Ett läs-projekt med musik
LÄR MED MUSIK PRESENTATION av Birgitta Bäckström lågstadielärare kompositör läromedelsförfattare projektledare
LÄR MED MUSIK ETT SÄTT ATT TRÄNA LÄSNING OCH SKRIVNING PÅ ETT LEKFULLT SÄTT MED HJÄLP AV: MUSIK DRAMA AVSLAPPNING RÖRELSE PANTOMIM SÅNG BILDER
Din hjärna Din hjärna består av två halvor, höger och vänster hjärnhalva. För att inlärningen ska bli så bra som möjligt, krävs att båda hjärnhalvorna samarbetar. För att hjärnhalvorna ska kunna samarbeta, kommunicera med varandra, krävs flera olika förutsättningar.
ATT DU MÅR BRA ATT DU ÄR MÄTT ATT DU ÄR UTVILAD ATT DU ÄR AVSPÄND ATT DU ÄR MOTIVERAD ATT DU HAR ROLIGT
VÄNSTER HJÄRNHALVA språk logik siffror matematik ordningsföljd ord FÖRNUFTET INOM OSS
HÖGER HJÄRNHALVA rim rytm musik bilder fantasi mönster KÄNSLAN INOM OSS
Lär med musik - övningarna bör förekomma flera gånger i veckan för att bli en rutin.
Gruppen får inte vara för stor!!!!
Barnen behöver en trivsam och lugn miljö att arbeta i Barnen behöver en trivsam och lugn miljö att arbeta i. Möbleringen ska passa alla elever, även dem som föredrar att sitta på golvet och arbeta..... Vi har som bekant olika inlärningsstilar.
Mjuk musik används för avslappningsövningar och under arbetets gång.
Vi sjunger eller lyssnar på glada visor. SÅ HÄR ARBETAR VI Vi sjunger eller lyssnar på glada visor. Texterna arbetar vi med på olika sätt.
Vi läser texten rytmiskt Vi söker efter rim-ord Vi arbetar med svåra ord Vi övar stavning Vi böjer ord Vi letar motsatsord Vi letar synonymer Vi gör tvärtom-sång Vi söker verb, adjektiv eller substantiv
Vi dramatiserar texten eller gör pantomimer Vi illustrerar det vi skrivit om
Vi hittar på egna texter eller söker fakta om författaren eller kompositören till den sång vi arbetar med.
Vi varvar arbetet med rörelser, dramaövningar och övningar av Sherborne-karaktär för att ha lite roligt och få igång kroppen medan vi arbetar.
Hemuppgift kan vara att öva läsning av texterna, sjunga sångerna, bearbeta innehållet, skriva egna rim eller ramsor etc.
Genom att aktivera båda hjärnhalvorna sker inlärningen på ett för eleven omärkligt sätt. Med hjälp av musiken sker en avspänning och inlärnings-situationen upplevs mer lustbetonad.
Georgi Lozanov, forskare medicine doktor och professor från Bulgarien, kallade sin inlärningsmetod för SUGGESTOPEDI. Han använde metoden mest vid språkundervisning av vuxna. Vi använder metoden för barn i vårt projekt LÄR MED MUSIK.
LITTERATUR På biblioteket kan du hitta litteratur om suggestopedi där finns litteratur om hjärnans funktioner och om olika inlärningsstilar där finns litteratur om musikens betydelse för inlärning, den s.k. Mozart-effekten där finns litteratur om betydelsen av kropps-rörelser och avslappning m.m. Christer Gudmundsson, Matti Bergström, Jon-Roar Björkvold, Vera Kraft, Jean Lerède, Joachim Wester är några författarnamn att nämna i sammanhanget.
* Birgitta Bäckström *