Spel i framtiden – utmaningar Håkan Leifman Direktör, CAN Almedalen , 3 juli 2018 1
Stora förändringar En omreglerad spelmarknad (licenssystem). Nu lag börjar gälla 1 jan 2019. Också krav på åtgärder om spelansvar för spelbolagen hjälpa spelarna att minska sitt spelande möjlighet till självavstängning för spelare på onlinespel i 24 timmar, bolag som har spel online ska erbjuda spelarna självtest online utbildning av personal marknadsföringen av spel ska vara måttfull och inte rikta sig till personer under 18 år) ICD-11 (juni 2018): Hasard/pengaspel (spelberoende eller gambling disorder) klassificeras nu flyttat till avsnitt för beroendetillstånd (tidigare impulskontrollstörning): allvarliga problem med spel om pengar Även datorspelsberoende blir en sjukdomsdiagnos (gaming disorder) Fr.o.m. 1 januari 2018: problem med spel om pengar ingår i socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen: Kommuner och landsting ålagda att förebygga spelproblem och erbjuda stöd och behandling till personer med allv. problem med spel om pengar
Stora förändringar Osäkert vad som kommer att hända med spelandets omfattning Risk att spelandet ökar?: legala spelen ökar, de illegala? eller mer reglerad och mer kontroll? Forskning och praktik viktig roll att fylla, inte minst preventiva arbetet Viktigt med insatser (vilket SoL och HSL kräver); nu bättre utgångspunkt men hur ser det ut, vad görs i landet:
Folkhälsomyndigheten och SKL – kartläggning kommuners och landstings/regioners förebyggande arbete År 2017 antal (andel) som arbetade förebyggande med spelproblem: 16 av 191 (8 %) kommuner 2 av 18 (11 %) landsting/regioner Under 2018 planerar både kommuner och landsting/regioner f.a. att arbeta med kompetensutveckling + inkludera spel i styrdokument eller handlingsplan Både kommuner och landsting/regioner efterfrågar kunskap om: Risk- och skyddsfaktorer och tidig upptäckt Landsting/regioner: efterfrågar kunskap om vad spelproblem är och kunskap om kartläggning av omfattning och fördelning av spelproblem. Kommuner: efterfrågar kunskap om barn och unga och om hur spel kan integreras i ANDT-förebyggande arbete År 2017 rutiner för att identifiera barn som hade föräldrar eller bodde med vuxna med spelproblem: 11 av 194 (6 %) kommuner; i 4 av 18 (22 %) landsting/regioner
FoHMs och SKLs kartläggning Samarbete mellan kommuner och landsting/region Fr.o.m. januari 2018 ska kommuner och landsting/regioner samarbeta i fråga om personer som missbrukar spel om pengar på samma sätt som för personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel och dopningsmedel (5 kap 9 a § SoL respektive 16 kap 3 § HSL). I 4 av 18 landsting/regioner och i 25 av 198 kommuner fanns överenskommelser kring behandling för personer med spelproblem under 2017.
Dra lärdomar av alkohol Kollektivitet – allt hänger ihop. Universella- och riktade insatser samt vård, behandling. Båda är folkhälsoproblem Åtgärder behövs därför både på individ- och befolkningsnivå. Viktigt med kunskapsstöd från nationell nivå Strukturer för ANDT-förebyggande väl utbyggt, spelprevention kan lära av detta Metodutveckling ANDT—forskning och praktik, funnits utvecklingsmedel från regeringen, liknande behövs på spelområdet Men lägg inte för mkt på ANDT-samordnarna, fullt nog med ANDT, behöver inte en bokstav till Nya medel måste till
Forskning behöver fylla kunskapsluckor (FoHM, 2018) Saknas i stort sett helt studier av effekter på spelande av ex olika regleringsformer tillsyn och tillståndsgivning reklam öppettider kampanjer åldersgränser information i spellokaler uttagsautomater på spelställen
Olika åtgärder behövs för att förebygga spelproblem (FoHM, 2018)