Språksociologi – vetenskapen om socialt språk
Dialekt Sociolekt Kronolekt Etnolekt Sexolekt Idiolekt
Dialekt Vi pratar olika beroende på var vi bor geografiskt Uttal, betoning, ordförråd
Dialekter upplevs olika Johan Glans om stockholmare: http://www.youtube.com/watch?v=IpXF0sdvI7Y&feature=related Norrländska http://www.youtube.com/watch?v=cLnN-HIAC2c Dalmål: http://www.youtube.com/watch?v=CHLSj7-2pUg Älvdalska http://www.youtube.com/watch?v=msVZb0GZ6VA
Är dialekter en tillgång eller en belastning? Vilken svensk dialekt upplever du är Trygg Dryg Obegriplig Mysig Irriterande Rolig
Vad betyder dryg? Västra Sverige: långsamt/segt Exempel: Det är drygt att köra mellan Luleå och Umeå. Östra Sverige: kaxig/otrevlig Exempel: När han kom hem var han dryg och upprörd.
Sociolekt Vi talar olika beroende på yrke, utbildning, umgänge En vd på ett företag använder sig till exempel oftast av ett annat språk än en fabriksarbetare (formellt/informellt) En gyminstruktör pratar inte på samma sätt som en fotbollstränare (”egna ord”)
Kronolekt Vi talar olika beroende på vår ålder Barnspråk http://www.youtube.com/watch?v=3rwCaCL512k&feature=related Ungdomar Nathalie Söderqvist & Lisa Persson – Åkes Flickor https://www.youtube.com/watch?v=EO0VsKXitps Föräldrar/Mor- och farföräldrar
Hänger du med? ”Dom är fett keffa alltså” ”Dom suger” ”Men vi äger!” ”Kom, nu kuttar vi” Ungdomsspråket är som ett internt hemligt språk för att markera gemenskap mot vuxenlivet
Ord som stannar eller försvinner Typ, miffo eller pucko för dum i huvudet (redan på 80-talet) Bauta (helt ute idag, istället används värsta, sjukt)
Diskutera Slang är färskvara. Följande ord är gamla men används fortfarande i ledigt språk: kåk, käk, jycke, stålar Används dessa slangord fortfarande? Abo, aina, baxa, flax, gittish, guz, knas, softa, len. Är slang ”språkets krydda” eller slarvigt och slappt?
Vad betyder följande slangord? Lök Bös/bås Stylish Spejsig Suvve Bulle Schappa Torska Tjacka Stash Vurre Softig
Typiska drag för ungdomsspråk Engagemang Snabbt tempo Snabba och många associationer Samtidigt tal-snabba replikväxlingar Många avbrott Stor röstvariation Röstimitation Förstärkningsord (skit, mega, fett) Ljudeffekter Slang Svordomar Code switch-blanda svenska/engelska (Jag är så jävla tired) Småord som utfyllnad (typ, ba, liksom, alltså)
Etnolekt Ditt modersmål påverkat ditt språk; ordföljd, uttal, inslag av egna ord från modersmålet eller andra invandrarspråk. Ord som numera finns med i SAOL är tex guss (turkiska för tjej) och keff (arabiska för dåligt) som har sitt ursprung från etnolekter. Många kallar det för Rinkebysvenska eller Rosengårdssvenska. https://www.youtube.com/watch?v=zdyqp28tKg0
Pappa eller mamma? ” Du, eh, stekpanna, eh, du kan väl, eh, luta dig lite framåt? (Undersökning där dagisbarn får höra olika versioner av en berättelse om pannkaka)
Sexolekt Ditt kön påverkar ditt språk Man Kvinna Substantiv Verb, adjektiv Rakare, tydligare vid växling av ämnen Försiktigare, lindar in sitt budskap, flera ämnen samtidigt, stöttar Formellt men mer språkfel, tvekjud, svordomar, könsord Informellt men mer korrekt och mer känslor
Idiolekt Vi talar olika beroende på vem vi är och vad vi gör. Fotbollsträning – slang Bara sport - Galenskaparna http://www.youtube.com/watch?v=dJ6mr7ElBF4&feature=related Jobbet – professionellt http://www.youtube.com/watch?v=Lc70sCVqmE0 Barn och familj – ömt Björn Gustafsson http://www.youtube.com/watch?v=XFmSffD3_JM Sociala medier – förkortningar och smajlisar
Skrivuppgift - examination Hur förändrar du ditt sätt att tala under en dag? Berätta om en dag i ditt liv där du möter olika människor, gör olika saker. Hur anpassar du ditt språk? Ge exempel på vad som förändras och vilka ord som används i de olika situationerna. Diskutera dessutom hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Skriv ner dina attityder till språkliga variationer.
Betygsmatris E: Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation.
C: Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation.
A: Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation.