Kulturkrockar och kulturmöten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Vägledning i det mångkulturella samhället
Föräldramöte 12 september 2011
En presentation för dig som är lärare
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
PP.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Kommunikation och samspel
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Positiva och negativa bilder av idrottsrörelsen. Intern kraft – fördomar finns…
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Att lära sig att analysera
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad menas med Normkritik egentligen?
Genus Manligt & kvinnligt.
Politisk Geografi.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet.
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
KULTUR Som struktur. VAD ÄR KULTUR? Kultur: en sammansättning av normer, värderingar, traditioner, föreställningar som håller samman en viss grupp. Två.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Genus och religion.
Vilken typ av konflikt står du inför?
Miljön formar personligheten
Självkänsla.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Varför läser ni religionskunskap?
Sociologi Introduktion.
Lag och rätt VT år 5 Catha Glaas, Thomas Smith Herrängens skola 2017.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Novellanalys.
Bearbetning Odling Bildning
Vad är en jämställd och jämlik verksamhet?
Att arbeta med fördomar i skolan
Identitet och religion
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Religion och andra livsåskådningar
Verksamhetsbeskrivning
Barnkonventionen.
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Individen och samhället
Likabehandlingsplanen
Hållbar utveckling.
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Kulturkrockar och kulturmöten

Vår identitet och kulturens roll...kultur är inte allt… Kön Social grupp/status Majoritetsbefolkning vs minoritetsbefolkning Utbildningsnivå Stadsbo eller landsbygdsbo Yrke Lön Intresse och fritid

Kultur, stereotyper och fördomar Att påstå att vissa etniska grupper är på ett visst sätt p g a sin etnicitet – t ex med samer eller romer. Att tänka på intersektionalitet och maktstrukturer Och samtidigt våga prata om kulturskillnader – för ibland är det just dessa som både orsakar krockar och blir till berikande möten Stereotyper kan hjälpa oss att kategorisera världen och ge vägledning, men blir ofta problematiskt om det utan reflektion tillämpas på individnivå

Att urskilja kulturmönstren Trosföreställningar (de viktigaste frågorna som har med livet att göra) Värderingar (de moraliska principer och normer som individer och samhällen finner godtagbara) Yttre former (de uttryck för trosföreställningar och värderingar som vi tar för givna eftersom vi är genomsyrade av dem)

Så låt oss titta på några yttre former Språk Kläder Mat Symboler Beteenden

Kulturskillnader som ofta nämns… Kollektivt vs individualistiskt samhälle Skamkultur/skuldkultur/fruktankultur Stark hierarki eller låg maktdistans Långtidsorientering eller lever i nuet

Exempel på krockar Svågerpolitik/nepotism Byråkrati som tycks onödig och rent bisarr Olika uppfattningar om vad som behövs göras Fattigdom – vad gör vi när vi möter fattigdom på nära håll? Andra moraliska principer som kan uppröra – t ex hur barn/kvinnor behandlas Knappa resurser som gör att enklare komplikationer kan leda till döden Att hitta sätt att hantera frustration, vrede mm

Att öva sin blick… Att inte bara se all bedrövelse, tillkortakommanden utan se vad kulturen/folket har som du saknar. Fundera på vad du kan lära av de kollegor du jobbar med och de patienter som du har framför dig! Fundera på hur du utmanas och växer i mötet med det nya – att se egna tillkortakommanden eller erfarenheter av misslyckanden hjälper oss också att växa. Tänk på allt som du är tacksam över att du har och som du tar för givet!