Arbetsmiljöpolicy Chefsstöd: implementeringsmaterial.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skyddsombuds- utbildning
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbete med jämställdhetsplan
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
En säker arbetsplats Lars Björkeström Medlemsträff Skaraborg
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Välkommen till arbetsmiljöutbildning!
Landstinget som arbetsgivare
Skyddsombudet uppgifter
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Personalpolitisk inriktning
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Anna-Karin Dykes2 Hållbar utveckling Likabehandling av studenter Lunds universitet Anna-Karin Dykes, docent, Inst. för hälsa, vård och samhälle.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Nämndplan 2015.
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Arbetsmiljöpolicy Chefsstöd: implementeringsmaterial

Bakgrund Arbetsmiljöpolicy 2014-2017 förlängdes av rektor till att gälla även under 2018 Revidering har skett på uppdrag av den centrala skyddskommittén En arbetsgrupp har reviderat och samordnat en remiss inom LU Förslaget har bearbetats i den centrala skyddskommittén och vid MBL-information i december 2018 Rektor fattade beslut om den reviderade Arbetsmiljöpolicyn den 20 december 2018

Revideringsgruppen Ulrika Verngren, sektionschef LU Service Mattias Brattström, kanslichef M-fak Christofer Edling, dekan S-fak Monica Wendel/Ola Hall, överskyddsombud Katarina Larsdotter Wendel, överskyddsombud Benny Mårtensson, överskyddsombud Ingrid Ekelund, företagssköterska FHV Jenny Lindskog, personalsamordnare LU-HR och arbetsmiljösamordnare J-fak Bodil Ryderheim, arbetsmiljösamordnare LTH Abtin Khoshnood, studeranderepresentant Robert Howe, arbetsmiljöingenjör LU Byggnad Lennart Nordberg, processledare sektionen Personal (adjungerad) Anna Sjösten, personalkonsult sektionen Personal (sammankallande)

Lagstiftning 5§ AFS 2001:1 Det ska finnas en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsförhållandena i arbetsgivarens verksamhet ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöpolicyn ska dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten. 13§ AFS 2015:4 Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Tobakdpolicy Kränkningar Mål (OSA) 7 § Utöver det som gäller enligt 6 § och 9–14 §§ i dessa föreskrifter ska arbetsgivaren ha mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Målen ska syfta till att främja hälsa och öka organisationens förmåga att motverka ohälsa.

Arbetsmiljöpolicy för LU Lunds universitets vision är att vara ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar vår värld och människors villkor. En förutsättning för en framgångsrik verksamhet är att den utmärks av en god arbets- och studiemiljö som är utvecklande, stimulerande, säker och trygg. Arbetsmiljöarbetet ska bedrivas förebyggande med arbetsmiljölagstiftningens krav som grund och med en strävan att ständigt förbättra arbets- och studiemiljön. Alla som är verksamma vid Lunds universitet har ett ansvar att bidra till en god arbets- och studiemiljö. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska bedrivas i samverkan mellan chefer, medarbetare och studerande. Respekt och omtanke ska gälla i alla relationer liksom ett gemensamt ansvarstagande för universitetets värdegrund, uppgifter och mål. Inom universitetet ska nolltolerans mot kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier råda.

Vad? Policyn efterlevs genom ett målinriktat och systematiskt arbetsmiljöarbete, vilket innebär att: samverkan mellan arbetsmiljöansvariga chefer, medarbetare och studerande ska ske genom en kontinuerlig dialog och i inrättade skyddskommittéer verksamheten ska bedrivas i funktionella och tillgängliga lokaler som uppfyller de krav som ställs i gällande lagar och regler, och med en för verksamheten ändamålsenlig och säker utrustning arbetsmiljön ska utformas så att den skapar förutsättningar för arbetsglädje, utveckling och delaktighet för såväl medarbetare som studerande arbetsförhållandena ska anpassas till medarbetares och studerandes olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt hänseende chefer ska ha rätt kunskap för att kunna uppfylla sitt uppdrag och hantera verksamhetens risker

Hur? Förutsättningar för ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär, på samtliga nivåer och inom samtliga verksamheter, att: resurser för arbetsmiljöarbetet avsätts arbetsmiljöarbetet är en naturlig del i verksamhetsplaneringen och i det dagliga arbetet signaler på ohälsa uppmärksammas i ett tidigt stadium och hanteras enligt universitetets rutiner alla chefer, medarbetare och studerande bidrar till en öppenhet och transparens så att tystnadskultur motverkas alla medarbetare och studerande får den introduktion och information de behöver för att kunna arbeta tryggt och säkert alla chefer får den utbildning de behöver för att kunna ansvara för tilldelade arbetsmiljöuppgifter undersökningar, riskbedömningar, samt kontroll och uppföljningar av dessa utförs regelbundet gällande den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön uppföljningar av det systematiska arbetsmiljöarbetet genomförs årligen med stöd av de universitetsgemensamma rutinerna

Vem? Chefer ansvarar för att arbetsmiljöarbetet följer gällande lagstiftning och uppgiftsfördelningar inom arbetsmiljöområdet. Prefekter har motsvarande ansvar gällande studiemiljön. Medarbetare och studerande medverkar i arbetsmiljöarbetet genom att ta ansvar för eget beteende, följa instruktioner och påtala risker. Därtill ska de ges möjlighet att engagera sig i gemensamma arbetsmiljöfrågor. Skyddsombud och studerandeskyddsombud företräder medarbetare respektive studerande. Skyddsombud har rätt att kräva åtgärder i de fall då arbetsgivaren inte uppfyller kraven i arbetsmiljölagstiftningen.

Information angående fastställande av mål för arbetsmiljöarbetet Universitetsövergripande mål för arbetsmiljöarbetet fastställs och följs upp av rektor efter samverkan i den centrala skyddskommittén. Lokala mål på fakultetsnivå och för gemensamma förvaltningen beslutas av dekan, respektive förvaltningschef efter samverkan i lokala skyddskommittéer. Institutioners/sektioners mål för arbetsmiljöarbetet beslutas av prefekt respektive sektionschef efter samverkan enligt universitetets arbetsmiljöavtal. Målen grundas på resultatet av uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet, på behov som framkommit genom andra undersökningar och uppföljning av ohälsa samt efter samråd med skyddsombud inklusive studerandeskyddsombud och chefer. Målen ska vara uppföljningsbara.

Giltighetstid och revidering Arbetsmiljöpolicyn löper tillsvidare. Arbetsmiljöpolicyn ska följas upp i samband med den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet och revideras vid behov. Den centrala skyddskommittén ansvarar för uppföljningen av arbetsmiljöpolicyn.

Relaterade dokument och rutiner Strategisk plan 2017-2026 Lokalt avtal om arbetsmiljösamverkan vid Lunds universitet med tillhörande instruktioner för samverkan, samt instruktioner för skyddsombud och studerandeskyddsombud Föreskrifter för vidarefördelning av arbetsmiljöuppgifter Rutiner för hantering av kränkande särbehandling Rutiner för uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet Policy för jämställdhet, likabehandling och mångfald Dokumenten finns att läsa i Regelverket, på Medarbetarwebben och HR-webben