Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Analysseminarium – ÖK februari
Vad kan man när man är klar?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Vad ser Skolinspektionen?
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Utbildningsutskott inom SDN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
VIDD-dag 7 december Skolan och elever i behov av särskilt stöd.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Huvudmannens ansvar för förskola
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Samordnad utveckling för god och nära vård
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det? Från en diskussion om valet mellan en centralt eller lokalt styrd elevhälsa, till en processorienterad organisation med kvalitet som styrning. - Kan en rektor leda en elevhälsa utan att vara linjechef, med högre kvalitet som effekt?

Innehåll Styrning och ledning Kvalitet Skolans uppdrag Ansvar/roller Kompetenser Kvalitet Struktur Process Resultat

Organisera elevhälsa? På huvudmannanivå På skolenhet (rektor) Entreprenad – annan utförare En kombination

Delat ansvar Huvudman Skolenhet (rektor)

Organisera Forma eller ordna inbördes besläktade delar till en helhet Huvudman och rektor ska tillsammans forma elevhälsans delar i relation till skolans uppdrag som helhet.

Vad är skolans uppdrag? SKOLLAGEN

”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål” SKOLLAGEN 3 kap. 3 §

…..utveckla kunskaper, värden SYFTE OCH MÅL

Organisera skola Gemensamt uppdrag och mål Olika ansvar & roller i styrkedja Staten, huvudman, rektor, lärare, samt, elev och vårdnadshavare

Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i denna lag, föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen och de bestämmelser för utbildningen som kan finnas i andra författningar. SKOLLAGEN 2 kap. 8 §

Huvudmannen är också vårdgivare och ansvarar för att all hälso- och sjukvård i skolan utförs i enlighet med bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagstiftning. VÅRDGIVARE

Kommuner ska fördela resurser till utbildning inom skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov SKOLLAGEN 2 kap. 8b §

Det pedagogiska arbetet vid en skolenhet ska ledas och samordnas av en rektor. Rektorn beslutar om sin enhets inre organisation och ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov. SKOLLAGEN 2 kap. 9-10 §§

Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning, får bedriva undervisningen. SKOLLAGEN 2 kap. 13 §

Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. SKOLLAGEN 2 kap. 25 §

Ansvar i samverkan Huvudman/kommun – att utbildning, hälso- och sjukvård genomförs i enlighet med gällande bestämmelser, fördela resurser Rektor – leda, fördela tilldelade resurser utifrån förutsättningar och behov Lärare – undervisningen Elevhälsa – stödja elevers utveckling mot målen

Skolläkare/skolsköterska Polis Vårdnadshavare Psykisk hälsa Psykolog Socialtjänst Social hälsa Kurator Specialpedagogik Psykiatri Undervisning Elevers lärande & utveckling kunskaper & värden LSS Habilitering Specialistsjukvård CSN Fysisk hälsa Skolläkare/skolsköterska Primärvård Försäkringskassa

Huvudman Huvudmannanivå Skolnivå Rektor Psykisk hälsa Psykolog Likvärdig tillgång till elevhälsa för alla elever. Vårdgivaransvar. Psykisk hälsa Psykolog Social hälsa Kurator Specialpedagogik Undervisning Elevers lärande & utveckling kunskaper & värden Huvudmannanivå Skolnivå Rektor Leda & fördela resurser utifrån förutsättningar och behov Fysisk hälsa Skolläkare/skolsköterska

Kvalitet i skola? Uppfylla nationella mål och krav enligt lagar, förordningar, läroplaner och föreskrifter Uppfylla lokala mål och krav Möta elevers/vårdnadshavares krav och förväntningar

Kvalitet i skola? Kunskaper & förmågor Normer & värden

Kvalitetsmått Struktur Process Resultat

Processorienterat arbetssätt?

Kärnprocesser Närvaro/frånvaro Kunskaper Värdegrund Vem gör vad, när och hur? …..elevhälsa stödjande Främja, förebygga, åtgärda Kärnprocesser Närvaro/frånvaro Kunskaper Värdegrund

Utmaning! Skola är en blandning av olika ansvar, roller, kompetenser som ska verka tillsammans i ett gemensamt uppdrag. De ska blandas utan att lösas upp i varandra! Skapa en emulsion

Elevhälsoemulsion Huvudman Rektor = Kock Process = Recept Säkra uppställda lagkrav Fördela resurser Utse skolchef Anställa rektor Elevhälsoemulsion Rektor = Kock Process = Recept Resurstilldelning Lokaler = skål, visp, temperatur Lärare = vinäger, kryddor, senap Specialpedagog = äggula (lecitin) Elevhälsa = olja (blandar sig inte)

Slutsatser om Elevhälsa & kvalitet Kvalitet – uppfylla mål och krav enligt lagar, förordningar, föreskrifter Gemensamt fokus på skolans uppdrag – alla elevers utveckling mot utbildningens mål, enkelt uttryckt, inhämtande av kunskaper och värden Processorienterat arbetssätt – besluta om vem som gör vad, när och hur och följa upp att så sker Elevhälsa ett delat ansvar – huvudman och rektor Huvudman ska – säkerställa att elevhälsan är ändamålsenlig och effektiv, att det finns tillgång till elevhälsa utifrån förutsättningar och behov, att elevhälsan är likvärdig inom varje skolform, att vårdgivaransvaret uppfylls Rektor ska – leda och fördela arbetet på sin enhet oavsett vart i linjeorganisationen elevhälsan är organiserad

Frågor?