Ett läs-projekt med musik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Teman Samordna höger och vänster hjärnhalva Vad behövs för lärande?
- Kroppens kontrollcentrum -
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den estetiska inriktningen
Analytiker & Holistiker
Att lära på mottagarens villkor
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Ett arbetsområde om poesi
SVENSKA.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Hantera en kronisk sjukdom
Analytiker & Holistiker
Språklig medvetenhet.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Dans – eller rörelse till musik
Studieteknik och inlärning
Välkomna till Edboskolan
Nervsystemet.
Solveig Johansson
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
IPadpilot. Var, När och Varför? Jag arbetar i år 2 på Svanetorpskolan i Åkarp. Vi är 18 elever i klassen. Vi började arbeta med iPad i februari detta.
Tillsammans i Litteraturens Värld
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva vetenskapligt
Babypsalmsång. Babypsalmsång ett projekt i Växjö stift Upprinnelsen till Babypsalmsångsprojektet är det projekt som Växjö stift drivit kring ”Kyrkorum.
Kramforsmodellen Hur tar vi emot asylsökande barnfamiljer?
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Nervsystemet styr din kropp
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Bra att veta om hjärnan. Hjärnan består av tre delar. 1.Stora hjärnan 2.Hjärnstammen 3.Lilla hjärnan Varje del har varsin viktig uppgift, men delarna måste.
Våra fyra ledord på Mariebergsskolan Trygghet Demokrati Lärande Glädje Trygghet Demokrati Lärande Glädje.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
6A - LÄXOR v. 11 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 11?
Tillvalskurser i musik
Artist/Band Elevnamn och klass.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Att kunna prata i grupp. En presentation om språkutvecklande arbete gjort av Carita Jönsson och Pia Håland.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Att lära på mottagarens villkor
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Ett läs-projekt med musik

LÄR MED MUSIK PRESENTATION av Birgitta Bäckström lågstadielärare kompositör läromedelsförfattare projektledare

LÄR MED MUSIK ETT SÄTT ATT TRÄNA LÄSNING OCH SKRIVNING PÅ ETT LEKFULLT SÄTT MED HJÄLP AV: MUSIK DRAMA AVSLAPPNING RÖRELSE PANTOMIM SÅNG BILDER

Din hjärna Din hjärna består av två halvor, höger och vänster hjärnhalva. För att inlärningen ska bli så bra som möjligt, krävs att båda hjärnhalvorna samarbetar. För att hjärnhalvorna ska kunna samarbeta, kommunicera med varandra, krävs flera olika förutsättningar.

ATT DU MÅR BRA ATT DU ÄR MÄTT ATT DU ÄR UTVILAD ATT DU ÄR AVSPÄND ATT DU ÄR MOTIVERAD ATT DU HAR ROLIGT

VÄNSTER HJÄRNHALVA språk logik siffror matematik ordningsföljd ord FÖRNUFTET INOM OSS

HÖGER HJÄRNHALVA rim rytm musik bilder fantasi mönster KÄNSLAN INOM OSS

Lär med musik - övningarna bör förekomma flera gånger i veckan för att bli en rutin.

Gruppen får inte vara för stor!!!!

Barnen behöver en trivsam och lugn miljö att arbeta i Barnen behöver en trivsam och lugn miljö att arbeta i. Möbleringen ska passa alla elever, även dem som föredrar att sitta på golvet och arbeta..... Vi har som bekant olika inlärningsstilar.

Mjuk musik används för avslappningsövningar och under arbetets gång.

Vi sjunger eller lyssnar på glada visor. SÅ HÄR ARBETAR VI Vi sjunger eller lyssnar på glada visor. Texterna arbetar vi med på olika sätt.

Vi läser texten rytmiskt Vi söker efter rim-ord Vi arbetar med svåra ord Vi övar stavning Vi böjer ord Vi letar motsatsord Vi letar synonymer Vi gör tvärtom-sång Vi söker verb, adjektiv eller substantiv

Vi dramatiserar texten eller gör pantomimer Vi illustrerar det vi skrivit om

Vi hittar på egna texter eller söker fakta om författaren eller kompositören till den sång vi arbetar med.

Vi varvar arbetet med rörelser, dramaövningar och övningar av Sherborne-karaktär för att ha lite roligt och få igång kroppen medan vi arbetar.

Hemuppgift kan vara att öva läsning av texterna, sjunga sångerna, bearbeta innehållet, skriva egna rim eller ramsor etc.

Genom att aktivera båda hjärnhalvorna sker inlärningen på ett för eleven omärkligt sätt. Med hjälp av musiken sker en avspänning och inlärnings-situationen upplevs mer lustbetonad.

Georgi Lozanov, forskare medicine doktor och professor från Bulgarien, kallade sin inlärningsmetod för SUGGESTOPEDI. Han använde metoden mest vid språkundervisning av vuxna. Vi använder metoden för barn i vårt projekt LÄR MED MUSIK.

LITTERATUR På biblioteket kan du hitta litteratur om suggestopedi där finns litteratur om hjärnans funktioner och om olika inlärningsstilar där finns litteratur om musikens betydelse för inlärning, den s.k. Mozart-effekten där finns litteratur om betydelsen av kropps-rörelser och avslappning m.m. Christer Gudmundsson, Matti Bergström, Jon-Roar Björkvold, Vera Kraft, Jean Lerède, Joachim Wester är några författarnamn att nämna i sammanhanget.

* Birgitta Bäckström *