Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Framtidens bästa primärvård
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
”Vägen mot e-samhället”
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Tillsammans för världens säkraste vård
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Vi blir Region Jönköpings län
Landstinget i Uppsala län 2014
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Presentation februari 2015
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Framtidens nära vård Delbetänkande
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Regionkommun i Dalarna 2019
Primärvårdscentrum Östergötland
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Landsbygdskommittén.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Sofia Kialt projektledare​
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Den demografiska utmaningen
Vad innebär regionbildningen?
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Gnosjö kommuns styrmodell
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Hur styrs landstinget?.
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Tillsammans hälso- och sjukvård
Region Västerbotten.
Presentationens avskrift:

Framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation En omorganisation för respekt med sig, eftersom vi vet att det går mycket tid och energi i verksamheten under en sådan förändring. Det är viktigt att ha tydliga mål med en omorganisation, och en tydlig struktur. Det är viktigt att vi åstadkommer något bättre, annars skulle vi aldrig gjort förändringen. Patientens väg genom vården är allt annat än rak och förutsägbar, och ofta är det organisatoriska gränser inom vården som krånglar till det. Kvaliteten och samarbetet inom en verksamhet är ofta bra, men helheten och samarbetet över organisationsgränser brister ofta. Ekonomin är ofta en utmaning, inte minst för att kostnadsökningen inom hälso- och sjukvården är högre än tillväxten. Utgifterna ökar alltså snabbare är inkomsterna. Det innebär att vi kommer att fortsätta ha besparingskrav på sjukvården i framtiden, förutsatt att vi arbetar på samma sätt som nu. Men, det finns beprövade alternativ. Utredningen om framtidens hälso- och sjukvårdsorganisation samlar in fakta både lokalt, genom dialogmöten med medarbetare, ledningsgrupper, staber, invånare, politiker och fackförbund, nationellt genom utredningar om nära vård och kunskapsstyrning, och internationellt från forskning och studier kring förändringar av hälso- och sjukvårdsorganisationers utveckling, organisation, ledning och styrning.

Framtidens arbetssätt och organisation av vården i Blekinge Lars Almroth Hälso - och sjukvårdsdirektör Ronneby 17 september 2018

En vanlig dag: 1 783 patienter gör besök på vårdcentralerna En vanlig dag: 1 783 patienter gör besök på vårdcentralerna. 654 patienter besöker folktandvården. 368 patienter besöker psykiatrin och habiliteringen. 1 422 patienter besöker Blekingesjukhuset. 300 personer ringer till 1177 vårdguiden. 4 barn föds på förlossningsavdelningen. 1 455 måltider serveras. Här slutar den inledande presentationen – dags att börja ställa frågor till kandidaten! En vanlig dag hos oss: 1 783 patienter gör läkarbesök på vårdcentralerna. 654 patienter besöker folktandvården. 368 patienter besöker psykiatrin och habiliteringen. 1 422 patienter besöker Blekingesjukhuset. 300 personer ringer till 1177 vårdguiden för sjukvårdsrådgivning. 4 barn föds på förlossningsavdelningen. 1 455 måltider serveras.

Nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats Nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats. Dessutom är Blekinges patienter mest nöjda med vården av alla patienter i landet. Våra team präglas av stark sammanhållning, engagerat ledarskap och en vilja att utvecklas. Förmodligen är det därför som nio av tio medarbetare hos oss rekommenderar sin arbetsplats (från medarbetarenkäten). Lagandan har även stora fördelar för invånare och patienter. Faktum är att Blekinges patienter är mest nöjda med vården av alla patienter i landet. Det visar en sammanställning av Sveriges kommuner och landsting (SKL) 2017.

På väg mot en ny region Den 1 januari 2019 går nuvarande Region Blekinge samman med Landstinget Blekinge Olika viktiga samhällsfunktioner samlas i en och samma organisation som blir nya Region Blekinge.

Verksamhetsidé, vision och uppdrag för nya Region Blekinge Region Blekinge leder utvecklingen för ett attraktivt Blekinge med god livsmiljö för invånare, företag och besökare. Vision Den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och hälsa Uppdrag Region Blekinges uppdrag är att främja en hållbar utveckling i hela Blekinge. Våra ansvarsområden är hälso- och sjukvård, folkhälsa, regional tillväxt, infrastruktur, kollektivtrafik, kultur och bildning Verksamhetsidé, vision och uppdrag som landstingsfullmäktige beslutade om i februari 2018. Verksamhetsidé, vision och uppdrag har tagits fram av den politiska styrgruppen för regionbildningen.

Politisk organisation för nya Region Blekinge Bilden beskriver den politiska organisationen för nya Region Blekinge. Organisationen är beslutad av landstingsfullmäktige i november 2017.

Hälso- och sjukvården 2019

Mål med ny hälso- och sjukvårdsorganisation Underlätta patientens resa genom vården genom att skapa bättre förutsättningar för samverkan inom och utanför landstinget Skapa förutsättningar för tydliga och enkla beslutsvägar Möta de behov som finns i Framtidens hälso- och sjukvård

Stärka införandet av ett processorienterat arbetssätt och ett personcentrerat förhållningssätt Matcha den nya politiska organisation som införs i och med regionbildningen Bidra till god ekonomisk hushållning

Framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver skapa förutsättningar för Integrerat arbetssätt mellan primärvård, sjukhusvård, psykiatri, tandvård och kommuner. Processorienterat arbete för att göra patientens väg genom vården bättre, minska variation och möjliggöra kunskapsstyrning. Denna bild visar de olika arbetssätt en framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver stödja, baserat på genomförd omvärldsbevakning, inklusive studier.

Nya arbetssätt och strukturer som anpassas efter patienternas behov. Arbeta ”uppströms”, tidigare i patientens process, för att öka kvalitet och minska behov av sjukhusvård. Ledning och styrning som möjliggör enkla och snabba beslutsvägar och tar till vara medarbetarnas engagemang. Denna bild visar de olika arbetssätt en framtida hälso- och sjukvårdsorganisation behöver stödja, baserat på genomförd omvärldsbevakning, inklusive studier. *Uppströms handlar om att vara förutseende och jobba förebyggande för att stödja invånarna/patienterna så att behoven av sjukhusvård minskar och att öka kvaliteten i sjukvården.

Vad innebär detta i praktiken? En sammanhållen sjukvård där de olika delarna övergripande leds och styrs gemensamt. Alla viktiga aktörer så som till exempel kommuner är med och leder och utvecklar, inte bara de inom organisationen. En förflyttning av verksamhet och resurser från sjukhus till nära vården. Ansvar och mandat finns inte bara i linjen utan också i processen, som beskriver patientens väg genom vården. Tydliga mål, regler och riktlinjer.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen För att hälso- och sjukvården i Blekinge ska nå målet att vara bland de bästa vad gäller kvalitet och tillgänglighet och ha stabil kompetensförsörjning och ekonomi så behöver vi skapa vissa förutsättningar. En ny organisation kan ge förutsättningar för det arbete som kommer senare med ledning och styrning, processorienterat arbetssätt och samverkan, och kan på så vis ses som första steget i en omställning av hälso- och sjukvården i Blekinge. Förvaltningens arbete leds av en hälso- och sjukvårdsdirektör. Förvaltningens nämnd är hälso- och sjukvårdsnämnden. Stabsresurser som organisatoriskt tillhör förvaltningen kan även ge stöd/serva annan förvaltning. Inom förvaltningen kommer det att finnas fyra chefsnivåer, det vill säga en mer än i nuvarande organisation. Följande föreslås ingå i förvaltningen: Stab HR Ekonomi Kvalitet och utveckling   Områden Nära vård Specialiserad vård Serviceverksamheter Det kan vara lämpligt att samla verksamheter som har gemensamma beröringspunkter. Verksamheter där förutsättningar finns för att skapa samarbete och nya arbetssätt. Landstingsstyrelsens arbetsutskott kommer att ta beslut om hälso- och sjukvårdsorganisation den 18 juni. Förslag

Varför? De vi finns till för Varför går vi till jobbet? Vem är vi till för? Vems patient är det? Organisationsfokus – behöver skiftas till fokus på dem vi är till för Tillit och samarbete är något som behöver odlas fram, kommer inte av sig själv. Det bästa sättet att få våra medarbetare att samarbeta –det är om vi samarbetar och ser helheten.

Varför? Patientens väg genom vården Patientens väg genom vården är allt annat än rak och förutsägbar, och ofta är det organisatoriska gränser inom vården som krånglar till det. Kvaliteten och samarbetet inom en verksamhet är ofta bra, men helheten och samarbetet över organisationsgränser brister ofta. Det är i gapen mellan organisationsgränserna som farorna finns, både för patientsäkerheten och kostnaderna. Patienten har inte översikt över hela vägen, och det har inte vi heller.

Varför? Tillväxten i samhället, finansieringsutrymmet på bilden, visar i vilken takt inkomsterna förväntas öka de närmaste åren. Fram till 2026 beräknas befolkningsökningen av de 80+ vara 40% medan ökningen av 20-65 år är 1%! Vi blir allt fler äldre med allt med komplexa sjukdomstillstånd vilket innebär att utgifterna förväntas öka i hög takt. Till detta kommer utveckling inom medicin och teknik, med allt större möjligheter. En enkel slutsats är att vi inte kommer att ha råd att fortsätta som nu under längre tid. Om vi i framtiden ska kunna ge alla vård efter behov måste vi hitta andra sätt att jobba, där vi kan nå hög kvalitet till lägre kostnad. Erfarenheter från andra sjukvårdssystem visar att det är möjligt. Höjd kvalitet går ofta hand i hand med minskade kostnader, eller ökad kapacitet till samma kostnad. Det är dålig kvalitet som ger höga kostander, t.ex. komplikationer, återinläggningar, vårdskador, hantering av köer och klagomål. Källa: SKL

Befolkningsutveckling i VGR prognos till 2030

Årlig procentuell ökning av demografiskt betingade behov och av befolkningen i arbetsföra åldrar 20 – 64 år Om vi fortsätter arbeta som nu måste ALLA som utbildas på universitet framöver arbeta i hälso- och sjukvården!

Styra på kvalitet! - Samarbete kring patientens väg genom vården Resultat: Medicinsk kvalitet Servicekvalitet Kostnad Patientprocess Den vård vi levererar och den kvalitet den har, är ett resultat av hur vi arbetat. Patientprocess är ett sätt att beskriva hur vi arbetar kring patientens väg genom vården för att åstadkomma den vård hen behöver. För att uppnå ett annorlunda resultat måste vi förstås göra något annorlunda längs vägen. Fortsätter vi på samma sätt får vi samma resultat. På samma sätt som kvalitet är ett resultat av hur vi arbetar, så är kostnaden också ett resultat av hur vi arbetar. Kostanden minskar inte för att man minskar budgeten, utan det enda sättet att uppnå lägre kostnad –och högra kvalitet – är att jobba längs processen med förbättringar. Ibland tvingas vi hantera dålig kvalitet med insatser sent i förloppet. Sådana insatser är ofta dyra, och kommer in i ett sent skede. Det är bättre att identifiera förbättringar tidigare i processen, för det ger bättre kvalitet och mindre kostnader. Exempel kav vara komplikationer så som infektioner och trycksår som med rätt insatser kunnat förebyggas. Väl fungerande processer för patienter med kroniska sjukdomar minskar behov av slutenvård, t.ex. för diabetiker. Ett bra arbete i mödrahälsovården ger färre förlossningskomplikationer. Det är nog så att vi som arbetar inom vården kan komma på många liknande händelser. Idag är vi ibland begränsade av hur organisation och budget ser ut. En ”investering” tidigt i processen (=dyrare där) kan ge en stor besparing senare i processen, men dessa två delar av processen har ofta inte samma budget. För att uppnå bättre kvalitet och totalt sett billigare vård är det viktigt att inte låta organisationsgränser begränsa oss. För detta behövs ett starkt samarbete längs patientens väg genom vården, över organisationsgränser. Gå uppströms! Ref: Intermountain Health Care

Ref: Advisory Board

Möjliggöra för varje individ/ patient att själv hantera sin hälsa med hälso- och sjukvården som stöd https://www.youtube.com/watch?v=pj-AvTOdk2Q

Fyra grupper av behov och förväntningar En hälso- och sjukvård som för individen/ patienten erbjuder olika kontaktmöjligheter eller utbud beroende på individ och behov? Fyra grupper av behov och förväntningar Vi ger den vård VI tror att invånaren behöver – vi borde identifiera vilken vård som hjälper de olika typerna av människor https://www.youtube.com/watch?v=pCC6tzy60d0

Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Före Under Efter Webbtidbok Självincheck Läser i journal Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig

Du får mitt mobilnummer! När vi bara har ett sätt får vi specialanpassa varje gång för en personcentrerad vård Du får mitt mobilnummer! Ringa Besök Brev

Med förberedda arbetssätt underlättas en personcentrerad vård Passar det här dig idag? Webb Besök Video

Vi måste våga testa olika arbetssätt. Segmentering handlar inte om att stoppa människor i fack, utan om att designa tjänster och rusta verksamheten för att möta olika behov. Möjligheten att kombinera olika arbetssätt ökar förutsättningarna för personcentrering.