Organisationsverktyget 2015-05-12
Vad ska vi göra nu? Recap Genomgång av dokumentet Lite perspektiv Diskussion Avslutning
Ställ frågor och förmedla tankar http://padlet.com/wall/qtnxnvvahwjc
Vad sa vi senast? Lägg tid på att organisera! Var ärliga med tiden! Planera fritids in i detalj! En timplan fungerar först när den är en och samma under nio år Varje elev ska få 6785 timmar på nio år Eleverna ska gå 178 dagar på ett läsår
Vad väljer vi? Det går inte att vara flexibel i både organisation och innehåll. /Anna Tebelius
Snabbversionen av dokumentet Elevernas tid och organisation Perioder Gemensam timplan år för år - Idrott och hälsa - Elevens val Sammanhangsstyrd undervisning Sammanhållna arbetspass Skoltid Daglig samling Extra timme/Läxhjälp Ansvarsgrupp Lärares tid och organisation Tid - Undervisningstid - Övrig tid med elever - Övrig tid Ansvarspedagogrollen Vuxennärvaro Kvalitativa och effektiva möten UF-dagar
Inläsning
Genväg till dokumentet Förändring Ansvarsgrupp Skoltid är inte samma som Pedagogtid Vuxennärvaro Nytt Extra timme /Läxhjälp Finns kvar (nu definierat och förtydligat) Perioder Sammanhangsstyrd undervisning Sammanhållna arbetspass Daglig samling Ansvarspedagogrollen UF-dagar Effektiva och kvalitativa möten
Timplan All tid är kopplad till ämnen eller samling. Ingen egen tid, IUP-tid, EA eller livskunskap
Skolorganisation - hur hänger det ihop?
Fördelning
Fördelning
Perspektiv En grupp med 42 elever ska få 10 timmar undervisning 14 elever/grupp 30 timmar lärartid 21 elever/grupp 20 timmar lärartid Faktisk kostnad per mötestimme? Skolmöte med 30 personal i en timme C:a 9000 i personalkostnad 50 % mer lärartid att bedriva undervisning för 14 istället för 21
Utan idrottsdagar
Medvetna möten? Vilka möten har ni idag? Varför har ni dessa möten? Vilka möten behöver ni nästa år?
Bemanning Sid 20-21
Diskussion Perioder Första perioden heter Uppstartsperiod för att förtydliga att ämnesundervisningen startar direkt. Det ska finnas ett schema med ämnen under hela uppstartsperioden. En uppstartsperiod innebär också medvetet arbete med att: Stärka gemenskapen och vårt gemensamma förhållningssätt, bygga relationer och sätta kulturen med kärnvärdena som grund. Lära sig om varje barn och elev som grund för UP i förskolan och IUP för skolan och fritidshem. Skapa en förståelse för de ordningsregler och rutiner som finns. Hur kommer ni göra?
I ledningslaget Vilka förändringar innebär detta för er? Svårt Vad ska ni göra på: Måndag Innan sommaren I augusti Lätt Kostar inget Kostar mycket
Partnerskolediskussion Vilka förändringar innebär detta för er? Vilka lösningar är ni mest nöjda med? Vad ska ni göra på: Måndag Innan sommaren I augusti
Gemensam diskussion
Diskussion Samling 30 minuter måndag och fredag ligger utöver den garanterande undervisningstiden som kopplas till elevernas individuella utveckling och värdegrunden i gruppen. 20 minuter tis-tor är kopplad till sv och sh på minior och junior. På senior är bara en samling kopplad till sh och Sv. Undervisningen bedrivs av ansvarspedagog och den måste samplaneras i arbetslaget och legitimerade lärare i sh och sv ansvarar för undervisningen. Hur kommer ni göra?