrat; saknar systematisk agenda, planering och konkreta resultat Samarbetet saknar politisk styrning och koordination mellan de olika samarbetsfora Det mest institutionaliserade forsvarspolitiska samarbetet (NORDEFCO) saknar koppling till det utrikes- och säkerhetspolitiska samarbetet (hur långt kan det försvarspolitiska samarbetet gå utan en koordinerad uppfattning om hotbilderna ?)
Utvecklingsförslag Bättre koordinerade gemensamma nordiska ståndpunkter i centrala EU/Nato-frågor; större synlighet för de gemensamma intressena Samarbete från ord till handling: definierande av samarbetets fokusområden och grundandet av små nordiska task forces för att implementera de överenskomna åtgärderna Skapandet av gemensam säkerhetspolitisk omvärldsanalys (redogörelser, vitböcker) för att stödja det försvarspolitiska samarbetet
Utvecklingsförslag De goda praxisen (från de bilaterala samarbetsförhållandena) i bättre gemensamt bruk Hur kan den goda externa imagen av de nordiska värdena och Norden tas i mera effektivt bruk för att befrämja de gemensamma intressena globalt?