DÖDLIGT VÅLD I NÄRA RELATIONER I VÄSTRA GÖTALAND

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Behov av habilitering och rehabilitering
Uppsökande och förebyggande arbete
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Forskning och Utveckling i Sörmland Forskning och Utveckling i Sörmland Kommuner och landsting i samverkan länsgemensam resurs olika.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Barn som växer upp i familjer med våld
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Stöd till personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
KFR:s undersökning 2009 Våldsarbete i parrelationer på familjerådgivningar.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Vårdprogram Våld i nära relation Hälso- och sjukvårdens omhändertagande av barn och vuxna
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Våld Annie Forsgren En definition av våld ”Varje könsrelaterad handling som resulterar i fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor,
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Öppna jämförelser – exempel på indikatorer och datakällor Analysseminarium Psykisk hälsa 29 februari 2016
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Samordnare våld i nära relationer
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
Ny Remissrutin till BUP
Omställningen av hälso- och sjukvården
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Utvecklingsledare, Vårdsamverkan Fyrbodal
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Samordnad utveckling för god och nära vård
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

DÖDLIGT VÅLD I NÄRA RELATIONER I VÄSTRA GÖTALAND 2000-2016 58 fall av förövare är identifierade varav 8 är s.k. utvidgade självmord där eventuella överlevande barn har mist både mamma och pappa. 10 fall av förövare är kvinnor. Totalt är 59 fall av offer identifierade. En förövare dödade två kvinnor. Sammanlagt har 83 överlevande barn till offer och förövare drabbats.

Sammanfattning och utdrag från Socialstyrelsens Dödsfallsutredningar 2016–2017 Det fanns brister i samordningen av insatser. Samhällsaktörerna arbetade i stor utsträckning parallellt. Relevant information delades inte och ingen samordnad planering genomfördes i samråd med den enskilde. Våldsutsattheten upptäcks inte.  Utredningarna visar att det mest omfattande problemet var att våldet inte upptäcktes av de involverade samhällsaktörerna. Våldet blev oftast inte känt om inte den våldsutsatta på eget initiativ hade vänt sig till en samhällsaktör för att berätta om sin utsatthet. 

För barn som utsätts för direkt våld eller upplever våld från den ena föräldern mot den andra föräldern får det stora konsekvenser. Psykologiska, fysiologiska och sociala konsekvenser. Barn som upplever våld mot sin förälder eller omsorgsperson riskerar att utveckla en allvarlig och långvarig psykisk ohälsa, som depressivitet, ångest, PTSD, självdestruktivitet, aggressivitet, svårigheter i umgänget med andra barn samt koncentrationssvårigheter och svårigheter i skolan. Barnen kan också drabbas av hälsoproblem som astma, eksem, magont, förstoppning, sömnsvårigheter, huvudvärk och ätstörningar.

Sammanfattning av en fallbeskrivning från Västra Götaland om en kvinna som sökte hjälp upprepade gånger vid AF, FK, Socialtjänst och hälso- och sjukvård under 20 års tid innan hon fick frågor om våld. Fallbeskrivningen berättas av en arbetsförmedlare och handlar om en kvinna som aktualiserades på AF i Västra Götaland 1996 som långtidsarbetslös. 20 år senare får hon för första gången frågor från en arbetsförmedlare om hon har varit utsatt för våld i nära relationer vilket hon svarar ja på. Under de här 20 åren av hennes liv har kvinnan omväxlande haft kontakter med AF, FK, hälso- och sjukvården samt socialtjänsten men ingen av verksamheterna har ställt frågor om våld. Kvinnan har sökt hälso- och sjukvården och varit sjukskriven av och till under dessa år för ryggproblem, utmattningsdepression, ångest och smärtproblematik. Hon har haft kontakt med socialtjänsten sedan 2007 pga hennes ekonomiska problem. Hennes son utreddes för ADHD-symtom och erhöll därefter hemundervisning från skolan. Kvinnan har bland annat mött yrkesvägledare, AF-rehab- och arbetspsykolog, arbetsterapeut, erhållit SIUS (särskilt introduktions- och uppföljningsstöd), genomgått multimodal utredning samt behandlats av fysioterapeut. Därutöver har hon mött socionomer vid socialtjänsten samt läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal inom hälso- och sjukvården men ingen har ställt frågor om våld trots att hon har sökt hjälp upprepade gånger under 20 års tid av sitt liv. När hon äntligen får frågor om hon har varit utsatt för våld i nära relationer svarar hon ja och berättar att hon känner en stor lättnad över att få frågorna. Kvinnan uppger att hon aldrig tidigare har fått frågor om hon har varit utsatt för våld. Ingen av hennes vänner har frågat, inte AF, inte FK, inte socialtjänsten och inte heller hälso- och sjukvården har ställt frågor om våld. Nu får kvinnan äntligen adekvat stöd och behandling vid UTVÄG vilket senare bland annat resulterar i att sonen kan börja gå i skolan igen och hemundervisningen avslutas.

Nu har vi kommit över tröskeln – frågeformulär om våld till 2 Nu har vi kommit över tröskeln – frågeformulär om våld till 2.400 patienter Människor som har utsatts för våld söker ofta hälso- och sjukvård på grund av diffusa fysiska och/eller psykiska symtom, ofta utan att vara medvetna om att deras ohälsa kan ha samband med det våld de utsatts för. Hälso- och sjukvården är en viktig aktör som har både möjlighet och ansvar att fånga upp dessa patienter, även i ett mycket tidigt skede av utsatthet, vilket kräver att personalen ställer rutinmässiga frågor om våld istället för att fråga på indikation eller vid misstanke. 1.1. Analysera medlemsbehov och verka för förbättrad nationell och regional samverkan och samordning av nationella aktörer på kvinnofridsområdet genom regelbundna möten och utvecklade former för samarbete och samverkan i olika frågor, 1.2. Verka för förbättrad regional och lokal samverkan mellan hälso- och sjukvården och kommuner på kvinnofridsområdet 2.1. Analysera medlemsbehov och bedriva utvecklingsarbete som rör sätt att mäta kvalitet och resultat på området för kommuner, landsting och regioner, 2.3. Samarbeta med Jämställdhetsmyndigheten kring utvecklandet av nationella indikatorer som mäter kvalitet och resultat kopplade till det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. 4.1. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutsatthet hos barn, ungdomar och vuxna samt barn som har bevittnat/upplevt våld, 4.2. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan arbeta med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutövande, 4. 3. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att ge stöd och behandling till våldsutsatta och deras barn, 4. 4. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården kan förbättra arbetet med att ge stöd till utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck inklusive barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning, 4.5. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för ökat samarbete i hälso- och sjukvården avseende psykisk hälsa, rehabilitering och missbruks-/beroendevård på våldsområdet.

Validerade frågor om våld framtagna av VKV- Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer. Frågor Om Våld (FOV) från 18 år Har du blivit hotad, kontrollerad, förnedrad, trakasserad eller liknande av en närstående? (Med närstående menar vi partner, familjemedlem eller släkting) Har du blivit slagen, sparkad, knuffad eller skadad på något annat sätt av en närstående? Har du känt press att mot din vilja delta i eller se på sexuella handlingar av en närstående? Har du varit utsatt för verbala, psykiska och/eller fysiska sexuella kränkningar av en närstående? Har du blivit utsatt för våld enligt fråga 1-4 av någon annan person än någon närstående?   Har du under din uppväxt sett eller hört en närstående bli utsatt för våld enligt fråga 1-4?   Har du själv som vuxen utsatt någon annan för våld enligt fråga 1 – 4?

Nu har vi kommit över tröskeln - BVC Sammanställningen av frågeformulären från BVC visade att 26 procent av de 795 nyblivna mammorna som besvarade frågeformuläret FOV, någon gång i livet hade varit utsatta för en eller flera typer av våld. Att under sin uppväxt ha bevittnat/upplevt våld mot någon närstående eller annan viktig vuxen uppgavs av 14 procent, av dessa hade majoriteten varit våldsutsatta själva. Det var ungefär fem gånger så vanligt att ha varit utsatt för fysiskt, psykiskt och respektive sexuellt våld bland de som bevittnat/upplevt våld vid en jämförelse med de som inte bevittnat/upplevt våld. 1.1. Analysera medlemsbehov och verka för förbättrad nationell och regional samverkan och samordning av nationella aktörer på kvinnofridsområdet genom regelbundna möten och utvecklade former för samarbete och samverkan i olika frågor, 1.2. Verka för förbättrad regional och lokal samverkan mellan hälso- och sjukvården och kommuner på kvinnofridsområdet 2.1. Analysera medlemsbehov och bedriva utvecklingsarbete som rör sätt att mäta kvalitet och resultat på området för kommuner, landsting och regioner, 2.3. Samarbeta med Jämställdhetsmyndigheten kring utvecklandet av nationella indikatorer som mäter kvalitet och resultat kopplade till det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. 4.1. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutsatthet hos barn, ungdomar och vuxna samt barn som har bevittnat/upplevt våld, 4.2. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan arbeta med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutövande, 4. 3. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att ge stöd och behandling till våldsutsatta och deras barn, 4. 4. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården kan förbättra arbetet med att ge stöd till utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck inklusive barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning, 4.5. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för ökat samarbete i hälso- och sjukvården avseende psykisk hälsa, rehabilitering och missbruks-/beroendevård på våldsområdet.

Nu har vi kommit över tröskeln - Rehabiliteringsmottagningar för vuxna samt tvärprofessionella bedömningsteam Sammanställningen av frågeformulären visade att 52 procent av de 575 kvinnorna och 47 procent av de 214 männen som svarade på FOV uppgav att de varit utsatta för en eller flera typer av våld. Bland kvinnorna svarade 27 procent att de som barn bevittnat/upplevt våld mot någon närstående eller annan viktig vuxen, bland männen var denna siffra 31 procent. Av de kvinnor och män som svarat att de som barn bevittnat/upplevt våld mot någon närstående eller annan viktig vuxen, hade en betydligt större andel någon gång i livet varit våldsutsatta själva. 1.1. Analysera medlemsbehov och verka för förbättrad nationell och regional samverkan och samordning av nationella aktörer på kvinnofridsområdet genom regelbundna möten och utvecklade former för samarbete och samverkan i olika frågor, 1.2. Verka för förbättrad regional och lokal samverkan mellan hälso- och sjukvården och kommuner på kvinnofridsområdet 2.1. Analysera medlemsbehov och bedriva utvecklingsarbete som rör sätt att mäta kvalitet och resultat på området för kommuner, landsting och regioner, 2.3. Samarbeta med Jämställdhetsmyndigheten kring utvecklandet av nationella indikatorer som mäter kvalitet och resultat kopplade till det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. 4.1. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutsatthet hos barn, ungdomar och vuxna samt barn som har bevittnat/upplevt våld, 4.2. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan arbeta med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutövande, 4. 3. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att ge stöd och behandling till våldsutsatta och deras barn, 4. 4. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården kan förbättra arbetet med att ge stöd till utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck inklusive barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning, 4.5. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för ökat samarbete i hälso- och sjukvården avseende psykisk hälsa, rehabilitering och missbruks-/beroendevård på våldsområdet.

Mål för överenskommelsen mellan regeringen och SKL under 3 år: Stärka och utveckla kvinnofridsarbetet i kommuner, landsting och regioner utifrån målsättningarna i den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Del 2 av satsningen: Stärka och utveckla samverkan på det jämställdhetspolitiska området mellan staten, SKL, kommuner, landsting och regioner Inklusive socialtjänst, förskola-skola Information om den nationella strategin SKL:s arbete för kvinnofrid utgår från det nationella jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och att kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet. I SKL:s kvinnofridssatsning ingår förstärkt arbete mot mäns våld mot kvinnor, mot våld i nära relationer och mot hedersrelaterat våld och förtryck, könsstympning och tvångsäktenskap, samt arbete mot prostitution och människohandel för sexuella ändamål.

Treåriga mål för SKL:s kvinnofridssatsning 1. Stärkt och utvecklad nationell, regional och lokal samverkan på kvinnofridsområdet. 2. Stärkt och utvecklad nationell, regional och lokal systematisk uppföljning och analys av kvinnofridsarbetets kvalitet och resultat. 3. Stärkt och utvecklat arbete inom socialtjänsten med att förebygga och tidigt upptäcka våld, ge stöd till våldsutsatta och deras barn och beteendeförändrande insatser till våldsutövare. 4. Stärkt och utvecklat arbete inom hälso- och sjukvården med att förebygga och tidigt upptäcka våld, ge stöd och behandling till våldsutsatta och deras barn och beteendeförändrande insatser till våldsutövare. 5. Stärkt och utvecklat genusförändrande våldsförebyggande arbete i förskola och skola. 1.1. Analysera medlemsbehov och verka för förbättrad nationell och regional samverkan och samordning av nationella aktörer på kvinnofridsområdet genom regelbundna möten och utvecklade former för samarbete och samverkan i olika frågor, 1.2. Verka för förbättrad regional och lokal samverkan mellan hälso- och sjukvården och kommuner på kvinnofridsområdet 2.1. Analysera medlemsbehov och bedriva utvecklingsarbete som rör sätt att mäta kvalitet och resultat på området för kommuner, landsting och regioner, 2.3. Samarbeta med Jämställdhetsmyndigheten kring utvecklandet av nationella indikatorer som mäter kvalitet och resultat kopplade till det jämställdhetspolitiska delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. 4.1. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutsatthet hos barn, ungdomar och vuxna samt barn som har bevittnat/upplevt våld, 4.2. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan arbeta med att förebygga och tidigt upptäcka våldsutövande, 4. 3. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården och tandvården kan förbättra arbetet med att ge stöd och behandling till våldsutsatta och deras barn, 4. 4. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för hur hälso- och sjukvården kan förbättra arbetet med att ge stöd till utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck inklusive barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning, 4.5. Analysera medlemsbehov och utveckla medlemsstöd för ökat samarbete i hälso- och sjukvården avseende psykisk hälsa, rehabilitering och missbruks-/beroendevård på våldsområdet.

SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys Medlemsservice och rådgivning Stöd i verksamhetsutveckling Med medlemmarnas behov i centrum! Anita Kruse, sakkunnig vid SKL anita.kruse@skl.se Mobil 0703-751978 Arbetet som bedrivs inom överenskommelsen ska ske genom SKL:s ordinarie verksamhet och arbetssätt. Arbetet ska syfta till att skapa goda förutsättningar för kommuner, landsting och regioner att genomföra sina uppdrag.  Arbetet siktar främst på att utveckla SKL:s ordinarie stöd till medlemmarna.  Förstärkt och utvecklad samverkan på nationell, regional och lokal nivå är en förutsättning och utgångspunkt för arbetet.  Arbetet ska genomföras i befintliga nätverk, strukturer för kunskapsstyrning, både inom SKL, mellan kommuner, landsting och regioner och med andra nationella aktörer.  Stöd ska erbjudas för att stärka förutsättningarna för att uppfylla de jämställdhetskrav som finns inom befintliga utvecklingsarbeten och överenskommelser.  Arbetet ska utgå från medlemmarnas behov och önskemål för framtiden såväl som erfarenheter och kunskap genererade ur pågående utvecklingsarbeten.  Arbetet ska kontinuerligt anpassas till förändringar i omvärlden såsom ny forskning, regeringsuppdrag, statliga myndigheters och civilsamhällets arbete.  SKL ska inte göra sådant som andra nationella aktörer redan gör på ett tillfredsställande eller medlemsnyttigt sätt utan bidra till att pågående arbete utvecklas, kompletteras och förstärks.  SKL:s och andra aktörers befintliga kunskapsstöd inom olika områden och erfarenheter från andra satsningar ska tas till vara i utformningen av insatser och medlemsstöd.  SKL ska verka för att resultatet förvaltas långsiktig.