Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Göteborgs universitet förnyas
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Handledningens a-ö ur studerandes synvinkel
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Nya beslut i examensstadgan
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
 Obligatoriska kurser  Minst 2/3 av kurserna godkända  Broms  D – F –A  75 kurser  Kurser på distans, tentamenskontrakt  Kurser utifrån  Längre.
Monica Nerdrum, Lärcentret
F ÖRÄLDRAMÖTE TVÅOR B ETYGET – ATT BLI KLAR Obligatoriska kurser Minst 2/3 av kurserna godkända Broms D – F –A 75 kurser Kurser på distans,
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Åbo Akademi grundat 1918 statligt 1981 ca studenter 7 fakulteter
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Aina Kalle Anders Ottosson JennyMee Le Hir
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Frågor kring läroplanen
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Nationella proven i svenska
Resultat från granskningen av klasslärarutbildningen samt enhetens åtgärdsplan
Workshop Arbetsplatslärande.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Enhetens utvecklingsutvärdering
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Kunskapsmiljöer Linné
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Vad är en FQ-grupp?.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Uppstart Status quo september 2018
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi

Rektors utvärdering Utbildningslinjen har 10 huvudämnen som varierar från ganska små till mycket små i studerande­antal. Ganska få avhandlingar per huvudämne. Alla huvud­ämnen har en gemensam bedömningsgrund för avhandlingar pro gradu vagt formu­lerad och ger stort tolkningsutrymme för de olika handledarna. Finns det en jämn bedömningsnivå för de godkända avhandlingarna? Upp­drag 1: Att utgående från bedömningsgrunderna och sin egen erfarenhet placera 6-9 avhandlingar enligt ÅA:s sjugradiga vitsordsskala (framgår i bedömningsgrunderna). Uppdrag 2: Med en valfri avhandling pröva hur ÅA:s nya bedömningsram går att använda och komma med kommentarer om vad utbildningslinjen borde beakta i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Utvärderare Docent Hanna Hodacs Docent Sverker Hyltén-Cavallius Universitetslektor i historia, Högskolan Dalarna Granskade allmän historia och nordisk historia (sex avhandlingar) Docent Sverker Hyltén-Cavallius Forskningsarkivarie och –samordnare, Museiverket Tidigare lektor och forskare vid Stockholms och Göteborgs universitet Granskade etnologi, nordisk folkloristik och musikvetenskap (nio avhandlingar) Professor John Sundholm Professor i filmvetenskap, Stockholms universitet Granskade konstvetenskap och litteraturvetenskap (sex avhandlingar) Professor Cecilia Åsberg Professor i genus, natur och kultur vid Linköpings universitet Granskade filosofi, genusvetenskap och religionsvetenskap (nio avhandlingar)

Metod Forsknings- och utbildningsservice Tog fram alla avhandlingar avlagda under tiden 1.8.2008-31.10.2017 Valde tre avhandlingar från varje ämne enligt tre kategorier Kategorierna var Approbatur/Lubenter Non sine/Cum/Magna Eximia/Laudatur Inte möjligt för religionsvetenskap och genusvetenskap (få avhandlingar) där det lägsta utdelade vitsordet var Cum laude I valet beaktades i mån av möjlighet Olika handledare inom huvudämnet Jämn könsfördelning bland de utvalda arbetena Spridning mellan åren (större andel avhandlingar från de senaste åren)

Laudat. 1 2 8 Eximia 9 6 5 10 3 12 69 Magna 24 18 16 7 13 19 124 Cum Vitsord Allmän historia Nordisk historia Konst-vetenskap Nordisk etnologi Nordisk folkloristik Religions-vetenskap Musik-vetenskap Litteratur-vetenskap Filosofi Genus-vetenskap Totalt Laudat. 1 2 8 Eximia 9 6 5 10 3 12 69 Magna 24 18 16 7 13 19 124 Cum 11 78 Nonsine 28 Lubent. Approb. 4 Totalt: 48 46 42 23 29 44 26 327

Litteratur-vetenskap Resultat  Ämne  Bedömare Allmän historia Nordisk Vitsord ÅA Appro Magna Eximia Lubenter Cum Hodacs Non sine  Ämne Bedömare Konst-vetenskap Litteratur-vetenskap Vitsord ÅA Eximia Cum Lubenter Laudatur Magna Sundholm Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden

Resultat Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden Ämne Bedömare Etnologi Nordisk folkloristik Musik-vetenskap Vitsord ÅA Eximia Cum Lubenter Magna Lubent. Non sine Approbatur Hyltén-Cavallius Mycket goda Nöjaktiga Underkänd Goda Utmärkta Goda/ mycket  Ämne Bedömare Filosofi Religions-vetenskap Genus-vetenskap Vitsord ÅA Laudatur Non sine Lubent. Magna Cum Eximia Åsberg Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden

Enhetens utbildningsutvärdering Avhandlingsprocessen med seminarier och individuell handledning fungerar lite olika vid huvudämnena Borde utredas om seminarierna kan kombineras över ämnesgränserna Finns det god praxis vid andra fakulteter som kan arbetas in i avhandlingsprocessen Uppdrag: En lärare från en annan fakultet vid ÅA jämför processerna vid KHF mot sin egen erfarenhet. Studerandenas åsikter om processen betonas särskilt.

Utvärderare Kim Solin, universitetslärare i datavetenskap, fakulteten för naturvetenskap och teknik Kom in som ersättare i slutet av april, vilket gjorde att idén med många studentintervjuer inte gick att genomföra Metod Intervjuer med studerande som genomför avhandlingsprocessen Analys av resultat om pro gradu-processen i den årliga studieklimatundersökningen Analys av statistik över pro gradu-avhandlingar KHF-linjens självvärdering 2015 och auditeringsrapporten från 2016 I auditeringen var utbildningslinjen ett granskningsobjekt

Studieklimatundersökningen 2014-2017 (fråga till femte årets studerande, på våren) 7.1 Avhandlingen pro gradu/diplomarbetet: Bedöm nuläget för avhandlingen pro gradu/diplomarbetet?   Avhandlingen är färdig Arbetet påbörjades under våren fjärde året Arbetet påbörjades hösten femte året Arbetet påbörjades under våren femte året Jag har inte funderat på tidtabellen Inleder hösten sjätte året Inleder våren sjätte året Inget svar Totalt Filosofi 1 Genusvetenskap 2 3 Historia 6 14 Konstvetenskap Litteraturvetenskap 7 Musikvetenskap 4 Nordisk etnologi/etnologi Nordisk folkloristik Religionsvetenskap 8 9 11 46

Resultat Varje ämne vid utbildningslinjen har en graduprocess som håller en hög kvalitet och karaktäriseras av en god lärmiljö med engagerade, stödjande och flexibla handledare Samarbetet mellan ämnena vad gäller graduprocessen är begränsat Studenterna har svårigheter med tidsplaneringen och skrivprocessen, även om de tar del av det material som ämnena tillhandahåller samt av Åbo Akademis allmänna material Avhandlingarna skrivs sällan i samarbete med organisationer utanför universitetet. Avhandlingarna är inte heller ofta en del av ett forskningsprojekt, även om de ventileras på forskningsprojektens seminarier

Förslag Utred möjligheten att framställa ett gemensamt grundmaterial för utbildningslinjens graduprocesser Utred varför studenterna har svårigheter med skrivprocessen. Kunde man integrera skrivandet ännu mera i kandidatstudierna genom att implementera liberal arts-traditionens writing across the curriculum Det finns behov att kalibrera avhandlingsvitsorden, t.ex. via gemensamma betygskriterier Diskutera möjligheten att examinera en gradu styckvis om moment på 10 sp Ämnen med lågt deltagarantal i seminarierna (mindre än 5 deltagare) överväger att slå ihop kandidat-­ och graduseminarierna eller alternativt att samarbeta med andra ämnen

Förslag (forts) Inför en gradugrupp vid UL för diskussion om skrivprocessen på ett mera allmänt plan. Leds av några lärare eller doktorander Utveckla digitalt stödmaterial Sök strukturer för samarbete med organisationer utanför universitetet och för att engagera avhandlingsskribenter i forskningsprojekt. Utred sammankoppling med studerandenas praktikperioder eller externa arbetsuppdrag Utred möjligheten att skriva en avhandling som en lärd essä som ett tredje alternativ till den traditionella avhandlingen och artikelavhandlingen. Detta vore en unik avhandlingsform för kultur, historia och filosofi och en profileringsmöjlighet

Fortsättningen vid utbildningslinjen Ett möte hölls den 9.10 för FHPT:s samtliga ämnesansvariga, alla tillsvidareanställda vid KHF-linjens ämnen, samt två studerande per ämne. På mötet närvarade dekanus, ULA, samt medarbetare från utbildningsservice. Utvärderingens resultat och förslag sammanfattades och diskuterades. Vid utbildningslinjens möte i januari tillsätts en arbetsgrupp för att utarbeta ett gemensamt grundmaterial för utbildningens graduprocesser och digitalt stödmaterial. Ytterligare en arbetsgrupp tillsätts för att utveckla möjligheterna till externt samarbete, samt för att undersöka möjligheterna att vidareutveckla samarbetet över ämnesgränserna.