Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Coachande ledarskap som mentor
Att leda workshops.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ledarstilar och gruppdynamik
Estetisk kommunikation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Socialpsykologi.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
Intressenter OL108A.
Ta ställning och handla!
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Hur styr beteenden rollerna i klubben
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Gruppen.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Gruppen. Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Human Relation-skolan Produktionsnivån bestäms delvis.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Förändringsarbete.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Samordningsförbundet
Min psykosociala Arbetsmiljö
Vad är grupper och roller?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Ulrika Persson-Fischier,
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Min vardag som handläggare
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
Presentationens avskrift:

Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper Arbete i projekt Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper

Vad är ett projekt? Ordet kommer från ”projicere” som betyder ”kasta fram” Projektet uppstår ur en vilja att genomgå en språngvis utveckling En engångsinsats för att göra ett nytt avstamp i den reguljära verksamheten

Den ideala projektgruppen Gruppen har tillsammans kompetens för att utföra sina uppgifter Medlemmarna är kompetenta och engagerade Gruppen använder sitt kunnande för att lösa problem och medlemmarna tar egna initiativ och tänker själv

Den ideala projektgruppen Gruppmedlemmarna samarbetar och tar ansvar Gruppmedlemmarna har befogenhet att vidta åtgärder för att arbetet skall flyta smidigt Man ger och tar feedback Man arbetar för gruppen utan att utplåna egna känslor, åsikter och handlingsmönster

En bra arbetsgrupp Atmosfären är informell – man visar intresse, engagemang Alla deltar i diskussionen – som handlar om gruppens uppgifter Man arbetar tillsammans mot gemensamma mål Man kommunicerar Man lyssnar

En bra arbetsgrupp Det är tillåtet att ha olika meningar – man löser konflikter Beslutar i samförstånd Chefen stödjer och samarbetar Uppgifterna fördelas med klara riktlinjer Konstruktiv kritik Gruppen diskuterar hur den fungerar

En ineffektiv grupp Likgiltighet och leda Lång- och rundpratare tillåts hålla på Målen – egna och andras är oklara Man drar åt olika håll Fattar förhastade beslut Har låg produktivitet och dålig effektivitet

En ineffektiv grupp Beslut följs inte upp. Besluten är oklara och man vet inte vem som är ansvarig Mötena är ineffektiva tråkiga och ofokuserade Kommunikationen går uppåt och nedåt Man tar ställning till chefens förslag, men för inte fram egna förslag

En ineffektiv grupp Konflikter undertrycks Gruppmoralen är låg, folk klagar Livlig diskussion efter mötet, men inte under mötet

Individens beteende i gruppen En person som profilerar sig alltför starkt kan hamna utanför En person som anpassar sig i alla lägen är också en fara för gruppen Det behövs balans i gruppen Om gruppen inte fungerar är det risk att man pekar ut någon person som disfunktionell

Roller i gruppen - BELACKAREN Bryr sig inte om vad andra människor säger eller pågår. Kommentarerna i regel destruktiv kritik

Roller i gruppen - OBSERVATÖREN Uppmärksam på vad som händer, men säger ingenting Kommentarerna hörs i regel utanför mötet – pratar då med den som finns till hands

Roller i gruppen - DELTAGAREN Uppmärksam på vad som händer och sker – deltar men utan att anstränga sig för att bidra till diskussionen Har bra kommentarer efter uppmaning

Roller i gruppen - BIDRAGAREN Uppmärksammar frågeställningar och deltar utifrån egna utgångspunkter Ser styrkor och svagheter i gruppens sätt att arbeta Söker klargöranden, bidrar med egna insikter lärande och känslor

Roller i gruppen - LEDAREN Bidrar utifrån egna utgångspunkter Ger anvisningar till gruppen om hur uppgiften skall slutföras Initierar att saker blir gjorda, påverkar nivån på gruppens arbete och prestationer

Grupptänkande – EN FARA Gruppen samkör och upplevs som homogen – arbetar som en enda person Dynamik, debatt, konflikt förekommer inte – egendomliga beslut fattas i gruppen – gruppen finns permanent kvar i tillhörande fasen (smekmånad) Kritiskt tänkande motarbetas

Grupptänkande – SE UPP Gruppen kan inte göra fel Man rättfärdigar sina beslut Press, straff och uteslutning för den som opponerar Man tror att man är överens Ledaren stöttas i alla lägen

Konflikter – några symptom att se upp med Otålighet Man lyssnar inte Idéer angrips innan de förklarats Alla jobbar under tidspress Man tar parti för personer och uppfattningar – och ändrar inte åsikt

Konflikter – några symptom att se upp med Gruppen kan inte enas Egna planer och egna idéer Argumentationen häftig Förvrängning av andras idéer Nedsättande tal om medlemmar i gruppen och av gruppen som helhet

Konflikter - konfliktstilar

Konflikter behöves – men skall gälla sakfrågor Var noga med att bidra med din sakkunskap, expertis och engagemang Skilj på sakfrågor och personfrågor