Skol-BIM Shit, den här människan bryr sig om mig Om skolans förmåga att upptäcka och ge stöd till elever som växer upp med föräldrar som har missbruksproblem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Psykologisk och psykosocial behandling för ungdomar (12-18 år) Sven-Eric Alborn Leg.Psykolog, leg Psykoterapeut Utvecklingsledare Beroende Psykiatriförvaltningen.
Fri:Ja! K Kristianstad kommuns projekt mot kvinnlig könsstympning
Föräldrastödsutredning
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Stockholmsenkäten 2016.
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Barn som faller mellan stolarna
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
BarnSäkert En pilotstudie med fokus på tidig upptäckt av psykosociala risker i barnets miljö och hjälp till åtgärd Steven Lucas, Barnhälsovårdsöverläkare,
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Förstärkt föräldra- och barnperspektiv i missbruks- och beroendevården - överenskommelse mellan regeringen och SKL, Kunskap till Praktik. - överenskommelse.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Svenska i gymnasieskolan
Vägledande principer för socialtjänsten
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Skol-BIM- barn till föräldrar med missbruksproblem med fokus på skolan
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017
Barnintervju på ekonomiskt bistånd
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Barns rätt till information och stöd – hur efterföljs lagen
Akademikerförbundet SSR
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Samverkan mot våld i nära relationer i Jönköpings län
Torslandaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Länsgemensam ledning i samverkan
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Välkomna.
Bergsjöskolan - Åk Göteborgs Stad
Presentation för föräldrar
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Samordningsförbundet Väst
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Skol-BIM Shit, den här människan bryr sig om mig Om skolans förmåga att upptäcka och ge stöd till elever som växer upp med föräldrar som har missbruksproblem 2018-10-18 Sofia Lind, socionom och skolkurator Utvecklingsledare i projektet Karin Alexanderson, fil.dr. i socialt arbete Projektledare Uppsala universitet

Några resultat – ingen rangordning Variationer Alla barn påverkas Barnens strategier Om stöd och behov av hjälp Familjeperspektiv Den andre föräldern Behovet kvarstår när missbruket upphört Barnen och föräldrarnas berättelser skiljer sig Skolans förmåga att upptäcka och ge stöd

Tabell 3: Antalet barn till föräldrar med missbruksproblem i grundskolan, om skolan hade vetskap eller ej och om eleverna fick stöd utifrån sin anhörigposition. Enligt intervjuerna med ungdomar: Skolan visste inte om problemen för 10 elever Skolan visste om dem för 10 elever – fyra av dessa har fått hjälp som anhöriga – i grundskolan   Barnen fått hjälp Ej fått hjälp Summa intervjuade barn Grundskolan visste inte - 10 Grundskolan visste 4 6 Summa 16 20

När skolan inte visste Yngre barn förstår inte själva vad som är fel hemma Förbud att berätta Barnet kan själva vilja dölja missbruket Trots hälsoproblem förstod inte skolan Trots normbrytande beteende förstod ingen Eleven kunde vara högpresterande

Shit, den här människan bryr sig om mig! Skolan visste… Typ av stöd de fått: mentorer, skolsköterskor, skolkuratorer, psykolog. I några fall anmälde skolan till socialtjänsten inkl. hänvisade till gruppverksamhet för barn till föräldrar med missbruksproblem. Ungdomar berättar att de fått mer stöd som anhöriga från gymnasieskolan Shit, den här människan bryr sig om mig!

Ungdomarnas perspektiv på upptäckt och stöd i skolan Om upptäckt: våga fråga, våga lyssna Om bemötande: att bry sig om människan Om stöd: en liten insats kan betyda mycket

Utvecklingsarbetet på fyra högstadieskolor Tidigare studie (Elgán & Leifman, 2010) visar: Handlingsplan + kompetensutveckling = ökat upptäckt Rekrytering av skolor, rektor utsåg lokal projektgrupp på skolan Intervjuer och referensgrupp med ungdomar Enkäter, före- och eftermätning i slutet av projekttiden. Fördjupade intervjuer med delar av personalgruppen och samverkansparters gav utgångspunkter för arbetssätt och kompetensutveckling

Utvecklingsarbetet på fyra högstadieskolor forts. Kompetenshöjande insatser för personal och elever på skolorna, Petra Staaff, samtalsmetodik, Maskrosbarn för personal och elever, klassrumsmaterial Skolverkets utvecklingspaket 7 timmar om……………mötesstruktur och rubriker i handlingsplanen Samverkansmöten med socialtjänst Broschyrer och affischer riktade till elever

Handlingsplanernas innehåll AKUT Upptäcka Samtala Samarbeta med hemmet Stöd inom skolan Information om stöd utanför skolan Anmäla Samverkan med andra instanser Presentera rubrikerna, visa försättsblad

Hur har det gått? Fullföljt arbetet med skolorna enligt plan För tidigt för att kunna påvisa ökat antal upptäckta elever Ökad medvetenhet hos personalen Blivit mer medveten om att ett barns beteende kan bero på omständigheter hemma Skolpersonalen pratar i högre utsträckning med eleven och elevhälsopersonal vid misstanke eller upptäckt – att lägga pussel Projekttiden är slut, det är nu det börjar Skolorna äger sina planer, framtiden på skolorna, handlingsplanerna vägleder

Publikationer i projekten Alexanderson, Karin; Hammerin, Agnetha; Lind Sofia; Malmberg, Karin; Näsman Elisabet & Stenhammar Christina (2017). Shit, den här människan bryr sig om mig! Om skolans förmåga att upptäcka och ge stöd till elever som växer upp med föräldrar som har missbruksproblem. Region Uppsala och Uppsala universitet. Uppsala.   Näsman. Elisabet & Alexanderson, Karin (2017). Vad säger skoldokumentation om elever vars föräldrar har missbruksproblem? Socialvetenskaplig tidskrift. Accepterad för publicering hösten 2017. Alexanderson, K. & Näsman, E. (2017). Barns upplevelser när förälders missbruk upphört: ”Alltså det är svårt att må bra igen”. Nordic Studies on Alcohol and Drugs. Sage journals. Article first published online: October 25, 2017, pp. 400–414. Received: April 24, 2017; Accepted: June 12, 2017.   Näsman. Elisabet & Alexanderson, Karin (2017). Föräldrar med missbruksproblem – möten mellan barnens och föräldrarnas perspektiv. Socialmedicinsk tidskrift, Barn i risk – kunskap från ett utvecklingsarbete. Vol. 94, nr 4. Alexanderson, Karin & Näsman, Elisabet (2016). Children’s experiences of the role of the other parent when one parent has addiction problems. Drugs: education, prevention and policy. Tylor & Francis. Publicerad online 6 september. DOI: 10.1080/09687637.2016.1218824 Alexanderson, Karin & Näsman. Elisabet (2015). Barndom och föräldraskap i missbrukets skugga. Barn, ungdomar och föräldrar berättar om vardagsliv och behov av stöd när föräldern har missbruksproblem. Regionförbundet i Uppsala län och Uppsala universitet. Näsman,E.; Alexanderson,K.;Fernqvist, S. & Kihlgård, J.(2015). Att se barn som anhöriga i ed. Järkestig Berggren, U; Magnusson, L & Hansson, E. Att se barn som anhöriga – omberoende i relationer, interventioner och omsorgsansvar. Nationellt kompetenscentrum anhöriga och Linneuniversitetet. Alexanderson,K.; Fernkvist, S.& Näsman, E.(2015). Barn som anhöriga, utsatta och omvårdare - två typexempel i ed. Järkestig Berggren, U; Magnusson, L & Hansson, E. Att se barn som anhöriga – omberoende i relationer, interventioner och omsorgsansvar. Nationellt kompetenscentrum anhöriga och Linneuniversitetet. Alexanderson, Karin & Jess, Kari (2015). Stuprör, hängrännor och rännkrokar. Utvärdering av projektet Samordnat stöd till barn och föräldrar i familjer med missbruk 2013-2014. Nationellt kompetenscentrum anhöriga och Linnéuniversitetet. Nr 4. Webb-upplaga.